Svenska normer (Utbruten från Läkare med huvudsjal?)

Kanske. Men då är det väl en norm att bygga så, vilket känns lika konstigt för mig.

Ja, så kan man ju tycka förstås.

Om man försöker sig på en historisk gissning så var det väl mest större hus, inte torparnas, som hade en huvudentré. Som användes mest för att komma upp sig lite? Typ, visa att man hade råd.
Medan grovingången användes till vardags, kanske?

När jag växte upp, användes aldrig "huvudentrén". Där hade ursprungligen (huset är byggt i mitten eller slutet av 1800-talet) funnits en glasveranda men den var inbyggd innan jag föddes. Den dörren vette rakt in i en stor möblerbar (och möblerad) hall, som liksom var som ett rum att bo i.
Sedan fanns en "sidoingång" som också var på husets framsida, i ett påbygge. Den ingången användes till vardags.
Dessutom fanns "pannrumsdörren" som var just en ingång till pannrummet. Den ingången använde pappa, och syrran och jag använde den när vi skulle till och från stallet. Det var alltså en ren grovingång, och i pannrummet (och ibland i tvättstugan, där det också installerades en dusch) klädde man av sig sina lagårds/stallkläder innan man i betydligt renare skick gick in i den "bebodda" delen av huset.
Om pappa var jättesmutsig av lagårdsarbetet fick han duscha i tvättstugan.
Dusch/badrum fanns annars strax innanför "vardagsingången".

Väldigt praktiska skäl, helt enkelt.
Förutom då möjligen att behålla en dörr som aldrig användes.

I min stuga där jag bor idag, finns det en dörr på framsidan. Där går man in och ut, normalt.
Dessutom finns en pannrumsdörr på baksidan, pannrummet är i ett utbygge som ska vara gjort på 1960-talet (stugan är byggd under första hälften av 1800-talet). Från pannrummet kan man gå in i köket, och det är ju bra när jag eldar i vedpannan - att slippa gå runt huset för att komma till pannan - och där har jag också ställt torkskåpet (eftersom det inte ryms i badrummet).
Men pannrumsdörren används aldrig som entré i min stuga, om inte annat så för att det är så trångt att komma in i köket. Det är väldigt tydligt att det är en "nödlösning" för att komma åt ett tillbygge.

Hemma hos mig är det inte jätteviktigt att man tar av sig skorna när man går in - om inte skorna är väldigt blöta eller leriga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp