Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.

MJLee

Trådstartare
Vi kör igång igen.

Det ska inte räcka att köpa sig ett medborgarskap i Turkiet för att undkomma straff begångna i Sverige. Hur Sverige ska stoppa det är knepigt. Det mest uppenbara är att skriva under ett utlämningsavtal med Turket. Vet inte varför det inte redan har gjorts.

Turkiet är inte rädda för att kräva att svenska medborgare med dubbelt medborgarskap ska utlämnas till Turkiet.
 
Jag har redigerat rubriken och raderat ett antal inlägg. Det började inte bra i den nya tråden.

Kan alla försöka bemöda sig om att bemöta varandra, åsikter och olika partier med viss respekt.

Alla kan inte tycka samma och det bör vara ok.

Viss(a) användare som mest tramsar i inlägg efter inlägg skulle även vinna på att vara mindre barnslig, om det är möjligt.

Tråkiga ordval, öknamn och i det närmaste propaganda oavsett placering på den politiska skalan får iallafall mig att inte fästa så stor vikt i resten som skrivs av den skribenten och fundera på hur många av den typen som finns inom de partierna.
 
Vi kör igång igen.
Ja här loggar man in på lördagsmorgon och tänker att det kommer finnas en massa trevlig popcorn läsning eftersom det kommit ut att ytterligare en politiker haft dålig självinsikt och gått på konferens och hängde med bla. en europeiskt ledande representant för folkmordsförespråkande islamistorganisationen Hamas.
Det är knäpptyst här :confused: :confused: . Vad beror detta på tänker jag. Inte kan det väl vara så att rekorderliga bukefalister som skriker sig hesa när Sveriges demokratiska rättigheter, principer, värderingar osv anses vara hotad av högerblockets politik ...helt plötsligt har fått annat för sig eller tröttnat på "Sveriges politik" bara för att det nu gäller ett parti på vänstersidan:sneaky: Eller kan det månne vara för att de användare som ägnat sig åt att kalla politiker vid mer eller mindre smakfulla smeknamn fått smäll på fingrarna och därmed tappat lusten för vidare diskussion?
Men jäklar om det hade varit en nazistiskt konferens och ett politiskt "puss och kram deltagande" från ett visst parti.......:D Då hade jag fått åka till affären och köpa 3pkt popcorn så det räckt över helgen.
 
Ja här loggar man in på lördagsmorgon och tänker att det kommer finnas en massa trevlig popcorn läsning eftersom det kommit ut att ytterligare en politiker haft dålig självinsikt och gått på konferens och hängde med bla. en europeiskt ledande representant för folkmordsförespråkande islamistorganisationen Hamas.
Det är knäpptyst här :confused: :confused: . Vad beror detta på tänker jag. Inte kan det väl vara så att rekorderliga bukefalister som skriker sig hesa när Sveriges demokratiska rättigheter, principer, värderingar osv anses vara hotad av högerblockets politik ...helt plötsligt har fått annat för sig eller tröttnat på "Sveriges politik" bara för att det nu gäller ett parti på vänstersidan:sneaky: Eller kan det månne vara för att de användare som ägnat sig åt att kalla politiker vid mer eller mindre smakfulla smeknamn fått smäll på fingrarna och därmed tappat lusten för vidare diskussion?
Men jäklar om det hade varit en nazistiskt konferens och ett politiskt "puss och kram deltagande" från ett visst parti.......:D Då hade jag fått åka till affären och köpa 3pkt popcorn så det räckt över helgen.
Vad menar du med ytterligare en politiker? Är det fler än malmömoderaten och socialdemokraten? Och det är väl kanske lite luddigt, personen är väl utpekad som att ha kopplingar till Hamas, men sedan är det inte helt bekräftat? Även om det iof är ganska talande att både PLO och Palestina tycker att konferensen är olämplig.
 
Ja här loggar man in på lördagsmorgon och tänker att det kommer finnas en massa trevlig popcorn läsning eftersom det kommit ut att ytterligare en politiker haft dålig självinsikt och gått på konferens och hängde med bla. en europeiskt ledande representant för folkmordsförespråkande islamistorganisationen Hamas.
Det är knäpptyst här :confused: :confused: . Vad beror detta på tänker jag. Inte kan det väl vara så att rekorderliga bukefalister som skriker sig hesa när Sveriges demokratiska rättigheter, principer, värderingar osv anses vara hotad av högerblockets politik ...helt plötsligt har fått annat för sig eller tröttnat på "Sveriges politik" bara för att det nu gäller ett parti på vänstersidan:sneaky: Eller kan det månne vara för att de användare som ägnat sig åt att kalla politiker vid mer eller mindre smakfulla smeknamn fått smäll på fingrarna och därmed tappat lusten för vidare diskussion?
Men jäklar om det hade varit en nazistiskt konferens och ett politiskt "puss och kram deltagande" från ett visst parti.......:D Då hade jag fått åka till affären och köpa 3pkt popcorn så det räckt över helgen.
Du tar ju nu upp ämnet. Varför attackerar du andra för att ta upp ämnen de tycker är intressanta? Måste alla lyfta alla frågor?
Jag förstår inte ditt inlägg som mest verkar vara till för att klaga på andra. Vad tillför det till debatten? Vad vill du uppnå?
Det känns som om du missade Gunnars inlägg totalt eller struntade du i det?
 
Ja här loggar man in på lördagsmorgon och tänker att det kommer finnas en massa trevlig popcorn läsning eftersom det kommit ut att ytterligare en politiker haft dålig självinsikt och gått på konferens och hängde med bla. en europeiskt ledande representant för folkmordsförespråkande islamistorganisationen Hamas.
Det är knäpptyst här :confused: :confused: . Vad beror detta på tänker jag. Inte kan det väl vara så att rekorderliga bukefalister som skriker sig hesa när Sveriges demokratiska rättigheter, principer, värderingar osv anses vara hotad av högerblockets politik ...helt plötsligt har fått annat för sig eller tröttnat på "Sveriges politik" bara för att det nu gäller ett parti på vänstersidan:sneaky: Eller kan det månne vara för att de användare som ägnat sig åt att kalla politiker vid mer eller mindre smakfulla smeknamn fått smäll på fingrarna och därmed tappat lusten för vidare diskussion?
Men jäklar om det hade varit en nazistiskt konferens och ett politiskt "puss och kram deltagande" från ett visst parti.......:D Då hade jag fått åka till affären och köpa 3pkt popcorn så det räckt över helgen.
Jo jag tog upp det i den förra tråden som blev full 😁
 
Nu har AD kommit med en dom som gav arbetsgivaren rätt att varna en SD kritisk lärare för att inte ha följt skollagen.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1130307

Personer som anser att alla människor har lika värde röstar förmodligen inte på SD. Det ansåg en lärare och nämnde det i sin undervisning. Men det strider mot att skolan ska vara objektiv och inte värdera partipolitik, menade arbetsgivaren, rapporterar tidningen Arbetsvärlden.

Behöver politikerna se över skollagen så att den mer tydliggör att eleverna inte ska påverkas av lärarnas egna politiska värderingar
 
Vi kör igång igen.

Det ska inte räcka att köpa sig ett medborgarskap i Turkiet för att undkomma straff begångna i Sverige. Hur Sverige ska stoppa det är knepigt. Det mest uppenbara är att skriva under ett utlämningsavtal med Turket. Vet inte varför det inte redan har gjorts.

Turkiet är inte rädda för att kräva att svenska medborgare med dubbelt medborgarskap ska utlämnas till Turkiet.
Haken med utlämningsavtal är att de normalt sett är ömsesidiga. Dvs att vi måste lämna ut personer som är misstänkta för brott som också är brott i Sverige. Haken är att terroristbrott i Sverige och terroristbrott i Turkiet är väldigt olika saker.

Sen brukar Sverige bara ha utlämningsavtal med rättsstater. I varje fall stater som var rättsstater när vi slöt avtalet.
 
Vad menar du med ytterligare en politiker? Är det fler än malmömoderaten och socialdemokraten? Och det är väl kanske lite luddigt, personen är väl utpekad som att ha kopplingar till Hamas, men sedan är det inte helt bekräftat? Även om det iof är ganska talande att både PLO och Palestina tycker att konferensen är olämplig.
Det finns ju många politiker som fått skit på tummen och avslöjats med diverse olagligheter och gjort handlingar som går totalt i strid mot den politiska ideologin man representerar -inte bara malmömoderaten och just den här socialdemokraten. Som förklaring till "ytterligare en politiker". Väsentlig skillnad dock: Magdalena Andersson väljer att låta sin kollega få ta "tajmout" och Sveriges journalistkår är verkar nöjda med det. Jag tänker hur det har låtit och skulle ha låtit¨och vilka krav som ställts på att ge sparken - om det gällt ett annat parti på högersidan......
Varför attackerar du andra för att ta upp ämnen de tycker är intressanta? Måste alla lyfta alla frågor?
Attackerar?? Jag uttrycker en förvåning över att i den förra tråden var svansföringen hög när det kommer till försvarandet av demokratin. Nog borde det varit mer livad diskussion kring hurvida det finns islamister i Sveriges största parti och att Magdalena Andersson får "komma undan med" att ge snubben tajout. På tal om hot mot demokrati....
Du har uttryckt oro för att med denna regering kommer föra Sverige mot en totalitär polisstat och väljer att likställa Sverige med läder som Polen, Ungern och Ryssland -istället för att jämföra med länder som Danmark, Norge och Finland

Jag förstår inte ditt inlägg som mest verkar vara till för att klaga på andra. Vad tillför det till debatten? Vad vill du uppnå?
Jag klagar inte på andra. Vad jag vill tillföra till debatten och vad jag vill uppnå är att fråga de som i den låsta tråden påtalade väääldigt ingående och ofta att Sverige med nuvarande regering är ett stort hot mot demokratin -nu helt är i princip knäpptysta inför att en islamist ställs åt sidan -istället för att MA ger sparken direkt och deklarerar INGEN islamistisk extremist i Socialdemokraternas parti. För jag gissar att om det gällt ett annat parti hade ljudet härinne varit helt annorlunda.
Det känns som om du missade Gunnars inlägg totalt eller struntade du i det?
Öhh....Gunnars inlägg gick väl ut på att uppmana samtliga användare att inte kalla våra ledande politiker för öknamn eller det högra blocket för ett ord snarlikt det som beskriver människor som har sex med djur? Det har inte jag sysslat med...har du:angel:
 
Attackerar?? Jag uttrycker en förvåning över att i den förra tråden var svansföringen hög när det kommer till försvarandet av demokratin. Nog borde det varit mer livad diskussion kring hurvida det finns islamister i Sveriges största parti och att Magdalena Andersson får "komma undan med" att ge snubben tajout. På tal om hot mot demokrati....
Du har uttryckt oro för att med denna regering kommer föra Sverige mot en totalitär polisstat och väljer att likställa Sverige med läder som Polen, Ungern och Ryssland -istället för att jämföra med länder som Danmark, Norge och Finland
Ja och jag har inte diskuterat varje enskild dåre inom något parti. Det är det ingen här som gjort. Grejen är att du ställer väldigt höga krav på andra genom att börja klaga på vad de väljer/har ork till/har TID till att diskutera. Bidra själv istället för att anfalla och klaga på andra som faktiskt också har ett liv utanför det här forumet.

Öhh....Gunnars inlägg gick väl ut på att uppmana samtliga användare att inte kalla våra ledande politiker för öknamn eller det högra blocket för ett ord snarlikt det som beskriver människor som har sex med djur? Det har inte jag sysslat med...har du:angel:
Gunnars inlägg gick ut på att tänka på debattklimatet men du gör som du vill :)
 
Jo jag tog upp det i den förra tråden som blev full 😁
Jag tänker att Magdalena Andersson inte tar ta i ett sånt här uppenbart "flytta fram positioner" är att hon är livrädd för att tappa röster. Kanske har denna Haj -mal stort stöd bland en del socialdemokratiska väljare -men det är bara en grov gissning från min sida.
Men ja hur som kan jag inte tolka tystnaden härinne annat än att oron för vad innästlade nazister i det politiska högerblocket kan ställa till med är lååångt mycket större, än rädslan för ad innästlade islamister kan ställa till med på vänsterblocket.
 
Jag tänker att Magdalena Andersson inte tar ta i ett sånt här uppenbart "flytta fram positioner" är att hon är livrädd för att tappa röster. Kanske har denna Haj -mal stort stöd bland en del socialdemokratiska väljare -men det är bara en grov gissning från min sida.
Men ja hur som kan jag inte tolka tystnaden härinne annat än att oron för vad innästlade nazister i det politiska högerblocket kan ställa till med är lååångt mycket större, än rädslan för ad innästlade islamister kan ställa till med på vänsterblocket.

Jamal El-Haj var namnet och djur i marina miljöer är något annat. Det var en konferens med uppemot 20.000 deltagare som handlade om Palestina, där ordföranden från Nederländerna av Israel stämplas som med kopplingar till Hamas, som är en islamistisk organisation. Det finns kanske därmed fog för att kalla denne islamist, även om han inte själv vill kännas vid sådana åsikter eller kopplingar. Att påföra det epitetet (islamist) på alla 20.000 deltagare som var där i syfte att stödja Palestina, är en väldigt långsökt association - men Jamal El-Haj blev tvingad till omedelbar timeout från sina uppdrag eftersom han mot partiets inrådan ändå deltog. Så det togs väl itu med?

Det här togs upp i den förra tråden där de trista epiteten haglade. Tystnaden känns väldigt subjektivt uppfattad.

Personligen kan jag tycka att det är befriande att politiker står upp för frågor de verkligen tycker är viktiga och ligger dem om hjärtat även när det blir obekvämt, oavsett om det är höger eller vänster. Sen blir det inte särskilt bra alltid, och då får man acceptera att man får rättmätig skit för det.

Jag tänker att motsvarande på högersidan hade hanterats på ganska exakt samma sätt.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att Magdalena Andersson inte tar ta i ett sånt här uppenbart "flytta fram positioner" är att hon är livrädd för att tappa röster. Kanske har denna Haj -mal stort stöd bland en del socialdemokratiska väljare -men det är bara en grov gissning från min sida.
Men ja hur som kan jag inte tolka tystnaden härinne annat än att oron för vad innästlade nazister i det politiska högerblocket kan ställa till med är lååångt mycket större, än rädslan för ad innästlade islamister kan ställa till med på vänsterblocket.

Jamal El-Haj har kritiserats starkt internt de senaste dagarna och han har fått ta paus från sina uppdrag. Jag tänker att det motsvarar vad som hade skett om motsvarande situation hade uppstått på högersidan. Hade det varit någon högre uppsatt i partiet och som hade varit mer känd bland allmänheten så hade nog media hållit i längre, och då hade krav på avgång kanske kommit, det är ju det effektivaste sättet att få tyst på ett drev. Men det är ju spekulationer, utifrån hur det har varit i andra fall.

Sedan tänker jag att nazism som ideologi och Hamas mål och väpnade kamp för Palestina har två olika kontexter. Båda är oönskade, men det går inte att ställa upp dem bredvid varandra och säga att det är samma sak. Inte minst så vill ju nazister införa nazism i Sverige, medan Hamas inte har Sverige som mål utan använder svenska politiker (och annat) för stöd för deras kamp. (Deras våld drabbar istället ett lidande i andra delar av världen.)

Du får bestämma dig för vad det är du vill diskutera och göra en öppning för det. Är det Hamas som organisation och dess roll i Israel/Palestina-konflikten du vill diskutera så tänker jag att det nog är ett ämne lämpligt för en egen trådstart. Är det nazismens vs Hamas inflytande i svensk politik så passar det här? Hur tänker du själv om det i så fall?

Ämnet var uppe i förra tråden men den stängdes, så om du vill ta upp det igen så är det bättre om du själv gör det istället för att gnälla på att andra inte tar upp det du önskar. Jag håller med om att vänstersidan är starkt överrepresenterade här, och att det ibland blir en trist ton som blir lite respektlös mot dem som tillhör regeringsblocket. Men jag hoppas det blir bättre nu, och de ämnen man själv vill diskutera har man ju ändå ett eget ansvar för att själv ta upp.
 
Det finns ju många politiker som fått skit på tummen och avslöjats med diverse olagligheter och gjort handlingar som går totalt i strid mot den politiska ideologin man representerar -inte bara malmömoderaten och just den här socialdemokraten. Som förklaring till "ytterligare en politiker". Väsentlig skillnad dock: Magdalena Andersson väljer att låta sin kollega få ta "tajmout" och Sveriges journalistkår är verkar nöjda med det. Jag tänker hur det har låtit och skulle ha låtit¨och vilka krav som ställts på att ge sparken - om det gällt ett annat parti på högersidan......
Alltså jag undrade genuint om du syftade till att det rörde sig om ytterligare en politiker utöver moderaten och socialdemokraten. Och jag håller med om att det är skillnad i att den ena fick avgå och den andra ta en timeout. Och journalistkåren verkar tbh inte helt nöjda, och jag kan tycka att Magdalena Andersson gått lite för långt om det stämmer att hon hotat att anmäla liberalernas Gulan Avci för förtal pga. en debattartikel där hon kritiserade det hela - och det verkar många som är åt vänster också tycka.

Sen måste du väl ändå kunna se att det är betydligt oftare någon från tex. SD rör sig i sammanhang som gör att de kickas från partiet än vad sossarna gör...?
 
S gjorde exakt rätt som stängde av Jamal El-Haj från samtliga uppdrag. Jag vägrar någon whataboutism om hur olika partier behandlar olika medlemmar/politiker som gått över gränsen. Men att likställa Hamas med islamister blir lite tokigt. Hamas är relativt sekulära och de är helt ointresserade av Sveriges kultur och styrningssätt. Och att flytta till Sverige. De är inriktade enbart på att få stöd från Sverige för deras kamp mot Israel.

Numera är det ju populärt att utmåla alla som islamister om de är verksamma i Mellanöstern med omnejd. De flesta länder i Mellanöstern är mer anti-islamister än i Europa och Sverige. Eftersom det är de som lider/lidit mest av Daesh.

Helsekulära kurder som är de som främst slagits mot Daesh och pressat tillbaka dem, är i Turkiet förklarade som en terrororganisation. Av en diktatur (ja det är Turkiet trots valet) med, inte islamistiska, men fundamentalistiska åsikter. Så man ska vara försiktig när man lättvindigt målar åsiktsmotståndarna med terrorist/islamiststämpeln.
 
S gjorde exakt rätt som stängde av Jamal El-Haj från samtliga uppdrag. Jag vägrar någon whataboutism om hur olika partier behandlar olika medlemmar/politiker som gått över gränsen. Men att likställa Hamas med islamister blir lite tokigt. Hamas är relativt sekulära och de är helt ointresserade av Sveriges kultur och styrningssätt. Och att flytta till Sverige. De är inriktade enbart på att få stöd från Sverige för deras kamp mot Israel.

Numera är det ju populärt att utmåla alla som islamister om de är verksamma i Mellanöstern med omnejd. De flesta länder i Mellanöstern är mer anti-islamister än i Europa och Sverige. Eftersom det är de som lider/lidit mest av Daesh.

Helsekulära kurder som är de som främst slagits mot Daesh och pressat tillbaka dem, är i Turkiet förklarade som en terrororganisation. Av en diktatur (ja det är Turkiet trots valet) med, inte islamistiska, men fundamentalistiska åsikter. Så man ska vara försiktig när man lättvindigt målar åsiktsmotståndarna med terrorist/islamiststämpeln.
Sedan behöver man ju inte vara antisemit för att ha stora problem med Israel idag (det har ju dess invånare också, kolla bara alla massiva demonstrationer som varit detta år...). Vilket också brukar användas som nåt slags slagträ i debatten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 885
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 460
Senast: fejko
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 019
Senast: Mkb
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp