Svenska akademin?

ylvali2

Trådstartare
Är det verkligen möjligt att det inte finns en enda tråd som tar upp nuvarande oredan i Svenska akademin?
 
Sedan undrar jag lite kring Frostenson. Det är möjligt att det redan förklarats, jag har inte hängt med så bra i historien, den är för långt från min intressesfär: varför blev det så viktigt att göra sig av med henne? De har ju vetat hela tiden att hon är gift med Arnault och att de beviljat deras Forum pengar? DET är självklart fel. Men att hon ska behöva åka för att han är en sexbrottsmisstänkt mansgris?

Men som sagt, det kanske redan framgått om man hängt med bättre än jag gjort.
 
Jag inser att det fortfarande finns mycket att göra i alla gubbklubbar där vissa kvinnor anstränger sig för att passa in, vilket Kristina Lugn ger intryck av, och andra som försöker reformera som Sara Danius blir utslängda på ena eller andra sättet.

Jag tycker att det är jättebra att de fått strålkastarna på sig, det verkar ha förekommit mycket skit av alla de slag under väldigt lång tid. Hoppas att något rejält radikalt händer så att det blir en bestående förändring.
 
Sedan undrar jag lite kring Frostenson. Det är möjligt att det redan förklarats, jag har inte hängt med så bra i historien, den är för långt från min intressesfär: varför blev det så viktigt att göra sig av med henne? De har ju vetat hela tiden att hon är gift med Arnault och att de beviljat deras Forum pengar? DET är självklart fel. Men att hon ska behöva åka för att han är en sexbrottsmisstänkt mansgris?

Men som sagt, det kanske redan framgått om man hängt med bättre än jag gjort.

Hon misstänkts ha brutit sekretessen kring vem som ska få Nobelpriset i litteratur och berättat det för sin make som sedan skrutit om det i andra sammanhang. Det finns även tankar på att informationen kan ha använts till att spela på vem som ska få priset och därmed gjort pengar på kunskapen.
 
Hon misstänkts ha brutit sekretessen kring vem som ska få Nobelpriset i litteratur och berättat det för sin make som sedan skrutit om det i andra sammanhang. Det finns även tankar på att informationen kan ha använts till att spela på vem som ska få priset och därmed gjort pengar på kunskapen.
Visst ja, Nobelpriset glömde jag. Men sa inte Ebba Witt-Brattström att alla partners till ledamöter vet det? Om inte annat så för att ledamöterna intensivläser hela produktioner inför beslutet.
 
Visst ja, Nobelpriset glömde jag. Men sa inte Ebba Witt-Brattström att alla partners till ledamöter vet det? Om inte annat så för att ledamöterna intensivläser hela produktioner inför beslutet.

I a f har jag hört henne säga att alla partners förstod vem som skulle få det, men att de hade vett att hålla tyst om det. Jag har sett uppgifter om att man i Frankrike har spelat på ett annat sätt om vem som ska få priset än vad man gjort i andra länder. Detta ska vara en del av misstanken kring att de tjänat pengar på vetskapen.

I övrigt har de gjort andra saker som att överutnyttja akademiens lägenhet i Paris och annat som jag inte minns för stunden.
 
Sedan undrar jag lite kring Frostenson. Det är möjligt att det redan förklarats, jag har inte hängt med så bra i historien, den är för långt från min intressesfär: varför blev det så viktigt att göra sig av med henne? De har ju vetat hela tiden att hon är gift med Arnault och att de beviljat deras Forum pengar? DET är självklart fel. Men att hon ska behöva åka för att han är en sexbrottsmisstänkt mansgris?

Men som sagt, det kanske redan framgått om man hängt med bättre än jag gjort.
Jag har tänkt mig att det är en kombination av att det anses vara visat att hon har läckt, och att hon är kvinna. Vi offrar hellre en kvinna.
 
Sedan undrar jag lite kring Frostenson. Det är möjligt att det redan förklarats, jag har inte hängt med så bra i historien, den är för långt från min intressesfär: varför blev det så viktigt att göra sig av med henne? De har ju vetat hela tiden att hon är gift med Arnault och att de beviljat deras Forum pengar? DET är självklart fel. Men att hon ska behöva åka för att han är en sexbrottsmisstänkt mansgris?

Men som sagt, det kanske redan framgått om man hängt med bättre än jag gjort.

Hon har läckt information om pristagare och annat till maken, vilket är ett brott mot sekretessreglerna. Han har sedan spridit detta vidare till andra, och använt sig av informationen och den påverkan på akademin som han menat att han haft via henne och andra för att vinna egen fördel (t ex hota kvinnor som han gett sig på till att hålla tyst).

Hon var, vilket övriga ledamöter inte visste, delägare i klubben, vilket dels är ett brott mot jävsreglerna (man får inte dela ut pengar till sig själv), dels innebär att hon bör ha haft viss insikt i vad som försiggick där i termer av skattebrott, sexuella trakasserier, brott mot utskänkningslagen, svartjobb, etc, vilket gjorde klubben till en mindre lämplig verksamhet att stötta för akademin.

När ämnet har kommit upp, så har hon snarare än att säga som det är hävdat att ingen av anklagelserna är sanna, och att maken bör få fortsatt stöd.

Hon har dessutom gett honom tillgång till akademins lägenhet i Paris utan att hon varit med, vilket är mot akademins regler (lägenheterna är för ledamöterna men inte för deras partners, partners får ej använda lägenheten för eget bruk), som han har kunnat använda för att begå övergrepp ifred.

Så det finns väl de som menar att det finns skäl att anta att hon inte har den integritet och det omdöme man behöver för att kunna sitta i den maktposition (i termer av prisutdelningar och annat) som en stol i akademin innebär.

Inte för att hon är gift med en gris, utan för att hon har använt sin plats i akademin för att skydda en gris och förse honom med de pengar, inflytande och information som har möjliggjort själva grisandet. Att hon råkar vara gift med honom också är väl närmast sekundärt.
 
Visst ja, Nobelpriset glömde jag. Men sa inte Ebba Witt-Brattström att alla partners till ledamöter vet det? Om inte annat så för att ledamöterna intensivläser hela produktioner inför beslutet.
Men de andra var inte gifta med folk som spred informationen vidare. Argumentet är väl då att om man nu är gift med en sladdertacka, så bör man inse det och hålla klaffen. Medan de som är gifta med nån som kan bevara en hemlighet inte behöver ha samma sekretess inför partnern. Och att man som akademiledamot bör ha det omdömet att man vet om ens partner sprider saker vidare för egen vinning eller håller tyst. Eller, om man är osäker, inte berättar för säkerhets skull. Att i sådär tjugo års tid ta miste tyder, skulle vissa hävda, på vissa brister i omdömet.
 
Men de andra var inte gifta med folk som spred informationen vidare. Argumentet är väl då att om man nu är gift med en sladdertacka, så bör man inse det och hålla klaffen. Medan de som är gifta med nån som kan bevara en hemlighet inte behöver ha samma sekretess inför partnern. Och att man som akademiledamot bör ha det omdömet att man vet om ens partner sprider saker vidare för egen vinning eller håller tyst. Eller, om man är osäker, inte berättar för säkerhets skull. Att i sådär tjugo års tid ta miste tyder, skulle vissa hävda, på vissa brister i omdömet.
Jag tänker så sett nåt liknande.

Sen tänker jag också att det väl antagligen är en mänsklig omöjlighet att behålla sin integritet och sitt omdöme när man är gift med en gris.

Och att, vad jag förstår, de saker som inte har direkt med grisen att göra, har flera av de andra också gjort.

Den interna grisen, dvs Horace, har väl gjort allt som Frostenson har gjort, utom just att deläga sin griskompis klubb.
 
Jag tänker så sett nåt liknande.

Sen tänker jag också att det väl antagligen är en mänsklig omöjlighet att behålla sin integritet och sitt omdöme när man är gift med en gris.

Och att, vad jag förstår, de saker som inte har direkt med grisen att göra, har flera av de andra också gjort.

Den interna grisen, dvs Horace, har väl gjort allt som Frostenson har gjort, utom just att deläga sin griskompis klubb.

Men precis, Horace har gjort det mesta som Frostenson gjort förutom att vara en delägare. Sedan är det ju mindre smickrande med både hans och hans "ledsagares" utspel, det har åtminstone inte Frostenson ägnat sig åt.
 
Jag vet inte hur mycket könsaspekt det är på det hela. Det var två kvinnor och tre män som lämnade. Danius lämnade som deal för att Frostenson skulle lämna och sedan lämnade Espmark, Englund och Östergren pga att Danius "tvingades" lämna.
 
Jag tänker så sett nåt liknande.

Sen tänker jag också att det väl antagligen är en mänsklig omöjlighet att behålla sin integritet och sitt omdöme när man är gift med en gris.

Och att, vad jag förstår, de saker som inte har direkt med grisen att göra, har flera av de andra också gjort.

Den interna grisen, dvs Horace, har väl gjort allt som Frostenson har gjort, utom just att deläga sin griskompis klubb.
Just delägandet är ju rätt viktigt, iofs, eftersom det är ett uttryckligt brott mot jävsreglerna.

Hon hade väl också på Peter Englunds direkta fråga (när han var sekreterare) aggressivt försvarat maken, med bestämdhet intygat att det inte fanns någon sanning i anklagelserna, och att hon om någon, i egenskap av partner, kunde bedöma hur trovärdiga de var.

Det är möjligt att Horace har gjort samma sak, men det har inte rapporterats iaf.

Det där med parislägenheten var ju också hennes bord, inte Horace.
Sen är ju Horace ett kapitel för sig, framförallt hur han uttalat sig i media sen han skiljde sig, och hur han agerat sedan skandalen började, men det är kanske ett separat ärende. Jag tippar att han kommer sitta kvar tills han trillar av pinn. Det bästa man kan hoppas på är väl minskat inflytande, men det verkar ju inte luta ditåt i nuläget.
 

Liknande trådar

Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Hedinn
·
Samhälle Känner du någon som är svensk (som iaf inte vet om att de skulle ha utländsk påbrå) som har bruna ögon? Kanske till och med brunt hår...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 656
Senast: Cambrie
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera svenska hästar syns i startfältet för årets världscupfinal i hoppning som går av stapeln nästa vecka, men bara en av dem rids av...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Juridik & Ekonomi Kan jag som svensk handla på Finn.no? Verkar inte kunna betala på något smidigt sätt. Har hittat en klänning som jag letat efter i tre...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp