Svensk Politik 4

Kollade på aktuellt, och enligt SVTs källor så var det Säpo som informerade ministern och arbetsgivaren om den anhöriga, men det framgick inte om det var före eller efter Expos granskning.

Kollade på aktuellt, och enligt SVTs källor så var det Säpo som informerade ministern och arbetsgivaren om den anhöriga, men det framgick inte om det var före eller efter Expos granskning.
Ja, vi har ju absolut ingen anledning att tro att nuvarande ministrar har minsta koll på Expo. Snarare är det väl dålig vandel att läsa den.

Ja, vi har ju absolut ingen anledning att tro att nuvarande ministrar har minsta koll på Expo. Snarare är det väl dålig vandel att läsa den.
Haha, menade inte så (även om vissa säkert skulle vilja terrorklassa ;)) Mer att det inte verkar som att ministern berättat själv för Säpo eller arbetsgivaren.

Öknamn på sina motståndare .......du tänker givetvis på Fascist, nazist och rasist så fort minsta kritik mot annorlunda åsikter kring Sveriges asyl,migrations /integrations politik. Eller för den delen Brun /blå eller bara brun i syfte att associera med Hitler och Nazityskland.
Det var väl du som, inspirerad av Teodorescu Måwe använde det sanslösa epitetet "vänsternazist".

Ja, beslutsfattare och väljare har kommit längre ifrån varann. Få känner längre till nån lokal politiker till utseende eller namn numera. Och är därför tveksamma inför att ringa upp eller maila.

Dessutom kommer det återkommande åsikter om att riksdagsledamöterna borde vara färre, kommunfullmäktige bantas etc

Ska demokratin fungera måste det finnas kontakt mellan väljare och de som är valda i förtroende!!

/tanten - avdankad politiker
Förlåt, jag tar upp ett gammalt inlägg från tidigare i juni men jag läser ikapp och detta inlägg påminde mig om en sak. Jag jobbade inom min kommun i tre år som, i princip, vaktmästare, dvs inte ett högstatus jobb även om jag träffade många olika personer. Strax efter jag fick sluta så gick jag en gång på ett kafé och fick syn på en högt uppsatt kommunpolitiker från tiden jag jobbade där, jag hade aldrig pratat med honom utan bara som mest hejat i förbifarten. Till min förvåning så kände han igen mig och hejade på mig.

Jag blev väl förvånad då jag tänkte att en politiker träffar så många människor i sin vardag. Men bara det att han kom ihåg fick mig att mjukna lite inför kommunpolitiken (trots att han egentligen tillhör ett parti (M) som jag inte håller med på inriktningen med). Det får mig att inse hur viktig den där kontakten som du nämner är.

En politiker behöver verkligen vara socialt kompetent, ditt lilla ögonblick under en dag kan vara ett intryck för livet hos någon annan 😅

Förlåt, jag tar upp ett gammalt inlägg från tidigare i juni men jag läser ikapp och detta inlägg påminde mig om en sak. Jag jobbade inom min kommun i tre år som, i princip, vaktmästare, dvs inte ett högstatus jobb även om jag träffade många olika personer. Strax efter jag fick sluta så gick jag en gång på ett kafé och fick syn på en högt uppsatt kommunpolitiker från tiden jag jobbade där, jag hade aldrig pratat med honom utan bara som mest hejat i förbifarten. Till min förvåning så kände han igen mig och hejade på mig.

Jag blev väl förvånad då jag tänkte att en politiker träffar så många människor i sin vardag. Men bara det att han kom ihåg fick mig att mjukna lite inför kommunpolitiken (trots att han egentligen tillhör ett parti (M) som jag inte håller med på inriktningen med). Det får mig att inse hur viktig den där kontakten som du nämner är.

En politiker behöver verkligen vara socialt kompetent, ditt lilla ögonblick under en dag kan vara ett intryck för livet hos någon annan 😅
Ditt inlägg gör mig lite ledsen/förbryllad. Mest för att jag undrar vad i hens roll som politiker gör att hen inte skulle känna igen folk?
Om du jobbat i tre år på en plats torde du vara ett bekant ansikte för de flesta som besökte eller jobbade där.
Du menar väl ändå inte att det skulle vara skillnad mellan olika yrken?

Läser ytterligare en snyfthistoria om någon som ska bli utvisad, för att Migrationsverket har så lång handläggningstid att personen nu är över 18, och därmed inte längre barn, medan resten av familjen får stanna.

Varför har visat inte lagstiftning som säger att besluta ska fattas enligt de omständigheter som rådde vid ansökans inlämning? Åtminstone i den här typen av fall.

Det är förstås @Palermos sak att svara på dina frågor, men jag vill ändå kommentera.
@Palermo själv har svårigheter med att svara, så det är helt Ok att du svarar :)
De exempel du nämner – olaga intrång, attacker mot politiker – är allvarliga händelser, men poängen är just att det inte är trollande. Att du tar upp dem i det här sammanhanget är däremot något av en halmgubbe. (Därav humorn i ett av dina tidigare inlägg).
Men mitt inlägg om att jag får oro i magen när jag ser Palestinaflaggan kunde kanske ha undersökts lite närmare vad den oron innebär tex: Oj hur kommer det sig att du känner oro - förklara hur du kan få oro i magen när du ser människor demonstrera på våra gator var helst de bestämmer sig oavsett tillstånd eller inte ....eller liknande. Istället deklarerar @Palermo med bestämdhet att det beror på att jag tar del av trollande heeeeelt utan vetskap om vad jag tänker på /känner när jag ser palseinaflaggor. Så förklara gärna närmare hur du kommer fram till att jag vill ha svar på om olaga intrång och attacker mot politiker blir "något av halmgubbe"?

Det är tyvärr tydligt att du inte vill eller kan se den större bilden: hur opinioner styrs genom riktade budskap, hur hat byggs upp systematiskt mot exempelvis Palestina eller dess symboler, och hur det i sin tur får människor att reflexmässigt koppla en palestinaflagga till terrorism.
För det första så domineras Hamasflaggor och Palestina flaggor ihop över hela Europa dessutom med många västerlänningar. Vilket ju såklart ger enorm kraft och den kraften ska absolut inte underskattas när det kommer till Opinion eller rikta budskap.

@Palermo själv har svårigheter med att svara, så det är helt Ok att du svarar :)

Men mitt inlägg om att jag får oro i magen när jag ser Palestinaflaggan kunde kanske ha undersökts lite närmare vad den oron innebär tex: Oj hur kommer det sig att du känner oro - förklara hur du kan få oro i magen när du ser människor demonstrera på våra gator var helst de bestämmer sig oavsett tillstånd eller inte ....eller liknande. Istället deklarerar @Palermo med bestämdhet att det beror på att jag tar del av trollande heeeeelt utan vetskap om vad jag tänker på /känner när jag ser palseinaflaggor. Så förklara gärna närmare hur du kommer fram till att jag vill ha svar på om olaga intrång och attacker mot politiker blir "något av halmgubbe"?

För det första så domineras Hamasflaggor och Palestina flaggor ihop över hela Europa dessutom med många västerlänningar. Vilket ju såklart ger enorm kraft och den kraften ska absolut inte underskattas när det kommer till Opinion eller rikta budskap.
När har du sett en Hamasflagga i en demonstration? Jag menar sett, som i att du såg det på plats. Inte något foto från varsomhelst i världen som delats någonstans på sociala medier.

Jag ser bortåt en demonstration i veckan, och jag fick googla hamasflaggan. Den har jag aldrig sett i verkligheten.

Senast ändrad:
När har du sett en Hamasflagga i en demonstration? Jag menar sett, som i att du såg det på plats. Inte något foto från varsomhelst i världen som delats någonstans på sociala medier.
Varför får jag inte ha sett det på foto var som helst i Världen eller någonstan på sociala medier, TV eller ens fått läsa om det facto existerar? Varför måste jag personligen ha sett det :confused: Vill du påstå att det är trollande om man inte personligen sett att dessa två vajjar ihop?

Varför får jag inte ha sett det på foto var som helst i Världen eller någonstan på sociala medier, TV eller ens fått läsa om det facto existerar? Varför måste jag personligen ha sett det :confused: Vill du påstå att det är trollande om man inte personligen sett att dessa två vajjar ihop?

Vad säger du om vajande Israeliska flaggor vid pro-Israeliska demonstrationer och högljutt support för Itamar Ben-Gvir som är minister i Netanyanhus regering och som hotats med att ställas inför rätta i Haag för brott mot mänskligheten? Jag har inte sett det personligen men det visas på otaliga demonstrationer runt om i världen.

https://news.sky.com/story/arrest-w...tary-gallant-over-alleged-war-crimes-13257801

Det är ingen, absolut ingen, som stödjer Hamas, däremot är det många som stödjer Israel, Itamar Ben-Gvir och Gallant.

Ja, det är klart man hade kunnat det. Men jag håller med Palermo att din inställning sannolikt har påverkats av desinformation om Palestina eftersom det mest rationella, i allmänhet, inte är att bli orolig för deras flagga. Men visst, det kan ju finnas väldigt personliga erfarenheter som väcker oron, men då är det ett ganska konstigt sammanhang att publicera det i.

Man kan så klart påverkas av trollande och desinformation trots att man vet att det förekommer. Man är ju inte mer än människa.

Närmare förklaring: Palermo påstod att du utsätts för trollande. Du tar då upp händelser/exempel som inte alls är trollande, utan faktiska händelser, och frågor om det är trollande. Right? Halmgubbe = du förvrängde medvetet Palermos påstående genom att ta upp saker som hen uppenbart inte avsåg, i stället för att bemöta det verkliga påståendet. Det är något av en halmgubbe. Halmgubbar är väldigt vanligt i debatter, argumentation och desinformationskampanjer. Därav humorn.

Ditt sista stycke förstår jag inte alls. Hur domineras flaggor ihop med många västerlänningar?

Trollande handlar ju om vad man säger eller skriver, och hur. Vad man har sett eller inte handlar just om vad man har sett eller inte.

Bilder på typ vilken flagga vi vill, kan vi alla leta upp och förfasa oss över. Det säger ju inget om hur vanliga flaggan ifråga är, eller var den är vanlig. Hamasflaggan är då mycket ovanlig i den regelbundet återkommande palestinademonstration jag ser.

Ditt inlägg gör mig lite ledsen/förbryllad. Mest för att jag undrar vad i hens roll som politiker gör att hen inte skulle känna igen folk?
Om du jobbat i tre år på en plats torde du vara ett bekant ansikte för de flesta som besökte eller jobbade där.
Du menar väl ändå inte att det skulle vara skillnad mellan olika yrken?
Som sagt, jag tänkte att politiker möter så många olika personer varje dag att det vore svårt att komma ihåg så många olika ansikten.
Det finns säkert något i att jag kände något om att jag hade ett sådant jobb att jag kändes oviktig bland alla andra viktigare personer en politiker möter... Låter nog inte vettigt men uppenbarligen var det så jag kände då jag spontant blev positivt överraskad. Men det är såklart något som ligger hos mig, ville bara föra fram det som en synvinkel som kanske flera har där de känner sig oviktigare och då hur viktigt och positivt det är med politiker som finns bland folk och får dem att känna sig sedda. Samt att dagens samhälle tyvärr har ett slags avstånd mellan politiker och deras väljare, vilket känns tråkigt då dagens moderna teknik borde egentligen underlätta för politiker att komma närmare sina väljare.

Eh, kort sagt, jag höll med typ 😅

Liknande trådar

Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
599
Senast: Palermo
·
Samhälle Birgitta Dahl har dött vid en ålder av 87 år. Jag hade inte en aning om vilken kämpe hon var och hur mycket hon gjort för dagens... 2 3
Svar
49
· Visningar
2 899
Senast: Mia_R
·
Samhälle Tittar ni på nyheter på TV eller streaming? Själv har jag slutat att titta på nyheter. Jag behöver inte nyheter för att veta att idag... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 752
Senast: aiquen
·
Samhälle Tänkte att det här är för viktigt för att bakas in i Svensk politiktråden. Vi har ju en del som arbetar inom vården här på buke. Är ni... 2
Svar
28
· Visningar
2 540
Senast: Bison
·

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter