Svensk ridsport är ute på djupt vatten

Svensk ridsport är ute på djupt vatten.
Det går inte att säga annat efter tävlingarna på Stockholms stadion.
Här har ryttare köpt platser i startfältet, och börjat välja bort världscupstävlingar för att i stället tävla om miljontals kronor.
Bakom satsningen står grundaren Jan Tops - mannen som symboliserar allt som är fel med sporten.
 
Fast det är väl ändå de rika som sponsrar tävlingarna så det är väl inte jättekonstigt att just de och deras vänner här tillgång till VIP?

Jag har bara varit i Falsterbo en gång. Tycker den tävlingen är sjukt överreklamerad, trångt och jäkligt och dyrt.
Dock hade jag och mitt sällskap en extrem tur att det var överbokat på sittläktarna så dom öppnade en VIP för oss som inte fick plats, men det fattade ju aldrig servitriserna så vi satt och drack champagne med tilltugg hela dagen 😂

Det tycker jag var rättvist :D
 
För ett par år sen när jag var på Falsterbo för sista gången så ruttnade jag rejält när "rätt" personer har allt gratis och i VIP status medan den breda massan knappt kan ta sig in och se nånting utan svindyra läktarbiljetter.
Det intressanta är med VIP-folk i tält osv är att de är redan rika, ju mer rik man är desto mer slipper man betala. Medan alla icke-rika ska pröjsa för de rika, svindyra biljetter till tex Falsterbo. Nu har jag slutat åka till Falsterbo, priserna är inte i relation till vad man får där.
Är VIP-platserna på Falsterbo "gratis"? När jag var på VC-tävling (utomlands) var VIP-platserna enormt dyra jämfört med vanliga läktarplatser och köptes mest av företag. Har sett liknande inför andra tävlingar också. Hästägare som har tillgång till VIP platser har sannolikt betalat höga anmälningsavgifter. Att de som sponsrar tävlingarna får sitta på VIP-platser känns ok, de har ju betalat lite mer än vi andra.
Kanske uppfattas VIP-platser som "gratis" bara för att den som köper vanlig biljett ofta inte ser priset för VIP-platserna?
Att företag genom sponsring av olika evenemang (inte bara hästtävlingar) får bättre platser, reklam i program, "fribiljetter" etc är inte ovanligt. På så sätt sponsrar företaget "vanliga dödligas" deltagande i evenemanget.
 
Ja, det sägs ju att ett "bord" för 8 personer under GCT gick lös på 100 Tkr (om man nu inte sponsrat och köpt reklamplats etc). På samma sätt kan man ju köpa en "box" på Olympia Horse Show:

Boxes are available for both daytime and evening performances. A box for 12 starts at £1,620 + VAT and includes entrance to the grand hall, shopping village and gallery level, the private box for the duration of the performance, a meal (either the two-course lunch, buffet lunch, four-course dinner or the buffet supper), up to three car parking passes for the Olympia multi-storey car park, one show programme per guest, and if you’ve booked the dinner package, a glass of Taittinger Champagne on arrival.

Efter att ha suttit och tittat i två dagar (på en hård träbänk, och med varmkorv som middag...) tänkte jag sticka ut hakan lite. Att vissa ryttare kan "köpa" sig in är inget större problem ur ett åskådarperspektiv så länge nivån är hög på startfältet. Det var ju inte så att det gick att urskilja de ryttare som eventuellt var där på grund av pengar snarare än meriter. De ryttare som red utanför lagtävlingen var ju inte påtagligt bättre än ryttare med kända och rika föräldrar.

Då är det ju nästan mer trist när startfältet fylls ut av förbunden utsedda ryttare. Jag minns en VC-tävling i Rom där det var ett antal italienska ryttare med. De hade förvisso fina uniformer (Alla vapenslag var representerade) men det var rätt tydligt att flera av ryttarna och hästarna egentligen inte var på den nivån som krävdes.
 
Då är det ju nästan mer trist när startfältet fylls ut av förbunden utsedda ryttare. Jag minns en VC-tävling i Rom där det var ett antal italienska ryttare med. De hade förvisso fina uniformer (Alla vapenslag var representerade) men det var rätt tydligt att flera av ryttarna och hästarna egentligen inte var på den nivån som krävdes.

Ja jag håller med. Värdlandet får ju alltid ett antal platser som utfyllnad.
 
Nej givetvis kan inte vem som helst köpa sig in. En måste ju vara kvalad till nivån. Det som är grejen här om en jämför med tex world cup är att länderna har x antal platser som går till de bästa ryttarna. I GCT kringås ju detta vilket är hela poängen. GCT är ju en helt annan slags tävling än WC, OS mm.
 
Dom där jävla VIP tälten - jag hatar dom.

För ett par år sen när jag var på Falsterbo för sista gången så ruttnade jag rejält när "rätt" personer har allt gratis och i VIP status medan den breda massan knappt kan ta sig in och se nånting utan svindyra läktarbiljetter.

Som på flygplatser då, business-biljettinnehavare får komma in i vipen och gotta sig i fri mat och drinkar innan flyget går och sitta i sköna soffor
 
Jag ser ett par olika delar i det hela.
Att utövare med gott om pengar kan skaffa sig sportsliga fördelar gentemot utövare med mindre pengar. Det suger, men jag tror inte att det är mycket att göra åt.
Att åskådare med pengar kan köpa, eller gratis få tillgång till, VIP-upplevelse på olika sätt. Det har jag inga synpunkter på.
Men VIP-koncepten hänger ihop med att själva evenemangen i någon mån formas om från tävlingssammankomster för hästintresserade till representationstillfällen för (förvisso de hästintresserade delarna av) näringslivet. Jag ser precis samma sak inom motorsport. I Sverige är STCC det största motorsportarrangemanget sedan många år, och en tävlingsdag där innebär en förhållandevis liten andel racing och en förhållandevis stor andel Mammon i form av VIP-tält, meet and greet, sponsorförturer till allt, etc. Jag har sett sponsorer och VIP-gäster som överhuvudtaget inte tittar på tävlingarna. För en fjärdedel av entrékostnaden får man som åskådare fyra gånger så mycket racing på vilken halvstor serietävling som helst, oavsett om man föredrar bilsport eller roadracing.
Och den utvecklingen tycker jag är tråkig, och jag tror inte att den på sikt leder till något bra för sporten.
 
Som på flygplatser då, business-biljettinnehavare får komma in i vipen och gotta sig i fri mat och drinkar innan flyget går och sitta i sköna soffor

Men den biljetten har väl inte varit gratis medan VIP ibland ges till personer man vill ”smörja”?
 
Är man inte i den absoluta toppen kan du köpa in dig på tävlingarna. När en bekant var i den svängen för 10-15 år sedan kostade det mellan 50-100k. Då fick du komma med två hästar (och fick plats på vipen)
 
Mjae nu följde jag konversationen som startade med VIP i Falsterbo för ”rätt” personer.
Och min fråga var vem "man" är? Menar du att arrangörerna bjuder in personer som inte på något sätt bidragit till tävlingarnas tillkomst (ekonomiskt eller annat) till VIP-platser?
Personer som sitter på VIP-platser är vanligen personer tillhörande eller gäster till företag (eller personer) som har köpt platserna (separat eller i någon form av paket). Det kan även handla om andra som köper sig in som @Jeps nämner.
Här finns priserna (obs exkl moms) för "private lounge" på Falsterbo i år: https://falsterbohorseshow.se/private-lounge/ . Lite ovanligt tror jag det är att man kan köpa bara en plats. Ofta är det som @Cambiaso refererade från Olympia, att man köper ett helt bord.
Sedan finns det en möjlighet att få VIP-platser genom att sponsra: https://falsterbohorseshow.se/bli-en-partner/
Antar att det också finns ett fåtal VIP-platser som inte kan köpas men som tillfaler personer som har stor betydelse för tävlingarnas tillblivelse eller ordnande, alternativt som har mycket stor betydelse för ridsporten.
 
Och min fråga var vem "man" är? Menar du att arrangörerna bjuder in personer som inte på något sätt bidragit till tävlingarnas tillkomst (ekonomiskt eller annat) till VIP-platser?
Personer som sitter på VIP-platser är vanligen personer tillhörande eller gäster till företag (eller personer) som har köpt platserna (separat eller i någon form av paket). Det kan även handla om andra som köper sig in som @Jeps nämner.
Här finns priserna (obs exkl moms) för "private lounge" på Falsterbo i år: https://falsterbohorseshow.se/private-lounge/ . Lite ovanligt tror jag det är att man kan köpa bara en plats. Ofta är det som @Cambiaso refererade från Olympia, att man köper ett helt bord.
Sedan finns det en möjlighet att få VIP-platser genom att sponsra: https://falsterbohorseshow.se/bli-en-partner/
Antar att det också finns ett fåtal VIP-platser som inte kan köpas men som tillfaler personer som har stor betydelse för tävlingarnas tillblivelse eller ordnande, alternativt som har mycket stor betydelse för ridsporten.

Det var ju inte ens dyrt för en private lounge i Falsterbo, fasen billigare än en fotbollsbiljett
 
I VIPen så sitter det väl mest personer som rör företagen som sponsrar olika tävlingar? Så har jag förstått de och så har de varit de gånger jag har suttit på VIP platser.
Sen kan man säkert köpa in sig om man vill ha ett bord och hänga vid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter På lördagen inleds den historiska första Top 10-finalen i dressyr på Sweden International Horse Show. Tävlingen sänds i SVT och Therese...
Svar
0
· Visningar
322
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp