Svenskar vill inte arbeta - utbruten ur Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Jag avser såväl avlönat som så kallat oavlönat arbete. Tror många, särskilt föräldrar redan jobbar mer än så.

Så här tänker jag då:
40h "arbete"
7h motion/träning
7h städ
7h tvätt
7h övrigt småplock
7h matlagning
5h organisation

Totalt 80h

Kvar blir cirka 40h i veckan till fritid
Så du menar att jag bara ska vara ute en timme om dagen totalt med mina hundar? (motion), sorry, det håller inte. Och HUR ska jag bära mig åt för att lyckas lägga 14 timmar i veckan på att städa i en liten lägenhet? Och när ska jag hinna umgås med familj och partner? När ska jag hinna handla maten? Hinna vila? Hinna göra jobbet med att ta hand om mina blommor? Hinna fixa bilder jag fotograferat? Som andra påpekat behöver man också sova samt resa till/från jobb.
 
Så du menar att jag bara ska vara ute en timme om dagen totalt med mina hundar? (motion), sorry, det håller inte. Och HUR ska jag bära mig åt för att lyckas lägga 14 timmar i veckan på att städa i en liten lägenhet? Och när ska jag hinna umgås med familj och partner? När ska jag hinna handla maten? Hinna vila? Hinna göra jobbet med att ta hand om mina blommor? Hinna fixa bilder jag fotograferat? Som andra påpekat behöver man också sova samt resa till/från jobb.
VA lever du för andra saker än att arbeta? Det går inte för sig. Här gäller att man tacksamt ska arbeta i sitt anletes svett utan pauser eller vila. Klarar du inte det är det fel på din karaktär. Vi måste inse att våra liv är enbart till för att producera allt sånt där dravel med att vila, umgås med vänner, träffa familjen eller ha roligt det är helt oacceptabelt. Det är ARBETE som gäller här och att man tar ansvar.
JA jag är ironisk ovan men det är exakt såhär jag tolkar arbetslinjen som den brunblå sörjan predikar och jag är SÅÅÅ glad att jag inte har några barn för ingen kommer någonsin kunna bruka mina barn som slavar vilket är den retorikens våta dröm.
 
VA lever du för andra saker än att arbeta? Det går inte för sig. Här gäller att man tacksamt ska arbeta i sitt anletes svett utan pauser eller vila. Klarar du inte det är det fel på din karaktär. Vi måste inse att våra liv är enbart till för att producera allt sånt där dravel med att vila, umgås med vänner, träffa familjen eller ha roligt det är helt oacceptabelt. Det är ARBETE som gäller här och att man tar ansvar.
JA jag är ironisk ovan men det är exakt såhär jag tolkar arbetslinjen som den brunblå sörjan predikar och jag är SÅÅÅ glad att jag inte har några barn för ingen kommer någonsin kunna bruka mina barn som slavar vilket är den retorikens våta dröm.
Eller hur. Och samtidigt ska fler sysslor ersättas av robotar och all teknik ska bli effektivare, så att människor inte riktigt behövs. Samtidigt ökar befolkningen i antal hela tiden och redan är många utan arbete av olika anledningar. Jag förstår inte riktigt vad folk ska jobba med..? Om inte det plötsligt blir så att folk faktiskt vill betala vad det kostar med tex handsydda kläder från arbetare med ok lön osv, för då skulle man ju kunna anställa fler inom sådana yrken, men där är vi ju inte riktigt än.
 
Well, jag är väl delvis en sån där "hemsk, lat person" som inte jobbar ordentligt.

Jag har jobbat heltid i flera år, inom yrken som inte kräver någon utbildning. Djurrelaterade yrken har jag kunnat få bara genom kunskapen jag fått om djuren på fritiden och senaste yrket (brevbärare) krävde absolut ingenting öht.

Sedan sa jag upp mig från fasta anställningen eftersom jag höll på att gå in i väggen. Jag började plugga på distans och jobbade under tiden som timmis på brevbärarjobbet. Nu jobbar jag bara som timmis. Jag skulle få tillbaka min fasta anställning där om jag ville, men jag säger nej.

Under de senaste 2 åren har jag sökt jobb. Jag söker bara jobb där jag tror mig kunna göra något bra. När jag började plugga så märkte jag en skillnad, då blev jag kallad till intervju för de flesta jobb jag sökte. Men sedan har jag inte hört något eller fått ett "Tack men nej tack".

Vad som dock ställer till det mest för mig är HUR man ska ansöka. Man ska fylla i hela sitt CV i olika formulär och om inte ens CV matchar precis hur de tänkt sig den anställda, då får man inte en chans. Har inte rekryteraren bra kunskap om alla möjliga typer av yrken så missar de många potentiellt bra anställda.

Jag vet tex inte hur många gånger jag pratat med rekryterare och de tittat på mig som att jag varit dum i huvudet när jag nämnt stalljobb. Varför skulle de vara intresserade av att veta något om det? De söker ju efter någon som kan jobba hårt, snabbt hoppa in med kort varsel, eventuellt jobba lite obekväma tider och är självständig, ansvarstagande och seriös! Och så sitter den anställda där och pratar om att den gillar att stå och klappa på hästar (enligt dem alltså).

Sedan är det flera lågkvalificerade jobb som har så dåliga arbetsvillkor att jag undrar hur de kan få anställa någon öht. Att inte ens veta vilka tider man jobbar nästa dag, ofta jobba övertid, absolut inte sitta still eller ens ha längre lunch än max(!) 30 minuter ("när det hinns med, om det hinns med"), och sedan få en pisslön för det... Jag var inte direkt intresserad av det även om det var inom en branch jag var intresserad av. Eller som andra yrken där de säger redan på intervjun att jo, det är heltidstjänst, men man ska också vara beredd på att svara på telefon och hoppa in och hjälpa till när som helst under fritiden. Man ska leva för jobbet för att passa in där.

Och grejen är väl den, när så många är i desperata behov av jobb så kan företagen ha dåliga anställningsvillkor som gör att flera går in i väggen. Varför ska de ändra något när personal är lätt att byta ut? Då blir det också en del personer som inte ens tar jobben från början och då blir sedda som lata, men för företagen är det inte något problem.

Sedan förstår jag inte heller varför det ska vara så "förbjudet" med deltidstjänster. Tex hade jag nog inte haft några problem att ha ett jobb med sämre arbetsvillkor/mer stress som deltidsjobb, och sedan försökt få en annan typ av jobb för att komma upp närmare heltid och på så sätt orka med. Men nej, det är heltid eller inget som gäller. Eller osäkra timanställningar. Jag hade GÄRNA haft fast deltidsjobb. Jag hittar inga. Istället jobbar jag då som timmis, men absolut inte upp till heltid eftersom jag inte klarar av det på det här yrket.
Jag har faktiskt anställt en sekreterare en gång just pga att hon "hade klappat hästar". Det stod mellan två i stort sett likvärdiga kandidater men "hästtjejen" fick jobbet. Hon visade sig vara just så ansvarstagane och insatsvillig som ridhuschefen framhöll när jag pratde med honom (han var referens). Stalljobb är en merit jag aldrig skulle ignorera, inte bara för att jag själv gillar hästar, utan för att det är utvecklande.
 
VA lever du för andra saker än att arbeta? Det går inte för sig. Här gäller att man tacksamt ska arbeta i sitt anletes svett utan pauser eller vila. Klarar du inte det är det fel på din karaktär. Vi måste inse att våra liv är enbart till för att producera allt sånt där dravel med att vila, umgås med vänner, träffa familjen eller ha roligt det är helt oacceptabelt. Det är ARBETE som gäller här och att man tar ansvar.
JA jag är ironisk ovan men det är exakt såhär jag tolkar arbetslinjen som den brunblå sörjan predikar och jag är SÅÅÅ glad att jag inte har några barn för ingen kommer någonsin kunna bruka mina barn som slavar vilket är den retorikens våta dröm.
Jag fattar inte. Vem tycker att man ska bara arbeta och inte ha tid med något annat eller någon annan i livet och vem använder barnen som slavar?
 
Noterade du att jag skrev att det var ironi? Jag drog det hela till sin spets för att få till en poäng
Jag noterade att du skrev att det var ironi och jag förstår att du du drog det till din spets. Jag ser en person i tråden där din ironi hade passat på, men så drog du in brunblå sörja i det och då hänger jag inte med.
 
Jag tror att en optimal arbetsvecka snarare är 80 h/vecka men att den då inkluderar fler sysslor.

Och ja, givetvis är det stor skillnad på krav på olika arbetsplatser.
Du får börja jobba där jag är då... med arbetsveckor på närmare 80 timmar varav 40 av dem är på fre-lör-sön. Vi har inte en endaste arbetsdag som är under 10 timmar. Det enda som gör det värt att jobba är att vi har en vecka som är ledig. Resten av tiden är vakna, jobba, äta, sova, vakna, jobba, äta sova osv. Mitt liv är rätt så meningslöst och går ut på att jobba, vara helt slut när jag väl är ledig, förmodligen aldrig gå i pension och sen dö... gud vilket meningsfullt liv vi arbetare på golvet har. Nä, 40 h arbetsvecka är alldeles tillräckligt för de som vill göra annat med sitt liv än att bara arbeta.
 
Så du menar att jag bara ska vara ute en timme om dagen totalt med mina hundar? (motion), sorry, det håller inte. Och HUR ska jag bära mig åt för att lyckas lägga 14 timmar i veckan på att städa i en liten lägenhet? Och när ska jag hinna umgås med familj och partner? När ska jag hinna handla maten? Hinna vila? Hinna göra jobbet med att ta hand om mina blommor? Hinna fixa bilder jag fotograferat? Som andra påpekat behöver man också sova samt resa till/från jobb.

Jag lägger mig inte i hur du lever ditt liv. Du gör det som du vill och jag har inga synpunkter.

Anledningen till att jag tog upp 80h som exempel är att hur man lever påverkar ens arbetskapacitet och förmåga att hantera stress. Är man fysiskt och psykiskt väl förberedd så blir man inte utbränd av ett 40h arbete.

Fast jag inser att det är en en gråzon där man kan övergöra som @Shaggy är inne på i sitt inlägg. Av vad jag ser i världen är det dock extremt ovanligt, samtidigt som väldigt många ligger på en relativt låg arbetsnivå och skyller sedan ifrån sig när de får de konsekvenser som den arbetsnivån sannolikt ger.
 
Jag noterade att du skrev att det var ironi och jag förstår att du du drog det till din spets. Jag ser en person i tråden där din ironi hade passat på, men så drog du in brunblå sörja i det och då hänger jag inte med.
Som jag skrev så tolkar jag Ms, KDs och SDs hela retorik som att man ska jobba i sitt anletes svett utan att göra i princip något annat eftersom livets mening är att lönearbeta. Hela ditt värde som människa bestäms av just hur mycket du har kapacitet att arbeta. Allt de säger är för mig en bekräftelse på detta.
 
Som jag skrev så tolkar jag Ms, KDs och SDs hela retorik som att man ska jobba i sitt anletes svett utan att göra i princip något annat eftersom livets mening är att lönearbeta. Hela ditt värde som människa bestäms av just hur mycket du har kapacitet att arbeta. Allt de säger är för mig en bekräftelse på detta.
Ok
 
Som jag skrev så tolkar jag Ms, KDs och SDs hela retorik som att man ska jobba i sitt anletes svett utan att göra i princip något annat eftersom livets mening är att lönearbeta. Hela ditt värde som människa bestäms av just hur mycket du har kapacitet att arbeta. Allt de säger är för mig en bekräftelse på detta.
Ja M gick ju någon gång ut med en "Arbete ger frihet"-slogan. Jättefint :cautious:
 
Jag avser såväl avlönat som så kallat oavlönat arbete. Tror många, särskilt föräldrar redan jobbar mer än så.

Så här tänker jag då:
40h "arbete"
7h motion/träning
7h städ
7h tvätt
7h övrigt småplock
7h matlagning
5h organisation

Totalt 80h

Kvar blir cirka 40h i veckan till fritid
Jag förmodar att de flesta här menar lönearbete när vi pratar om 40-timmarsvecka.
 
Vi fick information om krigsberedskap på jobbet i våras. Om Sverige skulle hamna i krig så måste samtliga medborgare upp till 70 år (kommer inte ihåg den undre åldersgränsen) vara beredda att jobba 60 timmar per vecka.

Angående 40 timmars arbetsvecka så var det inga problem för mig innan jag fick barn. Hann med min fritid (löpning och hunsträning) trots totalt 1 h restid per dag. Vi har något som heter vintertid och sommatid på mitt jobb vilket innebär vi 9 månader om året jobbar 41,25 h per vecka och de andra tre sommarmånaderna 36,25h per vecka. Hade mycket hellre jobbat 40h per vecka året runt med fri maxflex. Nu får vi ha max 40h +flex.

Nu med småbarn jobbar både haft och min man 85% för att kunna hämta lite tidigare på förskolan. Vårt val att prioritera tid med barnet över pengar som vi ändå klarar oss utan.
 
Ja, men ska man ha ett 40-timmars jobb så kräver det x antal timmar i förberedelser för att kroppen ska kunna hantera det på det bra sätt. Det är därför jag skriver som jag gör.
Intressant att psykologer, psykiater, arbetshälsovårdens läkare och vårdare samtliga tycker att jag borde vila mera på fritiden för att bli frisk från min andra burnout. Du vet säkert bättre. Ska genast börja jobba 80h för att förbereda mig.
 
Intressant att psykologer, psykiater, arbetshälsovårdens läkare och vårdare samtliga tycker att jag borde vila mera på fritiden för att bli frisk från min andra burnout. Du vet säkert bättre. Ska genast börja jobba 80h för att förbereda mig.

Jag pratar om hur man undviker att hamna i utbrändhet. Jag har aldrig varit utbränd trots att jag jobbar mycket mer än de flesta och det är ingen slump.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp