Svenska citat och ordspråk

Min personliga favorit: Det var inte mycket att hänga i julgranen.

Ingen kul är lika hård som livet. gillar jag också, men brukar inte använda den så ofta 😅
 
Hade en hästtränare som också stöd i samma stall som mig som alltid tjatade på oss när vi så att något var svårt. "Det är inte svårt, bara mindre lätt" så hon alltid, så vi i stallet började säga mindre lätt.
Och det gjorde faktiskt skillnad för mig, saker kändes lättare än innan.
 
Vet inte om det är ett ordspråk men min farfar har så länge jag minns sagt "Det är som det är och det blir som det blir". För mig som är kontrollfreak och perfektionist (mao superlik min farfar) finns det något himla tröstande och lugnande i det. Speciellt när det kommer från just farfar.

Älskar "ingen ko på taket" och "nu har du skitit i det blå skåpet" samt "hoppar grodor ur munnen" - noll logik, samtidigt logiskt, och roligt. :D

Sen har vi ett familjeordspråk min kusin uppfann när han var liten. Han hade hört något annat ordspråk men jag fattar inte ens vad det är för ordspråk han förvridet. Men vi satt och spelade brädspel (fia med knuff) och varje gång man puttade ut hans bobbar sade han "Mmmhmm... Krut går igen!". Så nu är "Krut går igen" ordspråk för hämnd eller när dåliga saker kommer tillbaka till en. :angel:
 
Om man inte vill, så vill man inte!

Myntat av mycket ung släkting för rätt längesedan. Jag använder det fortfarande ibland.
 
Kan finna pepp i en del citat och ordspråk, tex:
"Att misslyckas är bara ett annat sätt att lära sig hur man gör något rätt"
"Du kan inte återvända och ändra början, men du kan börja där du är nu och ändra slutet"
"Om du ser något vackert i någon, säg det"
Sen har det fastnat citat från den underbara TV-serien Sally (med Maria Lundqvist och Sven Wollter). Varje avsnitt började med samma monolog som började och avslutades med:
"Ännu en dag i paradiset"
"Och som vi alla vet, det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke!"
Ännu en dag i paradiset är något jag ofta säger till hundarna när vi kliver upp, det ger mig lite positiv känsla inför dagen :)

Ordspråk jag ogillar är "Tiden läker alla sår". Nej, tiden gör inte alltid det. Förhoppningsvis blir det dock mer hanterbart.
Inget direkt ordspråk men att uttrycka sig med att "det blir bättre" tycker jag ofta kan landa fel. Använder mer att det kommer bli/kännas annorlunda än hur det är just idag.
 
Sen har vi ett familjeordspråk min kusin uppfann när han var liten. Han hade hört något annat ordspråk men jag fattar inte ens vad det är för ordspråk han förvridet. Men vi satt och spelade brädspel (fia med knuff) och varje gång man puttade ut hans bobbar sade han "Mmmhmm... Krut går igen!". Så nu är "Krut går igen" ordspråk för hämnd eller när dåliga saker kommer tillbaka till en. :angel:
Kan det vara en förvrängning av "Svinhugg går igen"?

http://faktoider.blogspot.com/2018/06/svinhugg-gar-igen.html?m=1
 
Det är bara att bryta ihop, bita ihop och gå vidare.

Ingen rök utan eld. (Även rykten kommer nånstans ifrån)
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 215
Senast: Hazel
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
464
Senast: startpompe
·
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 172
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp