Svensk EM-ponny håller inte måttet

(Ridsport)
Ponnyn Mustang med sin ryttare Tove Melin inte längre aktuell för EM-laget i dressyr. Grenledaren Fredrik Böhling konstaterar att med FEI:s hårdare regler för mätning av ponnyer, som innebär kontrollmätning på tävlingsplatsen, kommer Mustang att vara ett uppenbart gränsfall, som troligen inte klarar av den kontrollen.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

nej vad tråkigt, älskar den ponnyn :love:
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Även om det givetvis är tråkigt för den enskilda ryttaren, så tycker jag det är bra att det till sist börjar göras något åt alla dessa småhästar som "fuskas" till ponnyer...
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Tråkigt att höra. :( Men rätt ska ju vara rätt...
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Det är bra med strikt kontroll av mätintyg, så länge det inte leder till att "ponnyryttare med storhästar" tar till drastiska metoder för att hålla måttet. Synd för ekipaget i fråga, dock..
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

men genom att ta bort den från EM laget är de jusom att säga att den är för stor ..och då är det ju märkligt att den får fortsäötta som ponny i sverige...
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Den är ju inte för stor för att vara ponny, då borde man väl egentligen inte ta bort den? För gränsen har väl inte ändrats?
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

om den inte är förstor ,var för får då inte åka med till EM,där är ju en rätt stor marginal från 148 cm..
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Finns inget som säger att ponnyn är högre än 148 cm, utan det är väl det att man är rädd att komma till ett EM och ponnyn där visar en för stor mankhöjd, ponnyer kan variera väldigt mycket i mankhöjd... Det är väl säkrare att ta ponnyer som ligger runt 145 cm....
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Finns så mycket trix när det gäller mätningen av ponny:crazy:
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Vad synd!! men det är kul att ponny kommit så långt! Jag har följt den länge nu. Först var den misshandlad av en bonde i Småland, sen köpte Filippa Andersson hästen och tävlade både dressyr, hoppning och fälttävlan med den, sen var det Hannes Melin som jag tävlat en hel del med. och nu är det Tove Melin.. men är den mätt som ponny så ska den väl ändå vara ponny? eller?
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Finns inget som säger att ponnyn är högre än 148 cm, utan det är väl det att man är rädd att komma till ett EM och ponnyn där visar en för stor mankhöjd, ponnyer kan variera väldigt mycket i mankhöjd... Det är väl säkrare att ta ponnyer som ligger runt 145 cm....

Men snälla gränsen på ett EM ligger på 151!!!!! Så tro fan ponnyn är för stor, hade den varit 148 hade det inte varit några problem överhuvudtaget, isåfall hade dom inte skickat ponnyer som är högre än 145 till EM
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

men genom att ta bort den från EM laget är de jusom att säga att den är för stor ..och då är det ju märkligt att den får fortsäötta som ponny i sverige...

Inte ett dugg märkligt eftersom ponnyn är slutmätt, det är ju FEI som kommer kontrollmäta på EM och har satt gränsen till 151 där. O ja det är att säga att den är för stor det är ju därför den inte får åka.

Var och varannan ponny är ju högre än 148 , jag lovar att Mustang inte kommer bli den enda ponnyn som får stå tillbaka pga sin höjd.
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Till er som tycker att Mustang inte borde vara ponny längre.... det är inte helt okomplicerat, ponnyer som slutmättes före 2003 (som t.ex Mustang) är mätta på livstid och kan inte ändras. Det finns folk som försökt att få upp sin slutmätta B-ponny (typ 133 cm) utan att lyckas få lov att göra det, låter vansinnigt men så är det. Sen läste jag att de funderade på att låta honom gå som juniorhäst i fälttävlan, men sorry det går inte heller. Man får inte ta upp ponnyer och tävla bland stora hästar i fälttävlan :confused:
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Vad synd!! men det är kul att ponny kommit så långt! Jag har följt den länge nu. Först var den misshandlad av en bonde i Småland, sen köpte Filippa Andersson hästen och tävlade både dressyr, hoppning och fälttävlan med den, sen var det Hannes Melin som jag tävlat en hel del med. och nu är det Tove Melin.. men är den mätt som ponny så ska den väl ändå vara ponny? eller?

Den kan ju ha växt efter slutmätning , det är ju faktiskt inte helt otroligt även om det kanske inte är så särskilt vanligt, men den har ju en hästpappa..
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Jag tycker att det är bra att man börjat kontrollmäta, så blir det inte så lockande att fuska sig till att rida en liten häst bland ponnyn. Kontroller borde även göras från lokal nivå här i Sverige med.
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Till er som tycker att Mustang inte borde vara ponny längre.... det är inte helt okomplicerat, ponnyer som slutmättes före 2003 (som t.ex Mustang) är mätta på livstid och kan inte ändras. Det finns folk som försökt att få upp sin slutmätta B-ponny (typ 133 cm) utan att lyckas få lov att göra det, låter vansinnigt men så är det. Sen läste jag att de funderade på att låta honom gå som juniorhäst i fälttävlan, men sorry det går inte heller. Man får inte ta upp ponnyer och tävla bland stora hästar i fälttävlan :confused:

Nej jag kan förstå det, jag hade inte velat rida en så liten häst i ** klass iallafall även och särskilt inte en ponny efter 88-keys :crazy:

Varför inte som juniorhäst i dressyr istället ??

Det är synd om ponnysporten som har mist en fantastiskt bra ft och dressyrponny
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

nej men gud vad synd....vill absolut inte skryta men jag stod berdvid Mustang på Hästhagens nationella tävlingar den 8-9 april....Han är jättesnäll!!!Har till och med fått klappa honom(alltså Mustang)!!!och sen så sa Hannes, Toves brorsa att min ponny var jätteduktig!!!!:D :D :p :D :bow:
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Men snälla gränsen på ett EM ligger på 151!!!!! Så tro fan ponnyn är för stor, hade den varit 148 hade det inte varit några problem överhuvudtaget, isåfall hade dom inte skickat ponnyer som är högre än 145 till EM
Dom e ju rädda att han inte ska hålla måttet för EM för e han högre än 148 då får han inte starta å då e dom bara 3 i laget...men dom har inet så hårda regler i sverige..
 
Sv: Svensk EM-ponny håller inte måttet

Inte ett dugg märkligt eftersom ponnyn är slutmätt, det är ju FEI som kommer kontrollmäta på EM och har satt gränsen till 151 där. O ja det är att säga att den är för stor det är ju därför den inte får åka.

Var och varannan ponny är ju högre än 148 , jag lovar att Mustang inte kommer bli den enda ponnyn som får stå tillbaka pga sin höjd.

nej gud nej det e nog en hel del, tyvärr :crazy:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Efter att flera ekipage har varit nominerade till ponny-EM i Schweiz den 24-26 juli har nu de svenska landslagen i...
Svar
0
· Visningar
819
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Efter det internationella meetinget i Holland spreds ett rykte att Fredrik Böhling hade lämnat sitt uppdrag som grenledare...
Svar
0
· Visningar
1 943
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Sverige blev bästa nation och dominerade i stort sett samtliga discipliner där laget medverkade, när EM för arabhästar...
Svar
0
· Visningar
742
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Plönninge brukar bjuda på fina förutsättningar för goda prestationer. Så även den 30 augusti när det åter var...
Svar
0
· Visningar
718
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp