Svensk Sjukvård i allmänhet?

Pegasus63

Trådstartare
https://www.aftonbladet.se/a/MLrBGE

Är det bara jag och närstående som upplever att svensk sjukvård fokuserar för mycket på det i praktiken verklighets fjärna BMI, istället för de verkliga symptomen vid sjukdom och skador?

Allt som oftast får man ju läsa om personer som fått gå hem med besked att gå ner i vikt, fast problemet varit allt i från cancer, benbrott, stukningar och andfåddhet till benskörhet.

Undrar om svensk sjukvård hör till "Världs klass" när de inte är villiga att ändra sig och gå till botten med symptomen utan för det mesta hänvisar till det Size Zero påkomna fenomenet BMI med viktminskning som botemedel, i stället för att gå på symptomen och agera där ifrån...
 
När jag sökt vård på vårdcentral för kronisk huvudvärk så avfärdas det som spänningshuvudvärk, när jag frågade vad det beror på så fick jag svaret att det beror på livsstilen och jag hänvisas till sjukgymnast.
Att jag haft huvudvärk varje dag sen jag var ca 11 år, oavsett livsstil, oavsett vikt, oavsett hur mycket jag motionerat och oavsett hur bra jag ätit, ja det tas inte hänsyn till för jag har ju ett högt BMI nu. Jag hade ständig huvudvärk även när jag vägde 64 kg och motionerade varje dag men sånt bryr de inte om.
De ser bara en patient med fetma.
:(

Edit: Efter mycket påtryckningar om vidare undersökning blev jag skickad på CT av huvudet. Jag krävde inte CT, jag tröck på om att jag fått ökad huvudvärk i kombination med minnesstörningar men nej, det är livsstilen som är fel.
 
Delade just detta i min fbfeed och blir rosenrasande av hur överviktiga behandlas.
Fy fan vad jag skäms för att vara en del av svensk sjukvård när vi utsätter patienter för detta fatshamande. Låt Sandra vara den sista patienten som blir sedd och bemött utifrån från sin övervikt och inte för sin anamnes.
För övrigt. Att ge rådet "kost och motion" till överviktiga utan vidare utredning måste vara unikt för en diagnos. Då det är vetenskapligt klarlagt att typ majoriteten av alla som går ner i vikt av detta råd återgår till ordinarie eller högre vikt inom några år, med risk för ökat självförakt och försämrade möjligheter till hållbar viktnedgång.
Finns nog inte många andra sjukdomar där man rekommenderar en behandling som inte fungerar...
😕
😒
 
Delade just detta i min fbfeed och blir rosenrasande av hur överviktiga behandlas.
Fy fan vad jag skäms för att vara en del av svensk sjukvård när vi utsätter patienter för detta fatshamande. Låt Sandra vara den sista patienten som blir sedd och bemött utifrån från sin övervikt och inte för sin anamnes.
För övrigt. Att ge rådet "kost och motion" till överviktiga utan vidare utredning måste vara unikt för en diagnos. Då det är vetenskapligt klarlagt att typ majoriteten av alla som går ner i vikt av detta råd återgår till ordinarie eller högre vikt inom några år, med risk för ökat självförakt och försämrade möjligheter till hållbar viktnedgång.
Finns nog inte många andra sjukdomar där man rekommenderar en behandling som inte fungerar...
😕
😒
Som sagt, det är inte bara i Sverige fenomenet förekommer.
Och, det finns väldigt lite evidens som visar att övervikt/fetma orsakar de sjukdomar som vården försöker behandla med viktnedgång. Viktnedgång som varken brukar bota besvären eller vara bestående, utan snarare leda till jojobantning och i slutänden ännu större övervikt. Däremot orsakar viktskammande en hel del psykisk ohälsa. (kort sammanfattat)
Det finns en brittisk läkare (kallar sig "fatdoctor") som både är överviktig och kunnig, som lusläser forskning och delar med sig av vad den säger om samband mellan sjukdomar och övervikt. Det är väldigt intressant att se hens sammanställningar.
 
När jag sökt vård på vårdcentral för kronisk huvudvärk så avfärdas det som spänningshuvudvärk, när jag frågade vad det beror på så fick jag svaret att det beror på livsstilen och jag hänvisas till sjukgymnast.
Att jag haft huvudvärk varje dag sen jag var ca 11 år, oavsett livsstil, oavsett vikt, oavsett hur mycket jag motionerat och oavsett hur bra jag ätit, ja det tas inte hänsyn till för jag har ju ett högt BMI nu. Jag hade ständig huvudvärk även när jag vägde 64 kg och motionerade varje dag men sånt bryr de inte om.
De ser bara en patient med fetma.
:(

Edit: Efter mycket påtryckningar om vidare undersökning blev jag skickad på CT av huvudet. Jag krävde inte CT, jag tröck på om att jag fått ökad huvudvärk i kombination med minnesstörningar men nej, det är livsstilen som är fel.

Tyvärr inte alls förvånad med tanke på alla med hjärntumörer eller pågående hjärtinfarkt/svikt som skickats hem med råd om att ta Alvedon eller Ipren enligt förpackningens rekommendationer, fast symptomen tydligt pekat på dessa diagnoser. Undrar vart sjukvården är på väg när även dessa relativt enkla diagnoser missas så radikalt.
 
Min erfarenhet säger att det kvittar egentligen vad man har problem med. Läkaren utreder bara det första de kommer att tänka på, är det inte det, så rycker de på axlarna i sämsta fall, i bästa fall skickar vidare. Nästa läkare gör samma sak, är det inte det de ville det skulle vara, då är det "ingenting".

Finns det redan någon annan diagnos i bagaget, så kan man skylla på den. Högt BMI är en diagnos i sig, då kan man skylla på det. Likadans för någon psykisk åkomma. Då är ju allt på grund av den, självfallet. Har man endometrios så är allt ont i magen endometrios. Etc.
 
Jag är allergisk mot svensk sjukvård. Känner igen allt det skriver i artikeln att det bara ska fokuseras på vikten men inte själva grundproblemet. Har noll förtroende för läkare nu för tiden och drar mig för att gå dit trots att jag behöver det med jämna mellan rum.
 
Fast det är få områden där vi i lilla Sverige är på fjärde plats i hela denna värld, som vi ligger till med sjukvården. Plats 4 av 195, dvs topp 2 procent, rakt på den andra percentilen. (Komparativ studie 2017)

Det fråntar såklart inte att det finns problem när bemötandet av vissa patientgrupper inte är tillräckligt bra, men att rikta det som ett slag mot hela svenska sjukvårdens förmåga känns lite som ett utslag av okunnighet. Tänker istället att eftersom sjukvårdens förmåga och behandlingseffektivitet är så himla bra här, så borde det finnas utrymme att lösa kvarstående ”hål” i det hela när de tydligt identifieras.

Det här med att snabbt tänka ”livsstilsorsakad” sjukdom på individnivå är ett otyg, eftersom även personer med en livsstil som innebär högre risk drabbas av ungefär samma blandning av sjukdomar som andra. Där borde man inte få stanna om det inte finns några tydliga observationer som visar på just det.
 
Fick mig att tänka på undersökningen "Har du vunnit på Bingolotto för att ha råd att äta dig så tjock": https://hobs.se/zone/oka-din-kunskap/inside/1124# som jag dock ska erkänna att jag inte hunnit läsa ännu.

Några citat ur rapporten: https://www.hobs.se/zone/oka-din-kunskap/inside/1112
(spinner vidare)
Länkarna kommer från en organisation som heter Hälsa oberoende av kroppstorlek
Och bara det faktum att det behövs en sådan organisation visar ju att det är ett problem som berör mer än en.

Grejen är att storlek/vikt/BMI inte hänger ihop med hur man mår, i de allra flesta fall. Man kan ha en alldeles utmärkt hälsa även om det konstruerade måttet BMI säger att man har fetma. Och man kan ha en alldeles urdålig hälsa även om man är normalviktig.

Jag har själv fetma. Jag har också en hög med sjukdomar. Ingen av dem beror på att jag är överviktig. Jag har inte ens en ätstörning. Jag är utredd på längden och tvären i flera år och alla mina provvärden säger att jag är frisk. Alla ligger inom normalvariationen. Med ett undantag senaste dryga året - mina levervärden sköt i höjden förra vintern, när jag var mitt i en tuff medicinsk behandling. Och medan de höll på att återhämta sig var jag hos en annan läkare, som reagerade på värdena och ville utreda dem. Och (för att förkorta historien) jag fick ett brev hem att jag borde göra livsstilsförändringar - från en läkare som varken hade tittat på min historik eller hade någon aning om hur mitt liv ser ut. Hen lyssnade inte ens på att jag sa att en vanlig biverkan (1 av 10!) från en av mina mediciner är förhöjda levervärden. Och, utan att jag har förändrat något alls har levervärdena normaliserats. Det var alltså inte livsstilen som behövde förändras, utan min kropp behövde bara få tid att självläka. Men läkaren såg uppenbarligen bara min stora kroppshydda och drog den snabba slutsatsen att den där feta kärringen söker bara ursäkter för att slippa ta tag i sitt liv... 🙄
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp