Niki

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare..

Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst vara solblekt på sommaren och jag har även sett inlägg här på buke som stämmer med denna teori.

Mitt sto är registrerad som svartbrun, men hon föddes kolsvart. Fölpälsen var brun efter någon månad och sedan hon tappade den har hon varit svart, särskilt vintertid. De svartbruna hästar (bla hennes systrar och mor) jag träffat har haft ganska tydliga skillnader mellan områden med gult(eller rött) och de "svarta" partierna och de har varit gula(röda) särskilt runt ögon och nos. Där är min särskilt svart (fast i dag skiftade hon i brunt runt mulen, vilket hon inte gjort tidigare). Dessutom har hon inga tydliga gränser mellan de olika områdena, och ofta ser man skiftningarna olika mycket beroende på i vilken vinkel man står..

PÅ sommaren blir hon rödare för varje år som går längs med hela nedre delen av magen och baklåret och förra sommaren även där sadeln legat. Dessutom får man och svans röda slingor.

Inte för att det spelar så stor roll, men jag funderar på vilken färg min häst egentligen har (förutom några vita stickelhår som inte heller står med på papper).

En uppfödare sa att hon skulle kallat henne svart, veterinären bedömde henne som mörkbrun.Ska jag beskriva henne för någon som inte är så insatt i färger/hästar säger jag svart. Mamma är svartbrun med nästan bara brunt i släkten och pappa är registrerad som svartbrun, men jag har ej sett någon bild på honom - tror han kan vara lika mörk som min. Båda har någon/några svarta hästar några led bakåt.

Har försökt lägga in en bild - men den ville inte copy-paste och några bilder som ligger ute på internet har jag inte...
 
Sv: Svart?

Niki skrev:
Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare..

Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst vara solblekt på sommaren och jag har även sett inlägg här på buke som stämmer med denna teori.

Mitt sto är registrerad som svartbrun, men hon föddes kolsvart. Fölpälsen var brun efter någon månad och sedan hon tappade den har hon varit svart, särskilt vintertid. De svartbruna hästar (bla hennes systrar och mor) jag träffat har haft ganska tydliga skillnader mellan områden med gult(eller rött) och de "svarta" partierna och de har varit gula(röda) särskilt runt ögon och nos. Där är min särskilt svart (fast i dag skiftade hon i brunt runt mulen, vilket hon inte gjort tidigare). Dessutom har hon inga tydliga gränser mellan de olika områdena, och ofta ser man skiftningarna olika mycket beroende på i vilken vinkel man står..

PÅ sommaren blir hon rödare för varje år som går längs med hela nedre delen av magen och baklåret och förra sommaren även där sadeln legat. Dessutom får man och svans röda slingor.

Inte för att det spelar så stor roll, men jag funderar på vilken färg min häst egentligen har (förutom några vita stickelhår som inte heller står med på papper).

En uppfödare sa att hon skulle kallat henne svart, veterinären bedömde henne som mörkbrun.Ska jag beskriva henne för någon som inte är så insatt i färger/hästar säger jag svart. Mamma är svartbrun med nästan bara brunt i släkten och pappa är registrerad som svartbrun, men jag har ej sett någon bild på honom - tror han kan vara lika mörk som min. Båda har någon/några svarta hästar några led bakåt.

Har försökt lägga in en bild - men den ville inte copy-paste och några bilder som ligger ute på internet har jag inte...

En svart häst föds inte svart, utan den är musgrå i färgen när den föds. Så därför, utan att ha sett bilder på Din häst, så är den mad all sannolikhet svartbrun, som också kan variera i nyans.
mvh
Carina
 
Sv: Svart?

I en annan tråd (minns ej vilken) sa några att de träffat föl som fötts kolsvart som blivit svart (typ frieser) - vilket också sägs i "Hästens färger" om jag inte minns fel (Där talar man om två sorters svarta hästar - de som solbleks och de som inte gör det).
 
Sv: Svart?

min frieser är svart, men solblekts och blir rödbrunsvart. (alltså inte kolsvart alltid) vissa prioder helsvart...o andra perioder inte.
 
Sv: Svart?

Vi har ett svart sto och hon föddes stålgrå. På sommaren kan hon skifta i rött (solblekt), men har inga ljusare partier runt nos, ögon eller ljumskar som de svartbruna vi har. På din beskrivning tror jag att din häst är svartbrun eller mörkbrun som färgen anges i id-beskrivningen.
 
Sv: Svart?

om jag har förstått din beskrivning rätt så tycker jag att det låter som att hon är svart.
 
Sv: Svart?

Här kommer några bilder:

6sup6


3rksh


4cslu


Hoppas allt fungerade bra (med bilderna) - och det är inte jag som rider. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Svart?

tycker hästen ser svart ut. antar att den ser ännu svartare ut när det är mera mulet utomhus.
 
Sv: Svart?

Japp - har försökt välja bilder med mycket ljus så att skiftningar ska synas.
 
Sv: Svart?

Så svarta hästar behöver inte vara födda svarta??
Så mitt föl som föddes för 1dag sen :) kan bli svart efter tappad fölpäls? Mamman är mörkbrun (nästan svart), Pappan är Ulrich z=svart och morfadern är Last Liberty=svart...
Fölet har jätte ljusgråa ben och är väldigt ljus under magen... Halsen är ljus brun (se man den bakifrån är den mörkare) Tycker hon är lite mörkare runt ögonen och mulen. Har oxå ett bakben, med en vit kota, som är mörkare/nästan svart en liten bit upp, här är halva hoven svart.

Skimlar vet man ju föds i mörkare färg o blir ljusa sen, funkar det lika dant på andra hållet då? Alltså att dom föds ljusa och blir mörka sen?
 
Sv: Svart?

Hon kan inte vara svart eftersom hon isåfall skulle fötts grå.
 
Sv: Svart?

Men har du inte läst om frieserfölen som föds svarta och inte grå?

Förresten, någon som vet om det är någon skillnad på födelsefärg hos "vanliga" svarta och bleksvarta?
 
Sv: Svart?

Angående fölpälsfärg och den vuxna hästens färg:
Här följer delar av texten från "Hästens Färger"(s.54):

" En svart häst har, undantaget eventuella vita tecken, enbart svarta hår. Fölens päls är vanligtvis grå.
Traditionellt är kraven för benämningen svart mycket snäva och entydiga:Alla färgade hår ska vara klart svarta. Det har medfört att en del hästar, som uppenbarligen är genetiskt svarta, men har täckhår som stöter i rött, inte registreras som svarta. ...Som jag tidigare förklarat (s 27) är det svarta pigmentet inte riktigt svart. Det får en rödaktig ton om pigmentkornen inte är så tätt packade.
...Sommarpälsen kan vara betydligt mattare än vinterpälsen och dessutom stöta något i rödaktig färgton, speciellt i hårspetsarna. Det beror på att hårfärgen bleks av solen."

s 60 - Dominantsvart
-förklaring om genetiken och varför det troligtvis finns "två" svarta färger (på gennivå).
"Recessivsvarta (aa) föds med askgrå färg som sedan mörknar till svart. I en studie som gjorts av Sponenberg (1997)föddes en del föl med en färg som liknar den bruna hästar föds med. De mörknade sedan till svart eller nästan svart. Några av de svartaste hästarna föddes med ljusbrunt täckhår som sedan mörknade. Nedärvningen är dominant... "

Om svartbrun står det dessutom bla:
"En tredje hypotes är att svartbrun är en variant av brun som modifieras av anlag som breder ut svart mera än hos mörkbrun. Ett skäl för denna hypotes är att det hos varmblodstravare, varmblod och engelskt fullblod är en nästan flytande gräns mellan svartbrun och mörkbrun med stor utbredning av svarta täckhår på hals och rygg."

och om bruna hästars fölpäls:
"Fölens päls är vanligtvis ljusare än hos de vuxna. Man och svans är grå och fötterna oftast ljusare grå"

Thesen - tack, i mina ögon är hon (såklart) finast - oavsett färg :love:
 
Sv: Svart?

Cesam skrev:
En svart häst föds inte svart, utan den är musgrå i färgen när den föds. Så därför, utan att ha sett bilder på Din häst, så är den mad all sannolikhet svartbrun, som också kan variera i nyans.
mvh
Carina

Men å andra sidan så stod det också i "Hästens färger" att det kanske fanns ngt som kallas Dominantsvart... De föds ibland bruna, men är ibland de svartaste...
 
Sv: Svart?

raderad (dubbelt svar)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svart?

Hmm börjar fundera om min fd ponny är felreggad (raggad brunsvart), hela han var kolsvart spec de första åren vi hade honom (inte ens det minsta solblekt på sommaren).
dock de sista två åren så kunde han bli lite brunaktig under sadeln, på öronen och i luggens spets på sommaren. Dock så har alla alltid trott att han var reggad som svart.
Brun eller brunsvart? bilder (den svarta ponnyn då såklart)
 
Sv: Svart?

Tycker också att han ser väldigt svart ut. Man ser ju inga närbilder men på de bilder man ser, ser han svart ut (och på din beskrivning). Tycker det är lite intressant om man "felreggar" en del svarta hästar - vågar man inte tro att de är svarta eller beror det på att det är en så svår gräns att dra?
Veterinären som besiktigade min dam skrev mörkbrun i protokollet, hon är reggad svartbrun och jag funderar ju på om hon egentligen är svart...
 

Liknande trådar

  • Låst
Avel Färgfråga. Mutation/felreggad? Silversvart halvblod. Har ett gammalt nick här inne, men det var ett tag sen jag var aktiv och tydligen...
49 50 51
Svar
1 011
· Visningar
141 220
Senast: Görel
·
L
Hästvård Min häst håller på att bli svart på vissa områden.. Hans vanliga färg. han håller på att få ål. och så har han blivit jätte svart om...
Svar
13
· Visningar
2 033
Senast: Qvistis
·
S
Hästvård Har en fundering. Min häst är nära nog svart i vanliga fall, i alla fall svartbrun. På sommaren brukar han dock bli rätt solblekt och...
Svar
6
· Visningar
1 135
Senast: Lickety
·
J
Islandshäst Har en fråga angående färg: Vad kallas det när en häst är brun, men inte har svart man utan ljus. Har sett bilder på hästar som kallas...
Svar
18
· Visningar
1 962
Senast: fetange
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp