svensk varmblodig travare.

C

Challan

vilken ras skulle bli en läcker blandning med just ett varmblod tror ni?!
unsure.png

om man ba fantiserar...!
 
Senast ändrad av en moderator:
det var ju fantasifullt!
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag skulle använda en Saddlebred.
Korsningen går att registrera som Roaster, och varmblodstravare/saddlebred kan bli en fin gångartshäst med tölt.
 
Jag måste nog hålla med Athena. Läs alla trådarna om varmblodstravarens förträfflighet, ända upp till svår klass i både dressyr och hoppning, så kanske du också tycker det är dumt att blanda in andra sämre raser.

Observera att detta var ironiskt skrivet. Jag har, som jag tidigare sagt, ingenting emot travare (jag har själv en kallblodstravare som ridhäst).
Men jag kan faktiskt inte förstå vitsen med att blanda in annat blod, om man nu är så förtjust i en ras?
unsure.png


Immer
 
Senast ändrad av en moderator:
"Men jag kan faktiskt inte förstå vitsen med att blanda in annat blod, om man nu är så förtjust i en ras?"

Det kan bara bli bättre?
 
Nja, det beror ju på vilken ras man talar om, eller hur?
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Vad är då en svensk varmblodig travare?

En häst som är införd i stamboken för varmblod i Sverige.
En häst som är född i Sverige och ämnad för trav.
En häst som har enbart svenska förfäder. (Finns det?)
En häst utan fullblodsinslag.
En häst utan kallblodsinslag.
En häst som inte har amerikanska föräldrar...

Jag kan fortsätta hur länge som helst.
Jag gillar de sk varmbloden starkt. Har flera stycken. Men inte fanken ser jag dem som en ras.
Om någon stambok är full av korsningar är det väl travarnas.

De "travare" som finns hemma nu har en salig blandning i sina led, Ingen är svensk om man räknas som svensk när man har svenska föräldrar. Dock är de reggade i Sverige.
Fransk-Amerikaner är de. En har bara pyttelite Europeiskt blod - alltså nästan jänkare.

mvh
Ami
 
Kan inte låta bli att korrigera lite här:
biggrin.png


En häst som är införd i stamboken för varmblodig travare i Sverige.

Skall alltså inte förväxlas med ASVH, avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, i vars stambok HALVBLODEN hör hemma.

Immer
 
Senast ändrad av en moderator:
Immer, jag beundrar dig för att du orkar!
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Precis! (jag bara klippte och klistrade från alternativen i inlägget ovan).

Tur att du är med!!
bow.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Hade nog gjort saddlebred korsningen där med... Fast jag skulle helre vilja ha en renrasig
love.png
*drömmhästen*
 
Senast ändrad av en moderator:
Du har inte fått särskilt många förslag på raser att "blanda" m vbltravare. Här har du ett par i alla fall! Engelskt fullblod och arabiskt fullblod. Då håller man sig dessutom till ett par raser som finns lite längre bak i stammen för travarna!
 
- Skall alltså inte förväxlas med ASVH, avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, i vars stambok HALVBLODEN hör hemma.

"travarnas" heter ASVT, avelsföreningen för svenska varmblodiga Travhästen
 
Ja, jag glömde visst skriva det i just denna tråden - men jag har gjort det i många andra...
biggrin.png


Immer
 
Senast ändrad av en moderator:
Allt är ju i och för sig relativt, men du får nog leta bra långt tillbaka om du skall hitta arab eller fullblod i en nu levande travare....

Annars har jag själva haft en ponny som var efter en travare och undan ett New forest/Fjordsto. En helt underbar ponny som inte är lik någon annan...

Men jag håller med er andra, korsa inte travaren med andra raser, det är svårt nog för alla avdankare att finna ett nytt hem, så varför ta fram en massa travkorsningar som folk bara rynkar pannan åt?

/Lilleman, som är uppvuxen med travare och har en egen som ridhäst.
 
menar du varmblodstravare vilket jag antar att du menar, så betäck med varmblodstravare så får du bästa hästen
tongue.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Någon annan typ av travare, fransk eller orlovtravare.
Finns ingen anledning att korsa med ridhästraser, tycker jag.
 
Jag har en kompis som har en travare/lippizzianer, kanonsnygg häst och helt underbar att rida på alla sätt..
 

Liknande trådar

Avel Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland. Hittar inte den på blup.se men...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Rosett
·
Avel Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 382
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 766
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp