Svarta bönor recept

snorp

Trådstartare
Är sugen på svarta bönor och testar gärna nått nytt recept så kom gärna med förslag.
 
Låter kanske tråkigt men jag tycker det är svingott att steka ihop färdigkokt ris med svarta bönor. Steker det ganska hårt och saltar lite bara. Det ska visst vara en standardrätt i delar av Sydamerika sa han som gav mig "receptet".
 
Äter ofta tacos med svarta bönor och sötpotatis. Sötpotatisen rostar vi j ugn och sen steker vi bönorna i vitlök och olja och sen mosar. Jag äter med mango, avokado och koriander men min man äter med vanlig tacosås och vanliga tacogrönsaker.
 
Vi gjorde den här i måndags, riktigt god! https://www.bbcgoodfood.com/recipes/black-bean-chilli

Vi hade smulad fetaost samt gräddfil som topping och skulle varmt rekommendera båda delar, syran i fetaosten var fantastisk ihop med resten av smakerna och gräddfil är alltid en bra idé :D

Ska dock varna för att det blev väldigt lökigt, nästa gång nöjer jag mig nog med en lök istället för de två som receptet rekommenderar.
 
Jag har ett favoritrecept på en bönsallad med svarta bönor. Problemet är att när jag läser receptet så kan jag inte begripa hur det skulle kunna bli gott överhuvudtaget, men när jag väl rör ihop'et så kan jag sleva i mig hela salladen på några sekunder! :o

BÖNSALLAD
2 frp svarta bönor, sköljda
1 finhackad gul parika
1 finhackad rödlök
1 kruka hackad persilja
lite ljusa russin
1 tsk salt
finrivet skal och saft från 2 lime
 
Svarta bönor stekes i:
Tomatpure
Mango Chutney
Sambal Oelek
Lite liquid smoke (i värsta fall rökt paprikapulver)
Vitlök

Gärna även ingefära och vanlig lök.

Serveras med ris. Väldigt enkelt men ändå väldigt gott.
 
Jag gör sallad med svarta bönor, mango, rödlök och lime som bas. Sedan kan man ha i lite allt möjligt, någon gång har jag haft i keso och ätit till bakad sötpotatis vet jag, häromveckan hade jag i avokado, någon gång har det varit tonfisk…
 

Liknande trådar

Mat Kom på att jag bara ätit kålrot som rotmos så vill ha olika recept på kålrot och vad som kan vara gott till det receptet.
Svar
8
· Visningar
369
Senast: Farao
·
Mat Jag är sugen på att göra piroger i helgen, men hittar inga bra recept. Så ge mig era bästa pirog-recep! Gärna med egengjord deg, och...
2
Svar
20
· Visningar
1 140
Senast: Brie
·
Mat Jag ska koka rabarbersaft och eftersom tidigare försök inte blivit särskilt bra tänkte jag prova nåt nytt recept. Men vilket? Jag hittar...
Svar
7
· Visningar
436
Senast: Kratus
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en svart ullkapp, som är stilen, inte dubbelknäppt eller med massa knappar och grejer. Tänk Filippa K ”Alexa”...
Svar
9
· Visningar
611
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp