Svensk ridsport är ute på djupt vatten

Svensk ridsport är ute på djupt vatten.
Det går inte att säga annat efter tävlingarna på Stockholms stadion.
Här har ryttare köpt platser i startfältet, och börjat välja bort världscupstävlingar för att i stället tävla om miljontals kronor.
Bakom satsningen står grundaren Jan Tops - mannen som symboliserar allt som är fel med sporten.
 
Varför känns den där artikeln på något sätt bekant, var det inte nyss en tråd om att man kan inte köpa sig till framgång - https://www.bukefalos.se/threads/det-gar-inte-att-koepa-sig-till-framgang.1481803/ - och här har vi en artikel/krönika som säger det motsatta. Där du behöver pengar för att va framgångsrik i eliten och få va med på de större tävlingarna. Är det hit utvecklingen leder eller hur kommer det sluta?
 
Modigt av Steve Guerdat, hoppas fler ryttare följer efter. Jag tror hästsporten måste hänga med i en klimatsmart framtid och detta koncept går helt åt motsatt håll. Vi behöver inte fler stora internationella tävlingar.
 
Dom där jävla VIP tälten - jag hatar dom.

För ett par år sen när jag var på Falsterbo för sista gången så ruttnade jag rejält när "rätt" personer har allt gratis och i VIP status medan den breda massan knappt kan ta sig in och se nånting utan svindyra läktarbiljetter.
 
Det intressanta är med VIP-folk i tält osv är att de är redan rika, ju mer rik man är desto mer slipper man betala. Medan alla icke-rika ska pröjsa för de rika, svindyra biljetter till tex Falsterbo. Nu har jag slutat åka till Falsterbo, priserna är inte i relation till vad man får där.

Hästar är en rikemanssport oavsett nivå men det är synd om vi får ännu mer åt rikemanshållet.

Själv har jag lagt ner mitt hästintresse (men jag har de kvar), mycket pga hur hästvärlden har utvecklats de senaste halvåret, framförallt hur hästmänniskor uppträder mot varandra (så inte så mycket om pengastinna tävlingar där precis).
 
Det intressanta är med VIP-folk i tält osv är att de är redan rika, ju mer rik man är desto mer slipper man betala. Medan alla icke-rika ska pröjsa för de rika, svindyra biljetter till tex Falsterbo. Nu har jag slutat åka till Falsterbo, priserna är inte i relation till vad man får där.

Hästar är en rikemanssport oavsett nivå men det är synd om vi får ännu mer åt rikemanshållet.

Själv har jag lagt ner mitt hästintresse (men jag har de kvar), mycket pga hur hästvärlden har utvecklats de senaste halvåret, framförallt hur hästmänniskor uppträder mot varandra (så inte så mycket om pengastinna tävlingar där precis).

Exakt min reflektion. Jag åker inte heller till Falsterbo längre.
 
Fast det är väl ändå de rika som sponsrar tävlingarna så det är väl inte jättekonstigt att just de och deras vänner här tillgång till VIP?

Jag har bara varit i Falsterbo en gång. Tycker den tävlingen är sjukt överreklamerad, trångt och jäkligt och dyrt.
Dock hade jag och mitt sällskap en extrem tur att det var överbokat på sittläktarna så dom öppnade en VIP för oss som inte fick plats, men det fattade ju aldrig servitriserna så vi satt och drack champagne med tilltugg hela dagen 😂
 
Vilken sport behöver man inte sponsorer för att komma till elitnivå?

Sjukt mycket pengar och till viss del kan man köpa sig framgång med bra hästmaterial men eget driv och talang måste ju finnas.
Problemet med denna tävlingen är ju att oavsett talang eller inte så kan dom köpa sig en plats. Det är inte så vad jag vet inom någon annan sport på elitnivå. Alltså omöjliggör det för folk som inte har dom pengarna att tävla, otroligt tråkigt om ridsporten tar den vändningen att man kan köpa sig en plats om man inte är duktig nog att kvala dit.
 
Nej det är det inte, dom flesta ger upp mycket av sitt liv för att ha råd med sitt hästintresse. Finns inget snobbigt med det.
Njae, de flesta har inte så mycket att det räcker att ge upp allt för att skaffa häst och om de flesta som har häst ger upp allt? Mycket tveksamt, det finns en del som gör det men andelen tror jag du överdriver kraftigt.
Och många som har häst har verkligen råd och behöver inte offra allt.
 
Problemet med denna tävlingen är ju att oavsett talang eller inte så kan dom köpa sig en plats. Det är inte så vad jag vet inom någon annan sport på elitnivå. Alltså omöjliggör det för folk som inte har dom pengarna att tävla, otroligt tråkigt om ridsporten tar den vändningen att man kan köpa sig en plats om man inte är duktig nog att kvala dit.
Menar du att jag kan köpa mig en plats, om jag haft råd och sen kommit dit på vilken häst jag än råkat äga? Det vore skitkul att komma in med en islandshäst på arenan men jag är övertygad om att det finns vissa krav också. Vem som helst tar sig inte runt banorna direkt.
 
Njae, de flesta har inte så mycket att det räcker att ge upp allt för att skaffa häst och om de flesta som har häst ger upp allt? Mycket tveksamt, det finns en del som gör det men andelen tror jag du överdriver kraftigt.
Och många som har häst har verkligen råd och behöver inte offra allt.
Jag fick känslan att det mer menades som att man offrar något annat för att t ex ha råd att ta ridlektioner på ridskolan eller liknande. Kanske inte handlar nya kläder (offrar sånt som inte gör så mycket), jag har själv offrat en hel del när jag hade häst, men å andra sidan var inte min ekonomi så bra just då. Men det kan nog vara olika för alla.
 
Menar du att jag kan köpa mig en plats, om jag haft råd och sen kommit dit på vilken häst jag än råkat äga? Det vore skitkul att komma in med en islandshäst på arenan men jag är övertygad om att det finns vissa krav också. Vem som helst tar sig inte runt banorna direkt.
Ja, det är köpta platser. Jag tror inte någon som inte är intresserad eller redan tävlat på nivån går och köper sig en plats i laget för många många miljoner dock. Oavsett så finns det uppenbart en hel del rika typer i hästvärlden som kan göra det och därför har en stor fördel framför dom som har större talang.
 
Senast ändrad:
Njae, de flesta har inte så mycket att det räcker att ge upp allt för att skaffa häst och om de flesta som har häst ger upp allt? Mycket tveksamt, det finns en del som gör det men andelen tror jag du överdriver kraftigt.
Och många som har häst har verkligen råd och behöver inte offra allt.
Jag levde på ingenting i många år när jag hade häst, skippa bra mat, köpte inte kläder på flera år osv och bodde billigt. Unnade mig inte nånting för att ha råd med hästen så visst går det att ha häst på väldigt liten inkomst.

Dom flesta jag känner som har häst offrar otroligt mycket i livet, dom har inte råd med resor eller nya kläder osv särskilt ofta. Lever för hästarna helt enkelt.

Det är inte konstigare än att ägna sig åt en annan livsstil som kräver uppoffringar. Jag är liksom sjukpensionär och haft häst hela mitt vuxna liv. Om du inte är medveten om den otroligt låga inkomsten det innebär så kan jag säga att den är låg. Det är också en anledning till att jag tvekar på att köpa en ny häst nu för jag är inte säker på att jag orkar offra så mycket i livet för det igen.
 
Ja, det är köpta platser. Jag tror inte någon som inte är intresserad eller redan tävlat på nivån går och köper sig en plats i laget för många många miljoner dock. Oavsett så finns det uppenbart en hel del rika typer i hästvärlden som kan göra det, för många.
Jag är medveten om att det är köpta platser. Det var inte det jag skrev om utan min fråga var om de hade krav på de som köpe platserna.

Har du någon källa på att man kan köpa en plats helt oavsett nivå? Du borde ha det eftersom du är säker.
 
Jag levde på ingenting i många år när jag hade häst, skippa bra mat, köpte inte kläder på flera år osv och bodde billigt. Unnade mig inte nånting för att ha råd med hästen så visst går det att ha häst på väldigt liten inkomst.

Dom flesta jag känner som har häst offrar otroligt mycket i livet, dom har inte råd med resor eller nya kläder osv särskilt ofta. Lever för hästarna helt enkelt.

Det är inte konstigare än att ägna sig åt en annan livsstil som kräver uppoffringar. Jag är liksom sjukpensionär och haft häst hela mitt vuxna liv. Om du inte är medveten om den otroligt låga inkomsten det innebär så kan jag säga att den är låg. Det är också en anledning till att jag tvekar på att köpa en ny häst nu för jag är inte säker på att jag orkar offra så mycket i livet för det igen.
Men läser du inte vad jag skriver, jag betvivlar inte ett ögonblick att det finns folk som offrar det mesta de har för att kunna ha häst bara att det inte är de flesta av hästägarna som du skrev. Sen är det som sagt inte ovanligt att leva som du beskriver, för att pengarna inte räcker längre fast man inte har häst, då är det lätt att betrakta hästägare som snobbar, i synnerhat de som jnte inser att de är privilligerade.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På lördagen inleds den historiska första Top 10-finalen i dressyr på Sweden International Horse Show. Tävlingen sänds i SVT och Therese...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp