Svensk varghund

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

KaZa

Någon som vet hur det gick i rätten? De har tydligen varit uppe i domstol idag om att de vill registrera det som en ras.
 
Svensk varghund?? Vad är det för en ras nu då?! *Nyfis*

Vet du något om den??:)

:bow:

:banana: :banana:
 
Det ska vara 50% varg, 25% schäfer och 25% Alaskan M.

Min sambo träffade en hane idag, var stor och vägde 53 kg. Han var 8 år gammal.
 
Låter i mina öron som en väldigt vacker hund. :love:Knepigt lynne kanske.. :crazy:
Jag har sett en som är ungefär samma blandning..stor! :D

Tack då vet jag! :bow:

:banana: :banana:
 
Hanen som min sambo såg verkade väldigt trevlig. Han gick alltid lös och brydde sig inte om andra hundar. Barnen som var där igår klängde på honom utan problem. Men, jag vet ingenting om rasen med det hade varit kul att veta mer.
 
En "hund" med mycket varginslag BLIR ALDRIG NÅGONSIN helt pålitlig... Däremot kan den bli MYCKET FARLIG, då de mycket starka vilda instikterna finns kvar, fast den inte längre är skygg.
 
kunde inte sagt det bättre själv. En hybrid är som sagt ingen hund och blir alltid mer varg än hund. Det finns folk som påstår sig ha hybrider men det är i själva verket vanliga blandraser.

Jag anser att vargar/hybrider hör inte hemma i hus. Amerika är ett fint skräckexempel på när man tillåter hybrider.
 
Det är inte och kommer aldrig bli tillåtet, säkert som amen i kyrkan.

Halva Sverige vill ju utrota vargen för att "den ääär ju såååå farlig", så att det skulle bli ok med avel på den...knappast.
 
Håller fulltständigt med! Men nu är det ju inte jag som bestämmer detta. :smirk:

Killen som äger denna "svenska varghund" säger själv att de diskuteras om den ska reggas eller inte.
 
Sen kan jag tilläga att det visst finns en hel del hybrider i Sverige, trots att de flesta säkert bara är blandraser.
 
Japp det finnes hundar med riktig varg i sig.

Det är inte längesen någon blev anmäld då de försökte sälja varghundar via annonser på nätet!
 
Vi har en bekant (fd kollega till maken) som enligt egen uppgift har en varghund!

Minns inte om det var i våras eller i höstas som det stod en artikel om den här kullen i HD/NST, men det var annons ute i HD/NST och säljaren/uppfödaren blev i alla fall anmäld. Polisen utredde saken och det ansågs till sist att hundmamman (tror hon hette Ylva) hade så lite varg i sig (någon enstaka procent) att det inte ens var tal om att det var olagligt. Det var en av dessa valpar bekantingen köpte!

När jag frågade honom varför man väljer att köpa en "varghund" svarade han (efter att ha sett förvånad ut) att de var så söta som valpar :crazy: Och denna person har inte ens vanlig hund-erfarenhet. Det är i stort sett hans första hund! Men valparna var ju så söööta!!!
 
Eftersom varg och dess avkommor är upptagna på citeskonventionens A-lista och upptagen i Eu-rådets förordning nr 338/97 och Sverige är bunden av dessa, tror jag knappast att det kommer att bli tillåtet att registrera eller sälja varghybrider.

Utdrag ur EG-rådets förordning nr 338/97:
1. Det är förbjudet att köpa, att erbjuda sig att köpa, att förvärva för kommersiella ändamål, att för kommersiella ändamål för allmänheten förevisa, att använda i vinstsyfte och att försälja, att inneha för försäljning, att saluföra eller att för försäljning transportera exemplar av de arter som upptagits i bilaga A.
2. Medlemsstaterna kan förbjuda innehav av exemplar särskilt vad gäller levande djur av de arter som anges i bilaga A.
 
ja det finns ju de som påstår att schabrador inom kort kommer att vara en egen ras också :smirk:
 
Nej, självklart kommer de inte att få "rasen" reggad. Säger ju nästan sig självt. :smirk: Det är ju för sjutton 50 % varg i den. Hur skulle det ha se ut om alla unga "kamphunds"-fantaster skulle satt klorna i dessa. :crazy: :crazy: Stackars hundar!
 
Ja, och varför inte godkänna en blandras mellan tax och golden som jag nu stöt på 2 st :eek: under kort tid och de var inte släkt. :confused:

Det måste ju bli en alldeles strålande hund som både kan jaga och sen apportera bytet. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 767
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 868
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästars välfärd ska prägla all verksamhet inom ridsporten. Med anledning av de uppgifter som idag framkommit i en artikel i Aftonbladet...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp