Svensk historia

Modig_Korn

Trådstartare
Jag har kört helt sjukt fast i min rapport som jag håller på att skriva. Jag har kurslitteratur etc, etc. Men det står helt still i huvudet. Vi ska skriva ett hypotetiskt händelseförlopp från stenåldern och fram över ett område som vi var ute och duttade runt i för några dagar sedan. Eller händelseförlopp är kanske fel ordval.. Mer så att man ska kunna associera saker som har hänt där till historiska händelser. Tex snapphanarna, tjernobylnedfall, digerdöden and so on. Men nu har jag kört helt och hållet fast på medeltiden (har ju digerdöden men mer saker måste väl ha hänt) och på den senare delen av 1900-talet. Fram till 1945 är det ju lungt, två världskrig sätter ju sina spår i hela Europa, även de länder kriget inte ägde rum i. Men därefter har jag bara Sveriges inträde i EU och det är ju inte tillräckligt.

Jag fiskar händelser, stora som små, framförallt i Skåne. Skriva rapporten ämnar jag göra själv :p men att komma på händelser att koppla ihop det hela med är helt hopplöst. Jag funtar även på utbrottet av galna kosjukan som blev medialt känt 1996 men Sverige drabbades väl knappt alls av det utbrottet? Halp!
 
Domkyrkan i Lund byggdes väl på medeltiden? Skåne hade väl rätt stor "kyrklig" betydelse i Sverige/norden under den tiden? (Ja, jag är jättedålig på allt som har med kristendom att göra :p)

Senare delen av 1900-talet är det väl kanske intressant med Kockums, de byggde väl fartyg och ubåtar och sånt i västra hamnen i Malmö tills det lades ner och området blev en helt ny stadsdel.
Öresundsbron som binder ihop Sverige med kontinenten?
 
Här är lite idéer , förhoppningsvis finns det något nytt bland de. (Om inte annat så finns det lite att googla vidare på :p)
Det man kan säga om medeltiden i övrigt är att det finns relativt lite material bevarat före digerdöden, det man ser tydligast i forskning är maktstrukturer och per automatik religiösa rörelser. Därför kan det vara svårt att hitta lite annorlunda, roliga eller spännande händelser som inte berör just de punkterna.

* Efter 970 kristnades Skåne under Harald Blåtand och gick från hedniskt till katolskt.
* Lunds domkyrka började byggas dryga 100 år senare, en av relativt få romanska kyrkor i Skandinavien, här skulle ärkebiskopen av Danmark sitta.
* Lund och Helsingborg är de första städerna i länet och kom till efter 1000-talet. Helsingborg har äldre anor men jag har däremot för mig att Lund är äldst gällande stadsrättigher.

* Skåne och Blekinge pantsattes av den danska kungen Kristoffer II 1329 till greve Johan III av Holstein och köptes därefter av den svenska kungen Magnus Eriksson 1332.
* 1360 blev Skåne åter danskt, under Valdemar Atterdag.

* Skåne var en del i Grevefejden, Danmarks största inbördeskrig på 1500-talet på grund av fästet som högadeln fått i regionen sedan 1400-talet. Här börjar borgar och slott som Glimmingehus och Bollerups Borg byggas för beskydd.
* När Skåne senare kom att reformeras skedde det snabbt och blodigt, kyrkor brändes och folk förföljdes. Kristian II befallde landet att anamma Lutherdom 1536 och man fängslade prästerskap, intog kyrkorna, munkar och nunnor fördrevs.

Förvisso inte medeltida, men kanske ändå användbart:

* 1676 inträffade Slaget vid Lund, ett av Nordens blodigaste slag.
* 1710-1713 bröt den sista pestepidemin ut i Malmö.
 
* Skåne och Blekinge pantsattes av den danska kungen Kristoffer II 1329 till greve Johan III av Holstein och köptes därefter av den svenska kungen Magnus Eriksson 1332.
:rofl: Har Skåne varit pantsatt?! Det måste jag berätta för min man, skåningen... :angel:
 
@Flixon Haha, helt riktigt :D den dåvarande danska kungen hanterade ekonomin så fruktansvärt illa att landet mer eller mindre blev bankrutt och de fick ge upp stora landområden för att lösa problemet.
 
Åh just det, lite kul kuriosa är att Skåne betyder "den farliga ön/halvön". :D

Ordet härstämmar från urnordiska Skathinawjo (skathi = skada, nwajo = ö/halvö). Jag har för mig att det har sitt ursprung i att man lätt seglade på grund utanför Skanör.

/Historienörd
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp