Svenska citat och ordspråk

Min farmor sa alltid ”män och spårvagnar ska man aldrig springa efter, det kommer alltid en ny” . Annars gillar jag Dumbledores visdomsord från Harry Potter om att ”Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Ett ordspråk jag hatar är ”det som inte dödar stärker” för det stämmer ju inte.
 
Någon gång har folk börjat peta in ett r i böjas. Antar att det i vissa dialekter kan vara svårt att höra skillnad.
Det beror väl på att man börjat säga bara "det ska böjas i tid " och när det gått så lång tid att många inte känner till fortsättningen låter det mer logiskt med början.
 
"Skita i det blå skåpet", har nämnts flera gånger i tråden.
Det har faktiskt sin historia, som gör att vad som uttrycket menar plötsligt blir glasklart;

Förr i tiden, före vattenklosettens tid -på den tiden man gick ut på dass, var nattpottan nåt som av bekvämlighetsskäl frekvent användes i alla hem, rika som fattiga. Riktigt fattiga hem hade bara pottan i nåt hörn, medan bara lite mer välbeställda hem gömde undan pottan i ett pottskåp, eller kommod som det också hette. Det är ju en möbel med handfat för att tvätta händerna, och pottan var ju dold i skåpet där under.

So far, so good.
Men det som komplicerar är vad herrgårdar och liknande hittade på. Där fanns det gott om kommoder, varav en del var UTAN potta, men där vattenkärlet till handfatet förvarades i skåpet under.
Lägg då till den på 1800-talet och i högre stånd populära med dyra möbelfärgen koboltblå, tillsammans med en tillfälligt övernattade från fel klass som bajsnödig letar efter en potta, så är scenen klar för hur uttrycket uppstått.
Och vilken känsla det är förknippat med.
 
Senast ändrad:
"Allt har sin tid" är ett uttryck som jag ändrat inställning till när jag blivit äldre.
När jag var yngre så trodde jag det var något som de äldre sa för att man skulle ha tålamod, att allt ska ha sin tid, men nu har jag mer förstått att det betyder att inget är beständigt, att allt är i någon slags ständig förändring, och det är så det ska vara.

"Inte vet jag, och inte vet märren, men köras det ska det"
"Man ska låta hästen tänka som har stort huvud"
Båda ska sägas med dialekt :D
 
Juridikfavorit: "Hött är med intet bött, dock icke på alla rum."

Biodlarfavorit (men i överförd mening bra annars också): "Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Alla Nalle Puh-citat är för övrigt bra. :love:

Buke-/relationsfavorit: "Män är inga projekt."
 
Min personliga favorit:
Godis är hälsokost för själen

Makens favorit:
Pain is temporary, glory is forever

Var det Pippi Långstrump som sa?:
Det har jag aldrig provat så det kan jag säkert

Jag säger ofta:
Man ska inte kasta spjut i radhus

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 255
Senast: Hazel
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
482
Senast: startpompe
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Rosett
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 274
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp