Svenska Lapphundar, någon som har en?

B

blondi3958

Någon som har en sådan?
Hur är dom som familje hund?

Har läst fakta på nätet men vill veta mer.
 
jag har en svensk lapphund.. en tik på 2 år nu..
tycker det e en bra familjehund.
en snäll, glad och mycket lättlärd hund..
e det nått du funderar på, så e det bara att fråga :D
 
hur mycket kostar dom på ett ungefär?
Hur är dom mot barn och katter?
 
Hej !

Jag föder upp svensk lapphund sedan 1989.
Lapphunden är en typisk allroundhund, robust och tålig. Älskar att vara med sina människor och klarar att hänga med på det mesta. Detta är en arbetande hund ursprungligen och därav vill de ha en meningsfull syssla för att må riktigt bra.
Lydnad, agility, spår etc.

De är lyhörda och lätta att ha och göra med. Har mycket tydliga signaler(detta är ju en urhund).
De fungerar bra ihop med andra djur.

De brukar också vara mycket förtjusta i barn(under förutsättning att barnen är snälla).
Nackdelen med lapphunden kan vara deras envishet ;)

Priset ligger fn. runt 7000:-
 
jag betalade 8000 för min... visseligen så har hon toppstam därefter :)

hon e min första hund, och mormor avgudar henne redan... mormor älskar att gå ut med henne och alla hon träffar tror att det e en gammal hund :D


e lite full just nu :D
men är endå tvungen att gå ut och på bukefalos och checka lägen...typ :bump: :bump: :banana:
hehe :D
 
"toppstam" ???? vad räknar DU som toppstam på svensk lapphund ?

Jag avlar på sunda, friska linjer och tikarna är alltid minst such med både Big(skk) och Bis(rasspecial slk).Plus hd fria och bra hundar i stamtavlan.

Bra mentalitet är a och o .

8000:- för en slh låter mycket... jag är bekant med samtliga slh uppf. som är något att räkna med, har faktiskt hittills inte hört någon som tagit mer än 7.500.-

Var kommer din "toppstammade" hund ifrån ?? (låter som vi pratar häst här :angel: )

Linjerna är annars det man talar om på hundar...
 
Hur är det att köpe en lapphund som är 10 månader?
Har hittat en för omplacering.
Jag gillar nog bara den svenska lapphunden. Är det någon skillnad mellan dom tre lapp "raserna"?

Det jag hade tänkt att göra med hunden är att naturligtvis motionera den med promenader och även att låte den följa med på ridturen :)
Har rasen någon jacktinstinkt?
Att den försvinner i väg in i skogen och tar år på sig att hitta hem igen?

Då jag varken har bil eller körkort så blir det buss till stallet.Så rasen jag letar efter bör ju inte vara för stor, lite bökigt då när man skall åka buss, och inte för liten då den skall hänga med på ridturerna.

Vad tror du, är det en ras för mig?
 
Att ta en omplacering är både på gott och ont ;)
Det beror ju mycket på hur hon haft det förut.
Men 10 mån. är ju såpass ungt så hon går att forma fortfarande.

Det är inte stor skillnad mellan flh och slh, däremot mer skillnad på lapsk vallhund o. de andra två.

Men om jag då jämför slh och flh som är mest lika är flh lite mildare till sitt väsen(lite mer "soffpotatis") , det är mer go i slh de är lite tuffare sas.Flh får också vara lite större i mankhöjd. Att arbeta med en slh är lite rejälare tycker jag personligen, flh har lite mer egna ideér ;)

Jag har ett par finska lapphundar vid sidan av mina "svenskar", så jag tycker själv mycket bra om flh. De är otroligt charmiga, påhittiga och keliga.

Slh är också enormt keliga, de är ju dessutom så vackra :)
Jakten finns i botten på både slh och flh, de var ursprungligen samernas jakthundar, när sedan samerna började hålla sig med tamrenar skolades lapphundarna om till vallhundar.

Men, förutom att vara jakt och vallhund skulle de även fungera som vakthund, allt-i-ett :)

Men jag har aldrig haft någon lapphund som stuckit ifrån mig, lägger man bara en god grunddressyr på dem så är det inga problem.

Lapphunden är av naturen väldigt mån om att hålla reda på sina människor, så på skogspromenaden är det hunden som håller reda på matte/husse och inte tvärtom...Vilket iaf jag tycker är himla bra :D

Att ha dem med när man rider går alldeles utmärkt, lapphundar fungerar som sagt utmärkt ihop med andra djur, det sitter i generna.

Jag tror säkert lapphunden skulle passa dig som ras.
Det är en hund som älskar att hänga med och eftersom du tänker motionera hunden och vara aktiv skulle det säkert gå alldeles utmärkt !

Besök gärna någon/några kennlar och skapa dig en uppfattning om rasen, det är alltid lättare att se om man trivs med rasen om man får träffa några exemplar :)
Eller besök någon av skk:s eller slk:s utställningar och kika på lapphundarna där.
 
Vi har ingen lapphunds kennel i närheten :cry:
Men hon som omplacerar lapp hundarna finns i närheten.
Hade tänkt att ringa idag :bump:

Du har inga kort på dina två raser?
Jag har sett i böcker och lite på nätet men vill gärna se lite mer "privata" lapphundar.

Är svenska lapp hundar bara svarta, och finska har lite färger?

Jag är välldigt tacksam att du tar dig tid att svara på mina dumma frågor :bow:

Men det är lättare att fråga än att bara läsa i en bok :)
 
Du har en kennel i Österbybruk. Dit är det inte så långt från Östhammar. De har mycket trevliga och fina svenska lapphundar(fö. den mest framgångsrika kenneln inom rasen just nu).

Svensk lapphund är vanligen helt svart, men även brunskiftande förekommer(jag har tex. sådana linjer där jag får en del av de brunskiftande och med vita tecken). De får ha vita tassar, vitt i bringan och vit svanstipp.

De finska lapphundarna får ha iprincip vilken färg som helst, så länge färgerna är rena. Men det man förknippar med flh är ju oftast svart med tanfärgade polartecken. De kan även vara tex. cremefärgade, viltfärgade och bruna.


Du får gärna kika på min hemsida, tyvärr har jag ännu inte plockat in så mycket på mina finska, det är bara några bilder på den ena... men jag har mycket bilder på slh :)

http://www.geocities.com/svensk_lapphund

Om du kikar in på slk:s hemsida så finns där massvis med bilder på alla tre raserna som folk skickat in
http://www.slk.nu

Fråga på du :D Om man inte frågar får man ju inga svar...
 
Hur mycket får man räkna med på ett ungefär för en valp?

Det vet inte vad kenneln i Österby heter?
Hittar den inte :crazy:
 
Kenneln heter Cahppes.
En valp kostar ca. 7000.-

Om du går in på slk:s hemsida(se länken ovan) och klickar på kennlar, sedan svensk lapphund så hittar du samtliga kennlar inordnade under sina distrikt i landet.

Cahppes finns under kennlar i östra distriktet.

Själv hamnar jag under kennlar i msv distriktet :smirk:
 
Är det chines crested du tänker på ? powder puff ?

Inget jag förknippar med lapphundar iaf :confused:
 
Nej puff har inget man lapphundar att göra :o
Jag hittade bara en annons om undrade vad en puff var :D

Hum börjar att få lite ångest angående skaffa hund eller icke skaffa hund.

Jag har en hund sedan tidigare, men den bor kvar på landet efter att jag flyttade där ifrån, han trivs inte alls i en lägenhet så det var för hans bästa som han fick stanna kvar på landet.
Funderar på att ta hit honom ca. en vecka och kolla hur det är att gå upp tidiga mornar och sena kvällar.

Hur vet man om man är redo för en hund?
 
ta hem din hund och ha honom ett tag, så känner du säkert om du är redo...

Det är ju förenat med en heldel ansvar att ha hund. De skall ju som du vet inte lämnas ensamma en massa.

Är du mycket osäker föreslår jag att du väntar med hundköp tills du känner att du är helt redo och verkligen vill ha hund.

Undertiden kan du ju kika runt på lämpliga raser och se om du finner din drömhund :)
 
Jag har också erfarenhet av svenska Lapphundar. Tillsammans med min familj är vi nu inne på den tredje. En (numera gammal) tik med mycket vilja.
Jag vet inte lika mycket om rasen som Zessan (naturligtvis), men jag fullkomligt avgudar denna ras. Det är underbara individer, familjekära, keliga, aktiva. Nackdelen kan nog vara deras (oftast) starka vilja. Men med lite konsekvent, rättvis uppfostran och lydnadsträning så löser sig det mesta.

Envisheten är faktiskt en del av charmen om man lär sig förstå individen.

Nästa hund blir helt klart en lapphundstik, men eftersom jag väntar barn får det vänta tills jag har tid med valp. Jag vill gärna försöka hitta en med jaktegenskaper och eftersökstalang eftersom sambon jagar och vi ska utbilda vår labbetik i eftersök.

Zessan! Du tränar dina hundar på detta va? Finns det fler uppfödare som gör det?? :)
 
Ja visst är det så att har man haft en svensk lapphund, så blir det fler :D

Ja visst tränar jag viltspår med mina hundar och kortstötande arbete i viss mån.Har fn. två bra älgställare dessutom :)

Jag vet om en kille i Dalarna som använder sina hundar till jakt, men han har ingen registrerad kennel. Sedan brukar Catrin på Renlundens låna ut sina hundar till sin svärfar för eftersök, så de har också goda anlag för eftersöksarbete.
Härkes/Renfjällets hundarna har också goda anlag om man vill utveckla jaktbiten( Stig är gammal jägmästare och har använt sina hundar till olika jakt).
 
Det är min familj och jag som är intresserad att skffa hund.
Vi har ju haft hund förr när vi bode på landet och då var det bara att släppa ut hunden så fick den göra sina behov.Men nu bor vi i en lägenhet och det är ju inte så himmla smart att bara släppa ut hunden :crazy:

Hunden kommer aldrig att behöva vara själv i mer än ca. 2h då min mor går hemma om dagarna.
Men det är ju jag som kommer att ha huvudansvaret med träning och så vidare.
Jag får se hur det blir
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 961
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 164
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 141
Övr. Hund Jag har tittat på Kalla Fakta: Kamphund säljes på TV4 Play. Skrämmande men tyvärr inte förvånande. Jag känner spontant att något måste...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 690
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp