svensk varmblodig travare.

Jo, men han är väl den siste som tilläts starta, sen är det bara rena travare som får starta.
 
Ja, jag vet att det har blivit någon ändring... På 80-talet var det ju något halvblod som gick bra också men jag har hört att det inte är tillåtet att starta andra raser mot varmblodiga travare längre.
 
Du gav ord åt mina tankar
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Får väl säga att det bara för för att travfantasterna är rädda för att bli slagna av ett halvblod..
biggrin.png
jag menar vissa här hävdar ju att alla halvblods ägare ser ner på travare ocvh det är för att de är rädda för att bli slagen av en travare..

(Personligen skiter jag om jag blir slagen av en ardenner en travare en nordsvensk en PRE ett halvblod en qurter eller vad det är)
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har betäckt mitt travsto med en arabhingst.
Förhoppningen är att det ska bli en trevlig distanshäst.
Men.. jag tycker man ska tänka igenom det ordentligt innan man korsar. Inga problem så länge man tänker behålla fölet själv men annars har de väl sällan nåt större marknadsvärde.
Och sen kan man rida sin häst bara för att man tycker om att göra det, och för att det är en alldeles egenhändigt uppfödd Trallall-arab!
cool.png
 
Senast ändrad av en moderator:
jag har ett travar sto som jag har låtit betäka med en halvblodshingst,jag gillar travare, har även en valack anledningen till att jag valde en halvblodshingst var för att den hingsten jag ansåg kunde passa henne bäst rent extriör mässigt ( hon är väldigt lång och hög, han är låg och kompakt bla)råkade vara en halvblodshingst, hur många raser är det som är "renrasiga" dom flesta har ju inslag av anat ochså just för att förbättra en ras, tex fullblod har andvänts rätt flitigt tidigare inom pony aveln, hur många halvblod har inte fullblod längre bak i leden? och glöm inte att i början så har travare och fullblod sama stam fädrer :)
 
Ett fullblod rider man på, en travare kör man. Det var många år sedan de delade gener.

Det går inte att jämföra korsningar med korsningar. Tex är många ponnyer korsningar och jättefina men det är korsningar mellan samma typ av häst. Ridhäst och ridhäst=troligen ridhäst.

Din buskavel kan lika gärna resultera i en lång och låg häst. Attraktivt? knappast.

Fullblod använder du i alla raser för att få lungkapacitet och lätthet. Många halvblod är tyvärr lite för tunga för tex fälttävlan.

Det finns många ex på fullblod i svåra klasser, nämn en travare i de klasserna
 
Om man nu vill korsa sin travare med en annan ras så låt en för f*n rent ut sagt göra det då.
Om ni inte hade några tips o ge henne så behöver ni väl inte svara heller? Hon bad om tips på en lämplig ras, och självklart så ville hon ju då inte höra detta eviga gnatande och påhopp!
 
det var fan det dummaste jag har hört!
Eftersom travarna ligger så lågt så spelar det ju ingen roll om hon så betäcker med en travhingst då ju för då hamnar ju den i Italien också, jävla dumt argument!
 
Vet rätt många travare som går bra på banan, dock inga korsningar.

Faktum är att få människor har sina hästar från födsel till död och när man väl sålt de kan man inte styra om de blir kött eller ej.

Därför är det onödigt att producera hästar som löper större risk att hamna i Italien än på en dressyrbana.
 
Vad är det som säger att hennes häst kommer att skickas med slakttransport till Italien?
 
Hejsan Challan!

Jag har själv ett varmblodssto som jag skulle vilja ta föl av och har funderat en del kring saken själv. Därför skulle jag också vilja få ett par bra tips på vilka raser som kan bli bra tillsammans med ett litet varmblod. :d

Eller varför inte försöka att bara ponera fram något som kan passa? För det var väl det du menade, att använda fantasin. ;)
 
Alla människor som har häst kanske inte har pengar, tid eller ambitioner att tävla svår dressyr/hoppning/fälttävlan.

Jag har då aldrig haft intresse av att vara bäst. Är jag nöjd så duger det, hela världen behöver inte älska mig och min häst.
Att travarkorsningar inte lyckats behöver inte bero på att de är dåliga på något vis, för lika väl som ett halvblod i fel händer blir en ful och opresterande häst så får vilken annan häst under fel förutsättningar inte visa vad den verkligen har möjlighet till att bli.

Kanske är det rentav också så att tävlingsmänniskor håller sig till halvblod för att statistiken visar att denna ras är bäst. Men då är frågan, om alla följer statistiken, betyder det att andra hästar är sämre? Om alla följer statistiken blir väl statistiken missvisande? För om alla rider halvblod för att det ser bäst ut, har vi ingen aning om vad andra raser har förmåga till.
 
jag måste bara säga en sak.
varför korsa varmblodstravare med annan ras? det försämrar ju bara rasen.
jag fattar inte.
vill man ha ett föl efter (undan, haha) sitt sto som är varmblodstravare, så välj en varmblodstravarhingst så blir fölet helt underbart.
jag fattar inte varför folk ska korsa sina travare med halvblod och andra raser.
travare är bäst som dom är. :love:
 
Jag kommer bara på en sak som tyvärr få travare har, FÄRG. Morsan korsade travare med appaloosa för att få färg.

Tokig som jag är skulle jag nog utan problem betala normalpris (minst 15.000) för en korsning med fjording, appaloosa eller eventuellt en fräck paint (däremot är jag lite kräsen på paintfärgen, den blir ibland tråkig).

Det finns väldigt få travhästar med färg. Fast jag blev överlycklig när jag för ett tag sedan för första gången i mitt liv såg varmblodshingsten Tap In, som är brun konstantskimmel (? normalbrunt huvud och svarta ben, stickehål över resten av kroppen), så även varmblod kan ha färg (men det är betydligt ovanligare än för vissa raser).
 
Här kommer lite konstruktiva förslag.
ALL korsningsavel är lite av ett vågspel. Men därmed inte sagt att alla syskon är lika heller om du förstår vad jag menar.
Till er som gnäller om travarkorsningar kan jag tala om att det beror på INDIVIDEN. Har sett mysko korningar bland ponny/"vanlig" ridhäst också.
Vad sägs om shettis mamma och nordsvenskpappa.. Den såg för gräslig ut för att inte tala om det stackars stoet....
Men nu till lämpliga raser att korsa med (i mina ögon)
arab (har en tarab själv)
halvblod (hör med flyinge de kan ge konkreta råd om vilken hingst som kan vara lämplig)
Selle franicis (tror det stavas så? :o)
fullblod.
I all avel gäller du ju att ha ett mål med hästen man tänker "tillverka"
Det fins bra/dåliga individer i alla raser soch korsningar.
 

Liknande trådar

Avel Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland. Hittar inte den på blup.se men...
Svar
3
· Visningar
1 096
Senast: Rosett
·
Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 470
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 919
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp