Svenska äpplen fort dåliga

MissFideli

Trådstartare
Jag älskar Ingrid Marie, hela året går ut att vänta på just de äpplena :D
Men jag råkar ofta ut för att de är dåliga. Vissa är väldigt mjuka och bruna precis under skalet, men vissa är också bruna inne runt kärnhuset. Det ser man ju inte i affären. Ibland har jag fått slänga 75% av de jag köpt för att dom är bruna och trista. Nä, jag gillar inte sådana. Är det typiskt just Ingrid Marie eller är svenska äpplen generellt känsligare? Pga mindre besprutning?
 
Det handlar inte så mycket om "svenska" utan om sort.

De sorter man utomlands odlar för att klara transporter över halva världen är sorter med tjockare skal. En del vaxbehandlades förr. Vet inte om det är tillåtet längre.
Svenska äppelsorter har tunnare skal.

I år var det ett uselt år för allt som växer. Vattenbristen påverkade de flesta grödor. Kanske blev äpplena mer rötkänsliga?

Är äpplena dåliga går du tillbaka till butiken och klagar.
 
Det handlar inte så mycket om "svenska" utan om sort.

De sorter man utomlands odlar för att klara transporter över halva världen är sorter med tjockare skal. En del vaxbehandlades förr. Vet inte om det är tillåtet längre.
Svenska äppelsorter har tunnare skal.

I år var det ett uselt år för allt som växer. Vattenbristen påverkade de flesta grödor. Kanske blev äpplena mer rötkänsliga?

Är äpplena dåliga går du tillbaka till butiken och klagar.

Just äpplen verkar ju dock ha mått kanon detta år, äpplen och plommon har jag förstått kommit i mängder.

Tycker det känns kinkigt att gå tillbaka med äpplen som man inte ser är dåliga, butiken har ju inte slarvat nått.
 
Jag tror att det är den torra sommaren som har påverkat näringsupptaget. Är äpplet brunt innanför skalet kan det vara s k mösk (inre fysiologisk nedbrytning) som beror på kalciumbrist, och är det brunt inne vid kärnhuset så kan det bero på borbrist. Långa torrperioder kan påverka upptaget av både kalcium och bor.
Tråkigt när det blir så, äpplet ser friskt ut på utsidan, men när man biter i det blir man grymt besviken!
 
Det här är dock ett återkommande problem, inget bara för i år. Men att de är bruna inuti sådär har jag bara sett på svenska äpplen.
 
Just äpplen verkar ju dock ha mått kanon detta år, äpplen och plommon har jag förstått kommit i mängder.

Tycker det känns kinkigt att gå tillbaka med äpplen som man inte ser är dåliga, butiken har ju inte slarvat nått.
Mängden frukt beror på blomsätting året innan samt antalet pollinerare.

Mängden hänger inte helt ihop med hur trädet kämpar under säsongen.

Jag har mängder på mitt 100-årsträd. Men det låg en rejäl matta kart under trädet. Som en kullerstensgata med små gröna stenar. Inte alla kart blev alltså äpplen för att trädet inte klarade det i torkan och värmen

För mig känns det själklart att fruken kan påverkas av torkan ochn värmen.
Jag fick väldigt olika skörd i grönsaklandet. En del funkade inte alls.
Mina fuchsior mådde uselt och jag har mina dubier om de ska klara att överleva vintern.
 
Det här är dock ett återkommande problem, inget bara för i år. Men att de är bruna inuti sådär har jag bara sett på svenska äpplen.
Jag är ingen äppelodlingsexpert, men om det är ett återkommande problem, så kanske det beror på att svenska odlare gödslar mindre än man gör i andra länder? För att tillgodose kalciumbehovet så kan det behövas bladgödsling med kalcium under sommaren, dvs efter kartbildning.
 
Det här är dock ett återkommande problem, inget bara för i år. Men att de är bruna inuti sådär har jag bara sett på svenska äpplen.

Det ar inte bara i Sverige det hander. Nar jag koper narodlat (organiskt) i butikerna ar det oftast inga problem, men nar jag koper/far samma sort vid vagkanten av nagon med manga trad sa hander det att det ar precis sa att applena ar bruna vid karnhuset eller under skalet. :meh: Inte kul alls. Och jag valjer oftare att kopa med mig fran affaren an att stanna vid vagkanten just darfor.
 
Mängden frukt beror på blomsätting året innan samt antalet pollinerare.

Mängden hänger inte helt ihop med hur trädet kämpar under säsongen.

Jag har mängder på mitt 100-årsträd. Men det låg en rejäl matta kart under trädet. Som en kullerstensgata med små gröna stenar. Inte alla kart blev alltså äpplen för att trädet inte klarade det i torkan och värmen

För mig känns det själklart att fruken kan påverkas av torkan ochn värmen.
Jag fick väldigt olika skörd i grönsaklandet. En del funkade inte alls.
Mina fuchsior mådde uselt och jag har mina dubier om de ska klara att överleva vintern.

Jag har som sagt bara hört att det i år varit extremt mycket äpplen och plommon. Även förra året var ju rätt torrt?
Så jag har över huvud taget inte sagt att torkan inte påverkar nån växtlighet alls.
 
Det ar inte bara i Sverige det hander. Nar jag koper narodlat (organiskt) i butikerna ar det oftast inga problem, men nar jag koper/far samma sort vid vagkanten av nagon med manga trad sa hander det att det ar precis sa att applena ar bruna vid karnhuset eller under skalet. :meh: Inte kul alls. Och jag valjer oftare att kopa med mig fran affaren an att stanna vid vagkanten just darfor.

Dessa är köpta i affär.
 
Nu har jag inte köpt några äpplen än i höst, fick enorma mängder hemma, men jag har nog aldrig råkat ut för att det är något problem med svensk frukt i affärerna.
I år var det ett uselt år för allt som växer. Vattenbristen påverkade de flesta grödor. Kanske blev äpplena mer rötkänsliga?

Är äpplena dåliga går du tillbaka till butiken och klagar.

Mina egna äpple kom i massor men de var mindre än normalt och det tolkar jag beror på torkan, men det som mognade smakar som de ska och ser fina ut invändigt. Det har varit en rekordskörd i år av frukt, mindre men i stor mängd även hos yrkesodlarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp