SVEA Sverigetäcket

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cerrox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 4 469
C

cerrox

Är det någon som har ett sådant? Hur tycker ni att dom är? Passform? Kvalité? Vattentåliga? Andas det bra? Jag funderar på ett täcke med fleecefoder & har då tittat på täcket SVEA Outdoor - Fleecefoder. Vad tror ni om det?

sinorastor.jpg

Har ni andra tips på bra regntäcken med fleccefoder får ni gärna skriva det också. ;)

Sv: SVEA Sverigetäcket

Jag hade ett med omlottknäppning till min gamla häst och det var super bra! Rivstark, stog emot hur mycket regn som helst tror jag och hade jätte bra passform. Nu var ju det helt ofodrat men kan ju tänka mej att kvaliteten är densamma vare sej det är fodrat eller ej.
Hansbo har ett snyggt fleece fodrat regntäck till rimligt pris. En i stallet köpte det och det sitter jätte bra och står emot ordentligt.

Tack för svar! Vad hade du för häst som hade det täcket (SVEA)?

Vart hittar man det Hansbo täcket? Även där vad har hon för häst som har det täcket?

Jag försökte köpa ett sånt för några år sen men lyckades inte hitta ett som passade, trots att jag provade hästens vanliga stl och storleken över. Det satt inte bra på en fläck så det blev ett annat täcke istället. De var mkt dyrare då också. Numera har väl sverigetäcket bytt ägare så det är möjligt att täckena ändrats ngt. I övrigt har jag bara dåliga erfarenheter av det företaget, men även då med de förra ägarna.

Jag har aldrig haft nåt sådant täcke själv men har ganska varierade erfarenheter av täckena som suttit på andras hästar då. Vissa har hängt med år, efter år, efter år, efter år.. medan andra har börjat läcka och gått sönder relativt snabbt..

Horse Saver har annars mycket trevliga regntäcken med fleecefoder.
Se www.lillhastenistav.se samt www.erikshastshop.com Källquists är det som har dom täckena (www.kallquists.com) så om du har en ÅF i närheten av dig som saluför produkter från KQ så kan de säkert ta hem täcket åt dig.

Aha ok. Horsesaver har jag ju redan 2 täcken i! Vintertäcke & ofodrat, visste inte att det fanns med fleece!!! Ska genast kolla!! Tack! Tycker att dom täckerna jag har är super faktiskt!! :)

Jag har två regntäcken från Svea-Sverigetäcket, men ej fleecefodrade. Ett som jag köpte för 8-10 år sedan och ett som jag fick i förra veckan. Reafynd(?) som då fanns i 135 cm också. Det på bilden är det nya. Bilden är lånad från shopen.

1306blå%20mellan.jpg

Det gamla täcket höll tätt i flera år, men inte nu längre så nu är det bara reservtäcke. Slitstarkt och fortfarande helt trots hårda duster i valackhagar. Det nya har det inte regnat på ännu så jag vet inte hur tätt det är.

Det gamla täcket passade bra på min förra häst, men min nuvarande häst är tydligen bredare över bringan än vad Senior är så då är det lite tight. Det nya täcket är också lite smalt över bringa och Junior kan precis ha det. Båda hästarna är samma sorts korsning (welsh/hbl), men Senior är ca 5 cm högre. Längden på täckena upplever jag som normal jämfört med andra märken. Det är möjligt att man bör välja en storlek större täcke än normalt om man har en grov häst. Eller helt enkelt köpa ett annat märke om hästen är grov. Är den tunn är det säkert inget problem.;)

Jag hade det på ett halvblod. Hon som har hansbotäcket i stallet har det oxå på ett halvblod. Jag har ett hansbo själv men ett lätt fodrat täcke. Det sitter bra på mitt varmblod.

Jag har ett Svea outdoor mellan regn som jag köpte för ca 2 år sedan. Det är dock inte fleecefodrat, men det håller torrt och jag är jätte nöjd med det. Det enda negativa är att det är fruktansvärt tungt när det är blött!

Jag har samma modell som du visar på bilden, men jag tycker det är STORT i storleken...

Det passar Lippan perfekt trots att hon är bred över bogarna och har en djup bål.

Köpte ett Hansbo regntäcke förra året i storlek 145 cm, och det passade lika bra som Svergetäcket i 135 cm... fast det läckte som ett såll efter 2 dagar i hagen :cry:
Shiretäcket 135 cm låg som ett litet frimärke uppepå ryggen och räckte inte ens ner på sidorna eller runt bogarna, så det har ponnyn tagit över och han drar 125 cm i vanliga fall... och det läckte inte på hela säsongen :D

fullständigt skitdåligt.
läcker som ett såll, gick sönder i yttertyget när hästen rullade sig på småsten..:crazy:
stort i storleken, riktig klänning i bogen på mitt normala hbl.
nää inget jag rekommenderar.

Jag har en äldre modell (hittar inte den nu iaf) av Svea Sverigetäcke- Rain, utan foder.

Är himla nöjd över de täcket, passar som handen i handsken på hästen och håller torrt även vid mycket regn.
Nu på senare dar så har den börjar bli lite dåligare på att hålla tätt (behövs nog en tvätt och impregnering), men resten är fortfarande bra:)

De jag gillar mest med detta täcke är att bogvecken ligger längre fram än vad dom brukar göra på andra täcken. Ligger dom för långt bak så gör de inge nytta:crazy:...

Senast ändrad:

har haft ett vintertäcke ,har funkat jättebra haft det sen 2002,och nu använder en kompis det :)
Kvaliten e ju bra,den enda negativa med det täcket var att det var lite stort till min häst (som annars är en perfekt 145:a)

jag har flera svea sverigetäcken. köpte ett för tio år sedan och det är fortfarande kanon! sedan har jag två nyare, ett regn och ett extra tjockt vintertäcke. de är också super. har aldrig läckt igenom trots heldags hällreg. vintertäcket har dock inte blankt tyg vid bogen utan något slags nät-tyg, så det är lite skavrisk där tyvärr.

kan bara svara på de täcken som finns hos Svea nu.
Vi har låtit vår "täckmarodörska" testa just det blågula regntäcket innan vi plockade in sveatäcken.

Denna täckmarodör rullar konstant dagligen och HELST om hon har täcke på..

Täcket är nu användt ca 1år med då rullning i hage som test.
Det som kan sägas efter denna användning är följande:
Täcket är fortfarande helt.
Håller tätt vid regn.
Slutligen något stort i storlekarna.

Sammanfattningsvis Ett prisvärt täcke
kan även tilläggas att vi ej fått in några klagomål på de blågula regntäcken vi sålt
mvh El

Jag hade en för flera år sen. Omlottknäppt. Min häst gjorde sönder det rätt fort. Hon fick loss det och när jag kom satt det runt halsen enbart och hon stod med framfötterna på resten.
:D

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 437
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 076
Senast: Ajda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka