Bukefalos 28 år!

J

johanna_h

det låter som att jag är dum i huvvet:) men det är svårt att rida, jag är ju inte så duktig. Jag rider för en instruktör en till ett pat gågnger i veckan för att jag kan inte rida i grupp tycker att allt blir så rörigt bara. senast så skulle jag trava i volt och det gick bara inte hästen ville ut på fyrkantsspåret och det vart så mycket att hålla reda på med tyglar och skänkeln:) och det kändes bra hopplöst.

och sen så har jag så super dålig balans, någon som har nå tipz på hur man kan förbättra den?

var bara tvungen att skriva av mig, och det är inte lätt att rida som många människor tror.
 
Sv: svårt

Det är jättesvårt att rida, ju mer man lär sig desto dummare känner man sig. Jag har ridit sedan jag var 7 år och har på gamla dar skaffat egen häst. Har ridit jättemycket på ridskola och tränar idag regelbundet för tränare, jag tycker fortfarande att det är svårt. Om ett år så kommer du att ha glömt hur svårt det var att få hästen att hålla sig kvar på voltspåret, då är det ngt annat du kämpar med - och så fortsätter det. Samtidigt är ju det tjusningen, att man hela tiden lär sig något nytt, och jag lovar dig att dagen när du själv kontrollerar hästen runt hela volten kommer och då är det kanonroligt! Jag håller tummarna för dig - kämpa på:banana:
 
Sv: svårt

det är mycket att hålla reda på i början men när du väl kan grunden kommer det andra att bli mycket roligare!

Jag själv har "tagit upp" ridningen igen efter ett par år då ponnyn fortfarande var förung för att ridas på. Och helt plötsligt känns allt så stort och ouppnåligt. Eftergifter, skänklar, vikthjälper kom lite i glömska.. För att inte tala om ridbanans vägar :o Kan ju tillägga att det går lite bättre nu när man fått rätt på både unghästen och ens egna armar och ben.

Ett tips för att förbättra balansen är att bli longerad i skritt, trav och galopp utan stigbyglar. Då får du testa dej fram hur du sitter bäst och hur du får den bästa balansen. Dessutom slipper du hålla reda på hästen undertiden du hittar balansen.
 
Sv: svårt

Ett fantastiskt bra sätt att träna balansen på, enligt mig, är att skaffa en schysst, rund häst, förslagsvis över sommaren, och sen rida mycket barbacka!

När jag var yngre hade jag först ett russ över en sommar, för tjock för att ha sadel på... :d Senare hade jag en fjording i några år, lika bra där.

Nog åker man av ett antal gånger, men den balansen man får där, den sitter i! :)
 
Sv: svårt

det är mycket också det att jag är rädd sen min ridolycka som jag råka ut för (2,5 år sen) det sitter kvar som en spärr i hjärnan, håller fortfarande i handtaget som man kan sätta på sadeln:) och då är det inte så lätt att styra samtidigt:) men tänkte att nästa lektion så ska jag bara koncentrera mig på att lära mig att rida utan
 
Sv: svårt

det är mycket också det att jag är rädd sen min ridolycka som jag råka ut för (2,5 år sen) det sitter kvar som en spärr i hjärnan, håller fortfarande i handtaget som man kan sätta på sadeln:) och då är det inte så lätt att styra samtidigt:) men tänkte att nästa lektion så ska jag bara koncentrera mig på att lära mig att rida utan

:eek:
Jag tycker att du ska BARA koncentrera dig på att rida utan handtaget så länge, jag tycker inte att din instruktör borde låta dig jobba med något annat än att bygga upp självförtroendet. Vaddå styra hästen i trav på en volt när man inte törs släppa sadeln...:eek:

Jobba med självförtroendet först du, och som någon sa, låt dig longeras men då ska du börja i skritt och koncentrera dig på att släppa handtaget och bara hitta balansen, inga märkvärdigheter.

Lycka till! :banana: (önskar en som också är nervös)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 638
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 396
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 528
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp