Svea - bomlös fråga igen!

hejzan

Trådstartare
Hej!
Har precis fått låna en Torsion endurance för att prova på min breeeda halvblodsdam som tyvärr vuxit ur sin Wintec-sadel (vitt koppjärn - ha, vad trångt!). Skulle provrida med den igår - men herreguud - det kändes ju som att äntra köksbordet! :o Min breda dam blev hiskeligt bred med denna sadel... Att rida barbacka på henne är inget jämfört med detta. Men, man satt stadigt och mjukt + att sadeln inte gled, vilket den andra konstant gjort!!
Min fråga är - du hade ju dressyr-sitsen till din Torsion? Tycker du att den är betydligt smalare än standard-sitsen? (har för mig att du även haft den förut??) Det finns ju gränser för hur tänjbara muskler man har känns det som.... :crazy:

Någon som vet om Fit-formen är smalare i sitsen? De har ju även kommit med Freeform som ha smalare sits - men den har väl ingen provat än - eller???

Mvh Anna
 
Att sitta brett vänjer man sig vid ganska snabbt :D
FitForm sadeln sits är liknande Torsions dvs inte uppbyggd.
FreeForms sadeln sits är däremot uppbyggd av foam material vilket gör att man upplever att man inte sitter så brett.
Najo
 
Hej!

Det ÄR brett att rida med bomlös sadel av typen Torsion. Bara att gilla läget och anpassa sin sits. De lååååååånga dressyrbenen kan du glömma. Lite kortare stigläder får man ha. Kompromissa, typ. Man vänjer sig, och de superapspinala ligamenten på insidan av låren blir riktigt långa efter ett par år, även om det gör ont :crazy:

Hur som helst - man kan trolla en hel del med sadeln. Dressyrsitsen gör en liten, men klart märkbar skillnad. Man kan också trolla med inläggen i paden genom att skära ur för låren. Dessutom kan man trixa till så att man gör en liten platta och lägger mellan sitsen och sadeln, så kan man lyfta ytterligare.
 
:cry: :cry: :cry: Bara att stretcha alltså... Nä, här ska hem och skäras i liggunderlag och se om man kan modifiera lite grann i alla fall :smirk: Får ju låna sadeln i några dagar så det är bäst att testa medans det går! Jag vill inte tvingas sitta i stolsits när jag nu kämpat så får att få ner knäna och sitta ordentligt!
Men, hästen verkade gilla sadeln, hon såg ganska förnöjd ut vad jag än gjorde. Däremot tyckte jag nog inte alls att man kom direkt nära hästen. Jag känner mer vad som händer i Wintecen faktiskt. Kanske också är en vanesak?
 
Är det mer stoppning i den menar du - så man kommer lite högre från hästen?
Har du provat den??
 
Stolsits ska du inte behöva sitta i. Det går att sitta i en lodrät sits i den precis som att man kan det barbacka!

Anledningen att du känner hästen mindre tydligt i en bomlös är att den är mjuk, och det mjuka dämpar. Själv föredrar jag att ha ganska fasta iläggsskivor i min pad, hårdpressad yllefilt. Det dämpar inte så mycket men lyfter upp bra från ryggraden.

Efter att ha provridit Fitform kan jag inte påstå att man sitter annorlunda i den än i en Torsion.
 
Nja, jag kan ju inte direkt släppa ner benen när låren tar emot sadeln.... Fettsugning kanske vore något? :crazy: Träna spagat?
 
Om du försöker tänka på att det där med stolsits mer har sit ursprung i bäcken och torso än i låren så kanske du hittar rätt spår.
 
Det FINNS ju bomlösa sadlar som är byggda lite mer som en bomsadel... De bygger uppåt lite mer, och blir inte lika breda som Torsion-typen... De har inte stoppning så långt ner under låren heller...
Man sitter perfekt i lodrät sits utan onda sträckningar :crazy:
PM:a om du vill veta mer..
 
Jag trixade in en bit från ett sittunderlägg under sitsen, och - antingen har jag vant mig eller annars blev det lite bättre! Kändes inte alls lika bred och eländig idag... Tur att jag får låna den flera dagar, jag kanske har lite tillvänjningstid och tycker den är jätteskön om några dar? :cool:
 
Inte omöjligt :D

Själv tycker jag att det är skillnad när jag använder min merinopad, som har utskärningar för låren i iläggsplattorna, jämfört med Equitexpaden som inte har det.
 
Jag vete sjutton hur jag sitter i sadeln egentligen? Nu får jag nästan blåmärken (nja, men jag är i alla fall öm) på insidan/framsidan av låren. Upptäckte att jag sitter och bumpar mot pommeln vid nedsittning i trav. Är pommeln lika stor på alla Torsions modeller? (Denna är en endurance).
Läste att någon tycker att den glider. Jag som är själaglad över att hittat en sadel som ligger som en smäck på hästen! :cool: Äntligen glider inte sadeln när jag sitter upp! Wintecen har alltså alltid legat illa, käck sadelutprovare som rekommenderade den :devil: Inga gnussmärken i pälsen heller! Nu är det bara matte som ska bestämma sig för om hon verkligen gillar den.....
 
Bumpar mot pommeln? Vad har du för storlek på sadeln??? Har själv aldrig varit i närheten av den! :eek:
 
Vete sjutton? Jag ska fråga ägaren till sadeln, för jag behöver kanske en större..... :crazy: Vad har du för storlek?
 
Hej Anna !
Hur går det med min sadel :) . Det tar några ggr att rida i den innan man vant sig. Vad tycker din häst om den då? Känner du någon skillnad på henne?
Det är en 16 tum sadel.
Hoppas det går bra!!! :)

Mvh Linda :banana:
 
Hej in luring! :o Är du här och tittar in - tänkte just ringa dig och boka tid för återlämningen!
Hästen gillar den skarpt, jag tycker den är breeeeed (i alla fall på breda damen). Öppnorna går som en dans om man jämför med den gamla sadeln - så den fungerar ju helt klart bättre! Jag har vant mig ganska bra, men den är ändå väldigt bred. Den ligger i alla fall stadigt och bra på henne (till skillnad från den gamla som bara gled och pälsgnussade).
Ringer dig nu! / Anna
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp