Svensk politik II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är därför det är så bra om du är tydlig med vad det är du refererar till för nyhetsrapportering...

Nej, det står det inte. Det står att man har önskemål och vilja om att det ska bli så.
Men reglerna om vilka som ges rätt att stanna har inte ändrats. Även här står det som jag skrev tidigare att det handlar om den administrativa hanteringen (typ snabbspår för uppenbart ogrundade fall) och den solidariska omfördelningen.
 
Jag tycker SD sammanfattade tydligt och bra igår, de är missnöjda med migrationsavtalet eftersom möjligheten finns att betala sig ur ett ansvar ”man aldrig hade från början”. Det är så de ser på världen, ansvaret för lidande, misär och medmänniskor stannar vid nationsgränser och etnicitetsgränser.

De vill inte ens försöka göra bättre än så.
 
Det är därför det är så bra om du är tydlig med vad det är du refererar till för nyhetsrapportering...

Nej, det står det inte. Det står att man har önskemål och vilja om att det ska bli så.
Men reglerna om vilka som ges rätt att stanna har inte ändrats. Även här står det som jag skrev tidigare att det handlar om den administrativa hanteringen (typ snabbspår för uppenbart ogrundade fall) och den solidariska omfördelningen.
Jag var ju tydlig skrev att min källa var SVT. Sen om du kommer med en gammal info då får du ju skylla dig själv.

Jag skrev ju att det var en pakt som skulle förhandlas. Viktigaste som står är ju att man inte ska behöva ta emot utan köpa sig fri från detta. Jag uppfattar det som att du måste läsa lite mer noggrant
 
Jag tycker SD sammanfattade tydligt och bra igår, de är missnöjda med migrationsavtalet eftersom möjligheten finns att betala sig ur ett ansvar ”man aldrig hade från början”. Det är så de ser på världen, ansvaret för lidande, misär och medmänniskor stannar vid nationsgränser och etnicitetsgränser.

De vill inte ens försöka göra bättre än så.
De vill göra det bättre för Sverige. Alla länder ser ju vilken gängkriminalitet vi har.
 
Jag var ju tydlig skrev att min källa var SVT. Sen om du kommer med en gammal info då får du ju skylla dig själv.

Jag skrev ju att det var en pakt som skulle förhandlas. Viktigaste som står är ju att man inte ska behöva ta emot utan köpa sig fri från detta. Jag uppfattar det som att du måste läsa lite mer noggrant
Det låter väl gött. Att kunna få in pengar till Sverige från andra länder när de vägrar ta sitt medmänskliga ansvar, även om jag hade föredragit att fler EU-länder tog ett större ansvar i själva mottagandet istället.
 
Det låter väl gött. Att kunna få in pengar till Sverige från andra länder när de vägrar ta sitt medmänskliga ansvar, även om jag hade föredragit att fler EU-länder tog ett större ansvar i själva mottagandet istället.
Blir ingen som är positivt med detta. Sen till kommer det kostnader som att hantera gängkriminella
 
Blir ingen som är positivt med detta. Sen till kommer det kostnader som att hantera gängkriminella
Grejen är att det här med att betala sig fri inte fungerar alls, eftersom det totala antalet mottaganden som ska göras inte ändrar sig för att flera länder har regimer som inte vill agera enligt internationella konventioner och istället betala sig fria, istället blir det ett orättvist tryck på fattigare länder att ta ett oproportionerligt stort ansvar.

Vilket är helt orimligt. Det är rika länder som har störst förmåga att ta ansvar i den här frågan.

Så jag ogillar, likt SD, också den delen om att betala sig fria från det ansvar man har som samhälle i världen. Fast av helt andra anledningar.
 
Blir ingen som är positivt med detta. Sen till kommer det kostnader som att hantera gängkriminella
Jo, de är dyra, så vi måste satsa tidigt på att förebygga rekrytering och ge andra möjligheter till de unga.

Det är intressant dock tänker jag att det invandrat sådär 125.000 personer om året till Sverige de senaste 15 åren och ändå är allt fokus för att minska siffran på de där nu 1300 (polisens bedömning) som är gängkriminella. Det är 0,07 procent av gruppen som kommit hit.

Oproportionerligt dyra och stora problem för tryggheten i vissa områden? Jajamänsan. Men kopplingen till hela den stora gruppen invandrade är nästan lika svag som homeopatisk medicin. Kopplingen till knarkköpande medborgare i storstadsområden är enormt mycket starkare, så kanske är det de vi ska börja stigmatisera och hota med deportation istället?
 
Grejen är att det här med att betala sig fri inte fungerar alls, eftersom det totala antalet mottaganden som ska göras inte ändrar sig för att flera länder har regimer som inte vill agera enligt internationella konventioner och istället betala sig fria, istället blir det ett orättvist tryck på fattigare länder att ta ett oproportionerligt stort ansvar.

Vilket är helt orimligt. Det är rika länder som har störst förmåga att ta ansvar i den här frågan.

Så jag ogillar, likt SD, också den delen om att betala sig fria från det ansvar man har som samhälle i världen. Fast av helt andra anledningar.
Det är väl inget land som vill ha den gängkriminalitet som vi har i vårt land. Köper man sig fri från mottagning så slipper man ju gängkriminaliteten. Dom länder som tar emot minst har ju ochså heller inga problem med gängkriminalitet så som vi har det i landet.
 
Bidrag.
Dålig kontroll av migrationsverket. Lätt att få stanna. Får man avalag så kan man stanna ändå. Slappt rättsväsende lockar.
Även om det är så hemskt som vissa vill få det till att du kan bli skjuten på gatan mitt i stan och på blanka dan.
Tycker det vore externt avskräckande från att vilja flytta hit.
 
Hur ofta måste det bankas in, den absoluta majoriteten av gängkriminalitet utförs av svenskar de flesta andra generationen med icke-europeiska föräldrar :banghead: svenskar. Det utförs inte av de som beviljas asyl på flykt från sitt land. Vi ska inte heller överdriva hur många illegala migranter som finns i Sverige. Ur ett Europeiskt perspektiv är det inte många.

https://www.pewresearch.org/global/...hile each of the 32,lived in Italy and France.

Kan vi sluta föra vidare myter och lögner vore det tacksamt.
 
Det är väl inget land som vill ha den gängkriminalitet som vi har i vårt land. Köper man sig fri från mottagning så slipper man ju gängkriminaliteten. Dom länder som tar emot minst har ju ochså heller inga problem med gängkriminalitet så som vi har det i landet.
Berätta gärna vilka länder som inte har gängkriminalitet.
O när du gjort det kan du ju svara på min fråga som du undviker hela tiden från förra tråden. Eller be om ursäkt för att du inte hade rätt ang krigsplacering…. Osv. Alla fel du har verkar du inte ens reflektera över.
 
Javisst är det uppått väggarna. Varför ska en invandrarfamilj kunna stapla bidrag och få typ 30000kr utan att jobba när det finns en ensamstående mamma som inte har råd med glass. Borde man inte omfördela här?

Kommer den ensamstående mammans arbetsgivare höja hennes lön så hon kan leva på den? Poängen är att heltidsarbetande inte kan leva på sin lön. Än mindre kommer arbetslösa att kunna göra det när/om bidragen sänks. Eller kommer hon att tvingas ansöka om bidrag? Om Tidögänget verkligen ville göra att fler kommer i arbete, inför minimumlön och förstärk lagstiftningen för att ge arbetstagare bättre skydd. Kommer inte vara så väldigt poppis gissar jag.Tidöpartierna är inte direkt kända för att stödja lönehöjningar och stärkta rättigheter för arbetstagare.

Visst låter 30,000 mycket. Men räkna med att det är en flerbarnsfamilj som behöver ett större boende och där barnen kostar ganska rejält om de ska ha någon chans till en normal uppväxt där de inte blir stigmatiserade pga sin ekonomiska status.
 
Gick in och kollade. Fyllde i med max flerbarnsbidrag, bostadsbidrag och liknande. Hyra 6000, fyra barn, el 560. La mig lågt. Sjukpenning 12,400 för att lägga till eventuell inkomst. Vilket de flesta inte har utan är arbetslösa och utförsäkrade från AF.

Sammanlagda inkomster 24,140. Riksnormen är 19,400. Utgifter per månad 6500. Då har jag räknat enbart hyra och el. Inte busskort, kläder, mat etc. Kommunen räknar att du går 1,850 kr back varje månad. Med försörjningsstödet kommer det antagligen upp i 30,000+

Utan sjukpenning, så går hushållet back 13 820 varje månad. Notera att bostadsbidrag och liknande dras av från försörjningsstödet. Försörjningsstödet betalar en stor del av hyran, vård och busskort om du anses bo utanför en viss geografisk gräns där det inte ses som rimligt att du går. Obs att det ej inkluderar mataffärer och liknande.

https://tidningensyre.se/2022/29-oktober-2022/lagre-bidrag-kan-bli-fattigdomsfalla/

Den visar att en familj på två vuxna och fyra barn, som lever på ekonomiskt bistånd från socialtjänsten, inte får högre inkomst om den ena vuxna börjar arbeta med en lön på 20 000 kronor, utan den disponibla inkomsten blir densamma. Det krävs en lön på över 34 000 för att familjen ska börja gå plus.

De facto kan inte en person som heltidsarbetar leva på en lön på 20-21,000.Vilket redan konstaterats. Svaret är inte att sänka bidragstaket om vi vill få ut fler i arbete utan att det ska löna sig att arbeta genom att höja lönerna. Och, som föreslås i artikeln, att personer får behålla en del av bidragen när de arbetar så de kommer upp i en skälig inkomstnivå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 890
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 489
Senast: fejko
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 032
Senast: Mkb
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
14 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp