svensk varmblodig travare.

mamin:
ja precis, den svenska varmblodiga travaren är ingen ras, utan endast svenskuppfödda korsningar mellan amerikansk-fransk-rysk travare men mest är de amerikanska.
den svenska varmblodiga travaren är mer ett begrepp.
det finns inga travare som inte härstammar från fullblodet Messenger (hambeltonian 10).
 
Arab, definitivt. Såg en annons med en korsning arab/vbl(travare). Mkt snygg och såg välgyggd ut. Dessutom har just arab använts till att förädla de flesta hästraser, så det är gammalt och beprövat. Visst kan man få nackdelarna från båda, men jag tror det är större chance att det blir en bra häst utav fölet än med någon annan ras.
 
Har inte orkat lästa alla svar, det var ganska många :p
Nåja,
Varmblods travaren är en sådan ras som jag absolut inte tycker bör korsas med någon annan ras för att användas till ridning. Det är i mitt tycke BUSKAVEL!!!
Alla får tycka vad de vill.
Jag har inget emot varmblodstravare som ridhäst. Har träffat flera trevliga. Men de är inte avlade för ridning.
Om man nu ska korsa hästraser så kan man välja mera lämpade raser än just travare.

Ska man iallafall korsa så håller jag med Athena. Korsa med en Fransk Travare ;)

// Anna
 
Dom franska brukar vara bättre inom ridningen, jag hade en korsning fransk/amerikansk travare innan och han var en kanonhäst inom ridningen...galoppen var helt ren och han var riktigt snygg att kolla på!
 
Om man ska blanda raser..
Sätt dig ner och lista de bra egenskaper ditt sto har... sen gör du samma sak med de dåliga..
Sen letar du reda på en hingst (oavsett ras) som har och förbättrar de egenskaper ditt sto har och som inte har/lämnar de defekter ditt sto har, samt tillför de egenskaper du vill ha-> Då kan du få en bra avkomma. :p
 

Liknande trådar

Avel Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland. Hittar inte den på blup.se men...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Rosett
·
Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 385
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 769
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp