Svensk Politik 4

När barn kom ut från SIS hemmen var väl återfalllen 9 av 10 om jag nu kommer ihåg rätt. Så 32% var väl bättre då?

Sen hittade jag lite mer info om dom framtida barnfängelserna. En viktig skillnad som kommer att ske är att när småbrottslingen släpps ut så sätta hen under övervakning. Så det lär inte bli så enkelt att återfalla i brott som det är när man släpps från tex ett SIS hem. Enligt en anstaltschef så är intresset stort och man är riktigt på tårna för att ta tag i detta

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ExWP0a/har-skapas-de-nya-barnfangelserna
Jag pratar om fängelser för barn. Det du så gärna vill ha. De ställen där du oroar dig för att barnen ska få kramar och saft och bulle. De ställen där du sitter och våndas över att barnen inte ska bli tillräckligt bestraffade.

De funkar inte för att få barn att inte återfalla i brott. Det funkar bara inte. Men jag tror inte att det spelar så superstor roll för dig, så länge barn blir inlåsta, eller hur?

Jag pratar om fängelser för barn. Det du så gärna vill ha. De ställen där du oroar dig för att barnen ska få kramar och saft och bulle. De ställen där du sitter och våndas över att barnen inte ska bli tillräckligt bestraffade.

De funkar inte för att få barn att inte återfalla i brott. Det funkar bara inte. Men jag tror inte att det spelar så superstor roll för dig, så länge barn blir inlåsta, eller hur?
Men nu har vi ju inga barnfängelser. Däremot har vi ju barn som begår grova brott och då får vi väl ta vad vi har och jämföra. Men jag kan hålla med om att det har varit alldeles för slapphänt i vårt land. Men vi får väl vänta då och jämföra och återkomma om det skulle bli så

Riksdag och regering skrivs med liten bokstav i löpande text. Tänkte bara det kan vara kul att veta eftersom du skriver de orden så ofta.
Nej det är inte kul att veta för mig men jag ber om ursäkt för att jag inte är lika bildad som du. Men jag vill nog ändå fortsätta på det spåret

Men regeringen har ju gått ut med att det inte handlar om att lösa problemet med barn som begår brott, utan bara om att få det att se ut som om de gör något.

https://www.sverigesradio.se/artike...ldern-aven-om-det-inte-minskar-brottsligheten

Men nu har vi ju inga barnfängelser. Däremot har vi ju barn som begår grova brott och då får vi väl ta vad vi har och jämföra. Men jag kan hålla med om att det har varit alldeles för slapphänt i vårt land. Men vi får väl vänta då och jämföra och återkomma om det skulle bli så
Det här ser ut att vara skrivet av ett ovanligt virrigt AI-verktyg. Det är nästintill obegripligt. Det är därför jag tipsar dig om att åtminstone följa vanliga skrivregler, så att man slipper lägga energi på både ordbild och det motsägelsefulla innehållet.

Men återigen, jag tror inte att du vill nåt annat än att tramsa och jag tror inte att du ens vet själv vad du skrev igår. Det ger ju iofs lite hopp, att det vedervärdiga du skriver här troligen inte är en ärligt menad åsikt.

Det här ser ut att vara skrivet av ett ovanligt virrigt AI-verktyg. Det är nästintill obegripligt. Det är därför jag tipsar dig om att åtminstone följa vanliga skrivregler, så att man slipper lägga energi på både ordbild och det motsägelsefulla innehållet.
Men varför ska du lägga energi på detta? Du har ju alternativ, scrolla vidare eller ignorera knapp

Men varför ska du lägga energi på detta? Du har ju alternativ, scrolla vidare eller ignorera knapp
Det är ett diskussionsforum. Jag diskuterar. Vad du gör vet jag inte riktigt. Jag tycker det kan ha nåt sorts värde att ibland understryka hur motsägelsefulla argumenten för exempelvis barnfängelser är. Det blir så otroligt tydligt att det inte handlar om nåt annat än ett driv att låsa in barn och döma dem till ett liv i misär (och eventuellt om att "own the libs"). Nån sorts lösning på samhällets problem handlar det då inte om.

Men du har helt rätt. Jag ska inte argumentera med dig, det är poänglöst, bra påminnelse.

Nu läser jag att man håller på att sätta upp 8 anstalter som ska tjäna som barnfängelse. Men när jag läser vad som ska ske och hur det ska skötas innanför murarna så undrar jag vad blir skillnaden mellan barnfängelse och sluten ungdomsvård?

I barnfängelsen ska dom ju bara vara inlåsta mellan 20.00- 07.00. Å då är det ju sovdax precis som hemma. Sen ska dom ju gå i skolan. Det måste ju bli ett lyft för småbrottslingarna att få egen lärare som mer eller mindre blir som en privatlärare till skillnad från en skola ute i samhället där läraren har massa ungar i klassen och definitivt inte lika mycket tid för en enskild elev.

I barnfängelset ska dom få rita, måla, spela pingis, ha bibliotek, gym, gosedjur, TV och jag vet inte vad mer. Mobiler o surfplattor förbjudet så dom inte kan kontakta andra gängkriminella. Men det låter ju väldigt bekvämt trots allt. Vad är själva straffet frånsett att dom inte kan gå ut på stan o drälla runt?
Du tänkte mer som Gulag?

Låter som den vanliga bra och effektiva modellen för fängelser i Sverige.
(tex jämfört med den dyra ineffektiva amerikanska modellen)

Men naturligtvis för helt fel ålder.

”De som kommer till Sverige och begår brott och inte respekterar kvinnors rättigheter har inget här att göra. De ska lämna landet”, skriver Ulf Kristersson i ett mejl till Aftonbladet.

Då går Regeringen till FN och ber att få ändra tolkningen i FN:s flyktingskonvention så att det blir lättare att utvisa dom. Mer info i debatt artikeln

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1442192

Många som i daxläget inte kan utvisas har man andra straff att ta till tex inlåsning på obestämd till med säkerhetsförvaringen som snart böjar gälla.

Debatt på P1 morgon. En person kritiserar Spaniens beslut om uppehållstillstånd bla med argumentet att ”50000 av dem är afrikaner och när de får uppehållstillstånd så får de fri rörlighet inom EU.”

Hur hamnade vi här? När blev det ok att vara så öppet rasistisk? Finns det nåt väg tillbaka, eller kanske framåt till en rimlig människosyn?

Debatt på P1 morgon. En person kritiserar Spaniens beslut om uppehållstillstånd bla med argumentet att ”50000 av dem är afrikaner och när de får uppehållstillstånd så får de fri rörlighet inom EU.”

Hur hamnade vi här? När blev det ok att vara så öppet rasistisk? Finns det nåt väg tillbaka, eller kanske framåt till en rimlig människosyn?
Jag blev också bedrövad av att (nästan) alla verkar ha accepterat eller blivit långsamt kokta till att acceptera en rasistisk syn på sina medmänniskor. Men det är också bara ett parti i riksdagen som driver den synen och har den som kärnvärde. Så röstar vi bara inte på skiten så kommer inflytandet minska.

Jag blev också bedrövad av att (nästan) alla verkar ha accepterat eller blivit långsamt kokta till att acceptera en rasistisk syn på sina medmänniskor. Men det är också bara ett parti i riksdagen som driver den synen och har den som kärnvärde. Så röstar vi bara inte på skiten så kommer inflytandet minska.
Här hemma så har Migrationsministern meddelat att ebo lagen försvinner. Asylsökande ska bo i Migrationsverkets boende så man vet var dom är. Bor dom inte där = inga bidrag. Missköter dom sig där typ slår sönder intedning sätts dom i förvar. Likaså försvinner rätten att jobba för asylsökande under tiden tills beslut fattat. Detta för att dom inte ska hålla på o hitta på en massa under tiden för att få stanna.

Inga uppehållstillstånd till IS terrorister Där säger Migrationsministern att Migrationsverkets rättschef är med på detta, helt o hållet

Jag är lite osäker på det. Uppehållstillstånden gäller ju isf i Spanien. EU medborgare som har medborgarskap i ett EU land har ju fri rörlighet inom unionen.

Här hemma så har Migrationsministern meddelat att ebo lagen försvinner. Asylsökande ska bo i Migrationsverkets boende så man vet var dom är. Bor dom inte där = inga bidrag. Missköter dom sig där typ slår sönder intedning sätts dom i förvar. Likaså försvinner rätten att jobba för asylsökande under tiden tills beslut fattat. Detta för att dom inte ska hålla på o hitta på en massa under tiden för att få stanna.

Inga uppehållstillstånd till IS terrorister Där säger Migrationsministern att Migrationsverkets rättschef är med på detta, helt o hållet
Fullständigt idiotiskt att inte låta dem jobba under tiden och komma in i samhället, det är ju så de kan lära sig svenska.

Själv känner jag mig otroligt uppgiven över socialdemokraterna och deras nej till initiativet om att stoppa utvisningarna av 18-åringar. Jag kan inte förstå varför jag skulle vilja att de vinner valet om de har samma politik som Tidö, då kan det ju kvitta?
Just nu känner jag att det enda jag kan göra är att rösta på V.

Själv känner jag mig otroligt uppgiven över socialdemokraterna och deras nej till initiativet om att stoppa utvisningarna av 18-åringar. Jag kan inte förstå varför jag skulle vilja att de vinner valet om de har samma politik som Tidö, då kan det ju kvitta?
Just nu känner jag att det enda jag kan göra är att rösta på V.
Men MP då? Dom är väl bättre än V för MP vill ju ha fri invandring där alla ska få stanna.

Liknande trådar

• Politik-ångest
  • Miljö- och klimatpolitik
  • Uranbrytning i Sverige (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXI)
  • Statsepidemiolog

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Trakealkollaps
  • Hundmage i olag

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka