Svenska universitetsexamen

Mineur

Trådstartare
Moderator
Nu måste ni hjälpa mig här! Jag hamnade i en diskussion om ovanstående ämne med en annan utlandsstuderande svensk igår och insåg då att jag har ganska dålig koll på hur allt fungerar med olika examensgrader och sådär. Kort och gott: Vad är det för sorts olika examen man kan få från ett svenskt universitet, och hur får man dem? Skiljer det sig mellan olika universitet?

Jag har alltid trott att steget är från kandidat till master till doktorsexamen, och så är det punkt slut. Jag har också trott att en kandidat i regel är 3 år lång, och att det sedan krävs ytterligare 2 års studier för att få en master, även om jag förstår att det här kan variera från ämne till ämne.

Den andre svensken jag diskuterade med påstod dock att hans kompis läste till civilekonom i Sverige, och att han där kan välja att läsa 3 år eller 4 år. Skulle han läsa i 3 år skulle han dock inte få en "hel" kandidatexamen, och det var det här som förvirrade mig. Vaddå ingen "hel examen"? Kan skolan ge studenterna chansen att sluta innan de fått en hel examen, eller är det vi som fått allt om bakfötterna? Och hur bra/dåligt "klarar man sig" på en kandidatexamen jämfört med till exempel en mastersexamen? Är det vanligast att man tar en master eller?

MVH

Mycket förvirrad tjej som vill ha koll på läget
 
Sv: Svenska universitetsexamen

Kandidat = 180 hp = 3 år.
Magister = 60 hp = 1 år (men kräver en kandidat först)
Master = 120 hp = 2 år (men kräver en kandidat först)

Och så finns det då yrkesexamina o.s.v., t.ex. civilekonomexamen som är fyra år. Dock kan man ju läsa till en ekonomie kandidat och det är tre år.
 
Sv: Svenska universitetsexamen

*halvknapp*

Och sedan finns väl steget licentiat innan doktorsexamen också..
 
Sv: Svenska universitetsexamen

Det finns en hel uppsjö av examens i Svergie, kolla in på wikipedia så ser du vilken djungel det är:) Jag tror att det han menar med "hel examen" är precis det imzork tar upp, han får bara en kandidat istället för en civilekonomexamen om han går tre år. Samma gäller tex civilingenjör (300hp) vs. Högskoleingenjör (180hp).

Huruvida det är värt att plugga längre är en kandidat är ju upp till en själv och vilket område det handlar om. En ingenjör tjänar en hel del lönemässigt att plugga till civil, men samtidigt så "klarar" man sig på en högskole. Mitt område, miljö, gör ingen skillnad lönemässigt om jag stannar på kandidat eller väljer magister/master. Vill man forska så krävs det dock att man studerar till lägst en magister (tror jag) innan.
 
Sv: Svenska universitetsexamen

Ja, licentiat, två år.

Och så kan man ta högskoleexamen (den heter så) efter 120 hp, alltså en lägre examen än kandidat.
 
Sv: Svenska universitetsexamen

Tack så hemskt mycket för era svar, jag känner mig genast mycket klokare! :bow:
 

Liknande trådar

Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
765
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 164
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 309
Senast: Hedinn
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp