Bukefalos 28 år!

Svarta klor blir vita

Laa

Trådstartare
Har bekymmer med mina röda hundars tidigare svarta klor. De blir vitare och vitare (var snyggt randiga ett tag :) ), kvaliteten är densamma. Black and tan-tikens klor är som vanligt. Min gissning är att något saknas i maten (Bravo bas med vom, håller nu på och byter över till Bravo vilt), speciellt som en av uppfödarens hundar fått tendens till randiga klor efter foderbyte till Bravo, och hon inte haft det där på någon annan hund senaste 30 åren (samma ras). Upplevde inte något sånthär innan vi gick över på Bravot (men då pratar vi om ~3 år sedan).
Så: vad kan det vara som saknas i fodret? Eller kommer ni på något annat? Förslag mottages tacksamt :) (Ja, jag kan tänka mig att byta foder, men jag skulle vilja veta VARFÖR det blivit såhär ändå :D)
 
Sv: Svarta klor blir vita

Om du ser på andra ställen på hundarna där de har svart pigment, är de lika svarta där som vanligt? Om de också är ljusare än vanligt så kan det vara något liknande det som kallas vinternos. Nosspegeln tappar en del pigment under den mörka årstiden.
 
Sv: Svarta klor blir vita

Övrig pigmentering är svartare än svartast, det är bara klorna som tappar färg... mycket mystiskt :) Färgtappet har pågått i minst 1½ år kanske jag ska tillägga. Jag tänkte glatt att det är nog bara något tillfälligt, men jag troooor jag hade fel :)
 
Sv: Svarta klor blir vita

Eftersom du misstänker fodret så hade jag nog satt mig med innehållsförteckningen till det foder du ger nu och det du gav tidigare och jämfört allt som ingår i dessa båda foder. Det kan ju vara något som inte finns i Bravo som fanns i det gamla. Om det är så "enkelt" så prova att under en period ge tillskott av det ämnet alternativt blanda i något som har mycket av det ämnet i sig. Nån kokt grönsak t ex, råa grönsaker hinner hundmagen i regel inte smälta. Det tar ju ett tag för klor att växa ut, så det är kanske därför det inte har märkts förrän efter lång tid. Så kan du ju fråga veterinären nästa gång du ska dit och t ex vaccinera.
 
Sv: Svarta klor blir vita

Bra förslag, ska ta och sätta mig med innehållsförteckningarna framöver. Ska till vet för ögonlysning osv nästa vecka och tänkte fråga där också, men ibland är den samlade buke-vetskapen större än hos en enskild person, så tänkte att det iaf fanns en chans att någon varit med om något liknande och kommit på vad som varit fel :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp