Svensk varghund

et_flickan

Trådstartare
Spanade lite på blocket på hundar och fick syn på en annons där en man från Värmland säljer vargbybrider för tiotusen kronor :eek:. Han kallar dessa för svensk varghund :confused:

Jag har hört om denna man förut. Är det lagligt med varghybrider?
Jag är inte intresserad av någon hybrid själv, skulle aldrig ta i en sån med tång!. Jag förstår inte varför man överhuvetaget avlar på korsningen varg och hund. Finns ju så många fina hundraser i världen.
 
Sv: Svensk varghund

Nej det är inte lagligt.
Har också hört talas om den mannen tidigare.
Har han annons ute nu?
 
Sv: Svensk varghund

Japp annons finns ute. Visste inte om jag fick lägga ut annonser här.
Det var väl det jag misstänkte att de inte var lagliga.
 
Sv: Svensk varghund

Det är lagligt att äga vargkorsningar om dom inte har varg tidigast 4e ledet bakåt.

Svensk Varghund är en icke godkänd "påhittad" ras. Finns en man som heter Oddvas *efternamn* som avlar och annonserar flitigt om den rasen. Är det varg i är det oftast schäfer, husky eller malamute till största delen.

Saarloos Wolfhond och Ceskoslovensky Vlcak är exempel på korsningar hund/varg som är godkänd av SKK.
 
Sv: Svensk varghund

Jag träffade på en hund i våras som kom från den personen. Det var en imponerande stor hund, men ingenting jag ville att mina hundar skulle få leka med.
 
Sv: Svensk varghund

Jag är fundersam över hur dessa hundar är mentalt. Det är knappt jag vill kalla dom hundar ens en gång. Och vad syftet är och varför man vill ha en sån korsning.

Vill man ha en hund som liknar varg kan man ju lika gärna köpa en lite gråare schäfer :angel:. Även fast jag själv inte tycker att schäfern är ett dugg lik vargen.
 
Sv: Svensk varghund

Jag är fundersam över hur dessa hundar är mentalt. Det är knappt jag vill kalla dom hundar ens en gång. Och vad syftet är och varför man vill ha en sån korsning.

Vill man ha en hund som liknar varg kan man ju lika gärna köpa en lite gråare schäfer :angel:. Även fast jag själv inte tycker att schäfern är ett dugg lik vargen.

Eller en tigrerad akita :D min kompis har en sån, och får ofta frågan om det är en varg :crazy:
 
Sv: Svensk varghund

Var tvungen att kolla på just tigrerade akitor men jag ser inte riktigt likheten där faktiskt, hehe.

För övrigt så är Akitan så himla läcker! :love:
 
Sv: Svensk varghund

Jag har en kompis som har 4 st , och jag lägger inga värderingar i det ...det är väldigt vackra hundar, men speciella och jag skulle inte orka ha en sån.
 
Sv: Svensk varghund

Nu spånar jag bara men jag tänker att människor som vill ha en varghybrid vill nog ha det just för att det är varg i, det är lite macho, lite "back to nature"-romantiskt osv. Man vill kunna imponera omgivningen med att säga att det faktiskt är varg i hunden man äger (som om det vore något att skryta med). :crazy:
 
Sv: Svensk varghund

Visst är det så, att de säkert dessutom dras till fel sort människor. Det är rent djurplågeri att ha en hybrid, men coolt.

Sen stör det mig att människan TS pratar om aldrig blivit fälld för sin verksamhet, trots att det är olagligt att ha varg, som privatperson, i sverige.
 
Sv: Svensk varghund

Vill man ha en hund som liknar varg kan man ju lika gärna köpa en lite gråare schäfer :angel:. Även fast jag själv inte tycker att schäfern är ett dugg lik vargen.

Eller de raser som faktiskt är godkända och ser ut som varg: sarloos wolfhound eller cezkoslovensky vlacak.
 
Sv: Svensk varghund

Vill man ha en hund som liknar varg kan man ju lika gärna köpa en lite gråare schäfer :angel:. Även fast jag själv inte tycker att schäfern är ett dugg lik vargen.

Den jag träffade var vit. Mamman(?) till den var polarvarg (påstods det). Såg ut som en gigantisk vit herdehund fast mycket större och lite kortare i kroppen.
 
Sv: Svensk varghund

Kan inte svära på det, men jag har hört av säkra källor att det inte finns varg i dessa "hybrider". De har gjort DNA-prover på någon av dem och det skulle tydligen bara vara hund i dem.

Vill man ha en hund med varg i så ska man välja jämthund eller någon av lapphundarna. Det är några av de raser som blandats med varg efter att hunden domesticerats. :idea:
 
Sv: Svensk varghund

Nu spånar jag bara men jag tänker att människor som vill ha en varghybrid vill nog ha det just för att det är varg i, det är lite macho, lite "back to nature"-romantiskt osv. Man vill kunna imponera omgivningen med att säga att det faktiskt är varg i hunden man äger (som om det vore något att skryta med). :crazy:

Exakt! Vildmarksromantik blandat med en önskan att vara lite ... speciell! Kunna impa på folk med sin "Varghund". :crazy:
 
Sv: Svensk varghund

Och frågar man "uppfödaren" till dessa Svensk Varghundar påstår han att i vissa av hans kullar är det så mycket som 75% varg.....
 
Sv: Svensk varghund

blev intresserad utav ämnet när jag läste tråden och har kikat runt lite.. men blev inget klokare...

i ett annat forum sägs det att det inte är vild svensk varg som finns i denna blandning utan det är djurparksvarg ifrån kanada.

en sak jag fuderade på.. det är väll inte tillåtet att lägga ut annonser på blocket med "varghybrider" eller?
så är hans varghundar lagliga/godkända?
vissa hävdar det och andra inte, blir förvirrad..

han har även patent på namnet svensk varghund.

en utav hans varghundar är med i filmen "varg"
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 464
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 320
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 047
Övr. Hund Nu är det hundraelfte gången jag hör det här och jag blir lika ställd varje gång. Ett skrämmande stort antal hundmänniskor jag har stött...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
15 789
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp