Svenska citat och ordspråk

Var sak har sin tid, sa alltid min mormor

När det blev måndag sa alltid farfar att då var det tillbaka till grovt bröd å skitna klär.

Är rätt tankspridd så mamma brukar säga till mig.. ja, det man inte har i huvudet har man i fötterna (då jag gärna glömmer å lägger saker överallt i huset 😅)

Vet inte var dom hört det, men jag tänker iaf på dom när jag hör det 🤗
 
Vet inte om det räknas som ordspråk direkt men..
En kollega sa alltid ”det man inte kan hålla i handen får man släppa”
Tex när man ursäktat en Hostning, nysning etc.

En man sa ”då är saken biff, kärringen var far till barnet”
när något var klappat och klart, överenskommet eller liknande. 😅
 
Livet är hårt (och orättvist), sen dör man.

I övrigt har jag lätt aversion mot ordspråk om man tror på dom.
 
"Hellre en levande gris vid bordet än en död på tallriken" Krystalline, 1997.
Ja hur det uppkom säger väl sig självt :)

"Jag ska väl ha det helvetet också" Svärfar.
Varje gång något går fel eller man får dåliga nyheter. Det känns ändå upplyftande på något konstigt sätt?
 
Flera av de jag tycker om är redan nämnda i tråden.

Nu har du skitit i det blå skåpet.
Lat man bär hellre ihjäl sig än går två gånger. (Tänker jag alltid när jag bär mer än jag borde från bilen).
Det som inte dödar, det härdar.

Ogillar:
Det man inte har i huvudet, får man ha i benen. (För det stämmer in för bra på mig).
 
"Alla goda ting är 3
...men Fan kan också räkna!"

"Man kan inte trösta den pojke som stelnat till man." (Denna tycker jag är HEMSK men också väldigt talande, hemsk för att den är sann för så många fast den egentligen inte behöver vara det.)

"Det löser sig, sa kärringen som sket i slasken."
 
"Ännu en dag i paradiset"

Ännu en dag i paradiset är något jag ofta säger till hundarna när vi kliver upp, det ger mig lite positiv känsla inför dagen :)

Den fick mig att kliva ur sängen nu! Hade en seg morgon och orkar-inte-tankar men de försvann. Tack 🙏
 
"En del släpar sten, andra bygger pyramider" sa en bosnisk dam till mig en gång. Jag vet inte om hon myntade det själv men jag tycker att det är väldigt bra.

"Det gör det det gör" säger min svärmor. Syftar på små handlingar som man inte vet hur det påverkar helheten typ.

"Hur svårt kan det vara?" sa ofta en tränare jag red för förut. Inte i träningssammanhang utan mer hennes inställning i livet. Jag försöker tänka så när något känns överväldigande.

"Är det inte det ena så är det det andra, sa kärringen som blödde näsblod" brukar min mamma säga. 🙈😅
 
Mycket vill ha mer, Fan vill ha fler och helvetet blir aldrig fullt. När man tycker att någon är otroligt girig.
Klok och kär är ingen dödlig, gäller definitivt den första nyförälskade tiden. 😁
Gillar inte när någon säger "Det ska börjas i tid" . Hur skulle det gå ihop med fortsättningen, "det som krokigt ska bli". :cautious:
 

Liknande trådar

Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 246
Senast: Hazel
·
Fritid Har ni några bra tips på serier och filmer från Australien och från Danmark? Kan vara vad som helt men dokumentärer och deckare är jag...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: startpompe
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
744
Senast: Rosett
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 050
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp