Svensk kontra utländsk avel!

C

Cailla

Ngn mer än jag som skulle vilja röra om i grytan vad gäller svensk avel? Många har synpunkter på att vi använder för mkt utländskt blod.
Själv anser jag att Sverige ligger långt efter avelsmässigt. Åk till vilken station som helst och kolla vad vi använder för ston i halvblodsaveln. Är det sporthästar vi vill ha så SLUTA avla på ston som inte är klass 1 eller 2 eller har höga BLUP värden.

Vad gäller svenska premieringar så borde domarna INTE veta stam eller ägare. De skall döma INDIVIDEN!! Många domare håller omedvetet/medvetet sina kollegor om ryggen. Är det känd visare, ägare el. uppfödare så ger det ofta ett +. Är det tilltalande stam så fradgas det extra i domar munnen..

Sedan kan man ju tycka att unghästar ska prövas under flera dagar för att ge en rättvis bedömning. Se hur vi gör på våra treårstester. Hur kan man lägga hoppningen först för att sedan direkt visa gångarterna. Hur många unghästar tar inte ut sig under hoppningen och visar sämre gångarter än de egentligen har.

Varför väljer många tyska hingstar? Jo de är SÄKRARE KORT! De har gått under längre tester och har ofta bättre testat möderne.

VAD ANSER DU?
 
Sv: Svensk kontra utländsk avel!

Jag håller med om att domarna på premering inte ska veta någonting mer än vad de ser framför sej.

Diskussionen med tyska hingstar vill jag helst inte lägga mej i. Jag tror inte att Sverige vinner någonting på att konkurrera ut den lilla chansen vi har att få fram bättre svenska hästar. Bättre att satsa på den svenska aveln med bättre svenska hingstar!
 
Sv: Svensk kontra utländsk avel!

Att dommarna inte borde veta vad för häst de ska bedömma. Kanske till och med ha fasta visare av hästarna, ungefär som testryttarna på bruksprovet.
När det gäller treårstesten så kanske man skulle bedömma alla gångarter lösa och innan hoppningen. Bara exteriör, benstllning och typ uppställd efter åt.
Tyska hingstar har vi redan tidigare använt ganska frekvent i den svenska aveln. Så är det bara hingstar som är bra och verkligen passar till stoet så varför inte? Men det får inte bli de av sämre klass eller en modefluga att betäcka med en importhingst. Ska vara en genom tänkt och medveten avel.
 
Sv: Svensk kontra utländsk avel!

När det gäller premiering så är det en avelsvärdering, dvs man värderar hästens egenskaper som avelsdjur. Och i dessa egenskaper måste även härstamningen vävas in. Varför? Jo, för att även härstamningen kan ge en god fingervisning om vad hästen man har framför sig skulle kunna förväntas ge i avel...

Sen är det också så att en erfaren domare kan avgöra mycket mer än vi vanliga dödliga under de minuter de ser hästen framför sig på t.ex treårstestet.
Men visst, jag håller med om att gångartebedömning direkt efter hoppningen är olyckligt. Hade jag fått visa exteriör+gångarter före hoppningen med min guldklimp så hade han sannolikt haft dubbeldiplom...
 
Sv: Svensk kontra utländsk avel!

VISST, jag håller verkligen med dina åsikter, men jag vill gå ett steg längre och fråga VARFÖR har tyskarna så sk säkra kort inom hingst sidan eller i aveln överhuvudtaget?

JO, AVELSFÖRBUNDEN i Tyskland hjälper till inom aveln med ett mkt bra AVELSRÅD för medlemmarna. Man blir uppbackad och man har ett bollplank i diskussionen vilken hingst man skall använda.
Det är ärliga och direkta svar. Man står för det man säger.............

ASVH skulle behöva gå i en tysk avelsförening som lärling, och ta med sig utav den service och frammåt anda som dom har.

De tyska avelsföreningarna hjälper sina uppfödare att sälja sina bra avkommor genom att arrangera aktioner, att locka utlänska köpare osv.

VAD GÖR ASVH FÖR OSS UPPFÖDARE...............INGET.
 
Sv: Svensk kontra utländsk avel!

Personligen tror jag inte det hjälper hur många tyska hingstar vi tar in/använder när det inte finns ryttare som kan förvalta/utbilda/tävla alla dessa dressyrhästar.
Helt seriöst: Hur många licensierade ryttare tävlar dressyr över Georg?
Hur många vet vad som krävs och hur lång tid det tar att uppnå beridarstatus i Tyskland? Ett antal har ju klarat beridarexamen i Sverige, men detta är ett prov, inte en utbildning (dock ett steg på väg.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svensk kontra utländsk avel!

Lösningen är nog inte att byta ut alla hästar, jag tror mycket väl att det finns svenskfödda hästar som kan tillföra aveln något.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag och min sambo har dom senaste åren väntat på rätt tillfälle för att skaffa en Rottweiler. Jag har haft en tik av rasen sedan...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: _Taggis_
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 236
Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 583
Senast: Derring-Do
·
Avel Detta ämnet är egentligen en konstant debatt, men som återigen i samband med bruksprovet blossat upp. I krönikor, i bloggar och i...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 960
Senast: Elisabet Linnea
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp