Svensk politik 5

För att minska invandringen ännu mer tar regering bort permanenta för asylinvandrare. Föreslås börja gälla 12 juli i år. Man tar även bort det här med anknytning och synnerligen ömmande omständigheter. Hur mycket kommer detta att påverka minskningen då?

https://www.regeringen.se/rattsliga...vensk-ratt-till-eus-migrations--och-asylpakt/
Det är förslag, inte beslut. Det ligger ute på remiss. Fler saker du vill att jag förklarar för dig?

Om högern vinner valet så tror jag att ett nytt departement kommer att bildas, Vandelsdepartementet. För jag tror inte Migrationsverket mäktar med dessa 100 000 tals fall som Migrationsminister antyder

Om högern vinner valet så tror jag att ett nytt departement kommer att bildas, Vandelsdepartementet. För jag tror inte Migrationsverket mäktar med dessa 100 000 tals fall som Migrationsminister antyder
Då kanske vi äntligen får bättre myndighetsrepresentation i utsatta områden, men du tror inte att namnet Invandrarråd funkar bättre - som de Judenrat som styrde över ghetton under 1930-talet och tvångsdeporterade invånare till arbetsläger och höll koll på invånarna?

Du vet att högerblocket styr i nuläget?

Vandelsdepartementet 😆 Den var riktigt kul. Lite som "Kärleksministeriet" i 1984.

Då kanske vi äntligen får bättre myndighetsrepresentation i utsatta områden, men du tror inte att namnet Invandrarråd funkar bättre - som de Judenrat som styrde över ghetton under 1930-talet och tvångsdeporterade invånare till arbetsläger och höll koll på invånarna?
Vi har ju kommit betydligt längre nu när vi på riktigt i modernare tid tar i tu med problemen. Dessutom är vi ju uppbackade av EU och dess asyl och migrationspakt. Inget EU land vill uppleva det som Sverige har fått gjort med all den gängkriminalitet.

Eftersom att Trump tydligen tröttnat på Irankriget så är väl det förhoppningsvis ett minne blott snart, så återgår bränslepriserna till mer vettiga nivåer igen också. Tom S har ju börjat gnälla på bränslepriserna, fast de är lägre än när de regerade. Så mer ✅ på den med... Tänk närTidöregeringen får nya 4 år att hinna med allt de påbörjat !!!! Då kommer Sverige snart kunna börja bygga upp Sverige igen ! Med mindre fokus på importerade problem kan vi fortsätta ta hand om de inhemska som vård, skola och omsorg !

Vi måste ju sluta blöda för att kunna läka !
Uhm den här momssänkningen på mat gör att vi störtblöder :(

37,2 miljarder kronor.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/svts-granskning-riktad-sankning-av-matmoms-kan-spara-21-miljarder

Som om inte landet redan blödde för sänkt bensinskatt

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/sankta-bensinskatten-kostar-mer-an-den-smakar/

Redan för den korta perioden 1 maj till sista september, kostar skattesänkningen statskassan 1,64 miljarder kronor. Skulle den sänkta skatten förlängas, är kostnaden per år 4 miljarder kronor för statskassan. Det är nästan lika mycket som hela den särskilda satsningen på bättre resultat i skolan (4.3 miljarder kronor), i ett läge då finansminister Svantesson nyligen betonade att det är tomt i statens skattekistor.

Så statens skattekistor är tomma men de lånar för sänkt matmoms, som är ineffektiv både för att höja konsumtion och för att hjälpa personer som har det ekonomiskt svårt och sänkt bensinskatt som knappt märks.

Dessutom sätter oss i beroende till oljestater och Ryssland och riskerar göra att vi måste betala miljardböter till EU. Begriper inte varför de så gärna vill stötta Ryssland och oljeländer med våra pengar till varje pris. Offra stabilitet och självförsörjning för att ge pengar till oljebolag.

Pengarna bara rinner ur deras fickor.

(pengar vi inte har)

Eftersom att Trump tydligen tröttnat på Irankriget så är väl det förhoppningsvis ett minne blott snart, så återgår bränslepriserna till mer vettiga nivåer igen också. Tom S har ju börjat gnälla på bränslepriserna, fast de är lägre än när de regerade. Så mer ✅ på den med... Tänk närTidöregeringen får nya 4 år att hinna med allt de påbörjat !!!! Då kommer Sverige snart kunna börja bygga upp Sverige igen ! Med mindre fokus på importerade problem kan vi fortsätta ta hand om de inhemska som vård, skola och omsorg !

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trenden-bryts-nu-okar-statsskulden

167 miljarder kronor – så mycket väntas staten gå back nästa år.

Efter att svensk politik satsat på att finansiera ”krona för krona” har statsskulden nu börjat öka igen.

Statsskulden beräknas efter Tidöregeringens mandatperiod landa på 363 miljarder kronor. Det beror framför allt på kraftigt ökade anslag till försvaret, miljardsatsningar på rättsväsendet och skattesänkningar på totalt 94 miljarder kronor.

Utgifter för försvaret behövdes ju verkligen. Men ineffektiva* skattesänkningar på 94 miljarder? Finansierade rakt från lån?

*Ineffektiva enligt Dagens Industri, Riksrevisionen, Företagarna osv.

Så om man pratar om Sverige och blöda pengar så sker det nu, till skillnad från andra regeringar under senare tid.

Gud vad trött jag är på sådan här högerpopulistisk goja, där man slungar ur sig rena lögner som man försöker få folk att gå på. Den oomtvistade mästaren är Idioten i USA, men att sprida lögner för att smutskasta "den andra sidan" är verkligen poppis numera..

Vår förra regering hade inte majoritet utan högern och extremhögern hade en hel del att säga till om redan då.

Gud vad trött jag är på sådan här högerpopulistisk goja, där man slungar ur sig rena lögner som man försöker få folk att gå på. Den oomtvistade mästaren är Idioten i USA, men att sprida lögner för att smutskasta "den andra sidan" är verkligen poppis numera..

Vår förra regering hade inte majoritet utan högern och extremhögern hade en hel del att säga till om redan då.
Tyvärr verkar ju den tröttsamma (och förmodligen ohälsosamma) stilen sprida sig till alla delar av det politiska spektrumet. Men jag håller med om att högerpopulismen är först och värst. Dessutom har de ju tagit nån sorts patent på "haha skoja bara, haru ingen humor, gråtskrattsmajly"-försvaret när de blir konfronterade. Det är förödande för debatten och förtroendet.

Hoppas jag får behålla mitt :( det börjar ge en oro i magen det här faktiskt.

Känner du dig trygg med ditt? eller känner du att det kanske åker snart?

Nåja iom att jag inte fick svar från @Smoothi om huruvida hen var orolig över sitt medborgarskap, vilket hen säkert borde vara. Så är det bäst att jag fortsätter själv så folk inte tycker synd om mig i onödan.

Är ju mörkhårig, hela släkten är faktiskt, och ganska kort, och inte fertil längre. Så fyller ju inte lång, blond, manlig, sexig barnaföderska som önskas. Hur långt tillbaka i tiden tror man SD, KD o M vill ta bort medborgarskap? och hur många vikingasläktingar behöver man i %?

Är det dålig vandel att inte vara kristen måntro? - är ateist ok? Eller måste man också vara miljökämpe och feminist för ha dålig vandel? Räcker det med antingen miljökämpe eller feminist eller journalist eller måste man vara flera? Minst 2? Hur många barn måste man ha för att vara qvinna?

Senast ändrad:
Nåja iom att jag inte fick svar från @Smoothi om huruvida hen var orolig över sitt medborgarskap, vilket hen säkert borde vara. Så är det bäst att jag fortsätter själv så folk inte tycker synd om mig i onödan.

Är ju mörkhårig, hela släkten är faktiskt, och ganska kort, och inte fertil längre. Så fyller ju inte lång, blond, manlig, sexig barnaföderska som önskas. Hur långt tillbaka i tiden tror man SD, KD o M vill ta bort medborgarskap? och hur många vikingasläktingar behöver man i %?

Är det dålig vandel att inte vara kristen måntro? - är ateist ok? Eller måste man också vara miljökämpe och feminist för ha dålig vandel? Räcker det med antingen miljökämpe eller feminist eller journalist eller måste man vara flera? Minst 2? Hur många barn måste man ha för att vara qvinna?
Eller måste man demonstrera som miljökämpe för att ha dålig vandel kanske? Hur är det med retroaktivt, kan man utvisa alla som deltog i att rädda Almträden i kungsträdgården? (frågar åt en bekant som nästan blev sågad med motorsåg. Sådana protester är väl inte ok nu längre?

(menar det fanns säkert någon biologisk mångfald i dem som man kan vara förbannad över att den blev kvar.) Kan vi utvisa grupp 8, horribla vänsterfeminister retroaktivt? eller är de för gamla nu? Eller är det ok ändå iom att de är infertila?

Tyvärr verkar ju den tröttsamma (och förmodligen ohälsosamma) stilen sprida sig till alla delar av det politiska spektrumet. Men jag håller med om att högerpopulismen är först och värst. Dessutom har de ju tagit nån sorts patent på "haha skoja bara, haru ingen humor, gråtskrattsmajly"-försvaret när de blir konfronterade. Det är förödande för debatten och förtroendet.
Dessutom beter de sig som skolpojkar på 80-talet när de får 70% av talutrymmet i public service också. Anklagar dem för att vara vänster än idag. Pojkarna på 80-talet kreverade ju när de fick "bara" 50% av talutrymmet i klassrummet och tyckte de aldrig fick säga någonting alls.

Regeringspartierna får 70% av talutrymmet i SVT och säger att det är orättvist att de inte får allt talutrymme.

När SVT egenligen är så rädda och har sådan brist på pengar att de lägger ned nästan alls och är extremt oagressiva jämfört med tidigare.

Politikerna följer Trump och vill att public service bara ska tjäna makten och pengarna.

Själv vill jag ha tillbaka gamla public service som vågade kritisera alla politiska läger.

https://www.dn.se/kultur/johan-cron...-vanstervridningen-pa-svt/#Echobox=1775584966

SVT har varit under högerns spärreld sedan fyra fem decennier, med SD:s intåg i samma borgerlighet har eldgivningen övergått till politiskt artilleri mot hela public service. Attackerna är både av politisk och ekonomisk art, men egentligen har det räckt med långa perioder av konstanta hot.

Det har räckt för att få ansvariga på SVT att ligga sömnlösa. Ängsligheten har spridit sig epidemiskt nedåt i organisationen.

Det fackliga idéinstitutet Katalys (vänster) presenterade nyligen en rapport gjord av AI-analysföretaget Kvantab. De hade undersökt opartiskheten i SVT:s nyhetsmagasin ”Agenda” under de senaste sex månaderna. Resultatet var entydigt: 70 procent av talartiden under det senaste halvåret i ”Agenda” har upptagits av konservativa, borgerliga eller liberala röster.

Har ju läst att troll anser att Svd- obunden moderat
är vänsterextremistisk...

Och att DN som är -obunden liberal är detsamma.

Bara för att de inte är vetenskapsförnekare.

Liknande trådar

• Borttagna inlägg - igen.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka