Svenskar vill inte arbeta - utbruten ur Gräddfil för flyktingar från Ukraina

Det bästa råd jag kan ge unga är att strunta i bostadsköer utan bo hemma och jobba ihop till en insats så att de kan köpa en lägenhet.

Hyresrätt är en fälla och hyrorna kommer att vara marknadsmässiga inom ett antal decennier. I vissa områden är de marknadsmässiga redan nu.
Och jag skulle råda ungdomar till att flytta ihop med kompisar. Dela på en fyra med 3-4 kompisar så får ni växa upp och ni har råd med hyran.
 
Utifrån företagets perspektiv ska man givetvis agera förebyggande och om många blir utbrända bör man se över arbetsmiljön.

Fast på samma sätt ska en person se över sitt privatliv om man blir utbränd av ett 40h jobb.

Det finns ingen motsättning.
Men vad är det som säger att 40 timmars arbetsvecka är det optimala? Den siffran har ju inte uppstått ur någon slags forskning som visar på att människor mår bäst av att jobba just 40 tim/veckan.

Och det är väl en jäkla skillnad att jobba 40 timmar som sjuksköterska på IVA jämfört med en programmerare som jobbar hemifrån och kan styra själv över sina arbetstider.

Jag har alltid klarat av att plugga eller jobba 40 timmar/veckan, tills nu. Jag har bytt arbetsplats, är den logiska slutsatsen då att det är mitt privatliv som är problemet?
 
Och jag skulle råda ungdomar till att flytta ihop med kompisar. Dela på en fyra med 3-4 kompisar så får ni växa upp och ni har råd med hyran.

Problemet, återigen, är att hitta den där fyran. I andrahand även om man delar på hyran så blir det rejält dyr och svår att få tag på om man vill bo där på lite längre sikt.
 
För att inte tala om tre människor man kan tänka sig att dela bostad med!
Oavsett vilket så är inneboende/kollektivt boende faktiskt en utmärkt lösning som första hem när man flyttar hemifrån. Sänka sina krav lite grann (från "jag SKA ha en egen lägenhet, MINST två rum, och den ska vara på X ställe" osv), växa upp, spara, betala för sig och efter en tid kunna söka en egen bostad är man vill ha en och boa in sig i.
 
Oavsett vilket så är inneboende/kollektivt boende faktiskt en utmärkt lösning som första hem när man flyttar hemifrån. Sänka sina krav lite grann (från "jag SKA ha en egen lägenhet, MINST två rum, och den ska vara på X ställe" osv), växa upp, spara, betala för sig och efter en tid kunna söka en egen bostad är man vill ha en och boa in sig i.
Jag satt i och för sig aldrig i den båten (norra västerbotten liksom, vi hade inte bostadskris där när jag växte upp) men det kan ju ocskå vara en vansinnig fälla där man blir husmor till andra människor om inte alla kan komma överens om hur man vill bo. Det har jag också varit med om. Kollektiv är jättekomplicerade.
 
Jag satt i och för sig aldrig i den båten (norra västerbotten liksom, vi hade inte bostadskris där när jag växte upp) men det kan ju ocskå vara en vansinnig fälla där man blir husmor till andra människor om inte alla kan komma överens om hur man vill bo. Det har jag också varit med om. Kollektiv är jättekomplicerade.
Givetvis, och de kan bli hur bra som helst också. Kanske skulle man våga satsa lite och ta risker liksom. Oups, jag vantrivs i det här boendet, jag flyttar. Jag har en son på 20 och en på 19 samt en dotter på 16 i december. Något jag upptäckt som är vanligt hos dem och deras vänner är just det att
1. det kan bli dåligt=jag försöker inte
2. tålamodet tryter=istället för att stå ut medan man söker sig vidare så ska de ha rätt från början. Rätt jobb, rätt bostad.

Jag har oerhört svårt för den inställningen och det blir diskussioner ibland här hemma. Sorry men, man hamnar inte på toppen av berget utan att klättra dit liksom... Och Mamma Fixar Inte! Man får satsa lite och våga att det inte blir perfekt- och då söka sig vidare!
 
Har du inte föräldrar som försörjer dig med gratis mat och husrum och veckopeng så kan du inte välja att inte jobba. Däremot kan du jobba så mycket att du klarar dig när du bor hemma. Dvs, hanka dig fram som timmis och inte behöva tänka så mycket på om du missar ett pass eller inte. Eller förlorar ett jobb eller två. Samma sak om du pluggar med csn och jobbet är en extrainkomst.

Staten, i det här fallet AF ställer höga krav på unga, de har diverse program, praktik, utbildning som är riktade just mot unga. De flesta har inte jobbat in någon a-kassa (och är inte med i facket) så är helt beroende av att delta. Dessutom är ersättningen från FK inte mycket att hurra för när man inte är ansluten till en a-kassa eller ett fack eller uppfyller arbetsvillkoret.

https://arbetsformedlingen.se/play/webbinarium/jobbgarantin-for-ungdomar


165 eller 61 kr om dagen är inte direkt en förmögenhet och det krävs en hel del motprestation. Så var idén att staten försörjer unga som inte vill jobba vet jag inte var den kommer ifrån.

Googla 'mitt barn vill inte flytta hemifrån' så kommer du få upp en massa länkar som handlar om vuxna barn som inte flyttar hemifrån. Men gemensamt för dem är att det är deras föräldrar som försörjer dem.

Edit: En del som arbetar flyttar inte/flyttar hem av diverse skäl. I Stockholm finns det 'mambos' dvs när ett förhållande spricker så finns det ingen annan utväg än att flytta 'hem' igen.
 
För att tillägga. Om du bor hemma så har du ingen rätt till försörjningsstöd eftersom den räknas efter hushållets, dvs föräldrarnas, inkomster.
 
@MJLee Nja, går få socbidrag även bor hemma hos förälder. Men vad kraven utöver normala soc-kraven hade på mig, minns jag inte.
Har fått soc-bidrag trots bott hemma hos mamma, men kan va pga hon tjäna såpass lite på den tiden 🤷‍♀️ . Men med föräldrar med "normal"-inkomst stämmer nog man inte får något.
 
För att inte tala om tre människor man kan tänka sig att dela bostad med!
Om du inte har kompisar, absolut. Men de flesta har kompisar och då ska det inte vara några större problem. Nästan alla mina kompisar påbörjade sin flytt hemifrån på det viset.
 
Problemet, återigen, är att hitta den där fyran. I andrahand även om man delar på hyran så blir det rejält dyr och svår att få tag på om man vill bo där på lite längre sikt.
Fast det är lättare att få tag i en dyr fyra än att få tag i en billig etta.

Köerna är ett stort problem, men om man kan söka bredare blir det lättare.
 
Men vad är det som säger att 40 timmars arbetsvecka är det optimala? Den siffran har ju inte uppstått ur någon slags forskning som visar på att människor mår bäst av att jobba just 40 tim/veckan.

Och det är väl en jäkla skillnad att jobba 40 timmar som sjuksköterska på IVA jämfört med en programmerare som jobbar hemifrån och kan styra själv över sina arbetstider.

Jag har alltid klarat av att plugga eller jobba 40 timmar/veckan, tills nu. Jag har bytt arbetsplats, är den logiska slutsatsen då att det är mitt privatliv som är problemet?

Utan att uttala mig specifikt om ditt liv så skulle jag säga att såväl arbetsplatsen som arbetstagaren har problem i en sådan situation.

Och det är inget fel med det. De främsta misstagen människor gör är att de inte vill inse att de är problemet och därför inte kommer framåt. Om ett missöde uppstår i ens liv så är det alltid ens problem.
 
Men vad är det som säger att 40 timmars arbetsvecka är det optimala? Den siffran har ju inte uppstått ur någon slags forskning som visar på att människor mår bäst av att jobba just 40 tim/veckan.

Och det är väl en jäkla skillnad att jobba 40 timmar som sjuksköterska på IVA jämfört med en programmerare som jobbar hemifrån och kan styra själv över sina arbetstider.

Jag tror att en optimal arbetsvecka snarare är 80 h/vecka men att den då inkluderar fler sysslor.

Och ja, givetvis är det stor skillnad på krav på olika arbetsplatser.
 
För att tillägga. Om du bor hemma så har du ingen rätt till försörjningsstöd eftersom den räknas efter hushållets, dvs föräldrarnas, inkomster.
Jag fick flytta hem en sväng när jag fyllt 21 (28 år sedan).
Då fick jag någon typ av bidrag från Soc när jag sökte jobb för att kunna betala för mig hemma, vilket jag gjorde.

Mina föräldrar var inte skyldiga att försörja mig, men det ställdes givetvis krav på att jag skulle söka jobb.
Tror jag hade bidrag 3-4mån innan jag lyckade få en praktik jag kunde kombinera med timanställning.
 
Jag tror att en optimal arbetsvecka snarare är 80 h/vecka men att den då inkluderar fler sysslor.

Och ja, givetvis är det stor skillnad på krav på olika arbetsplatser.
Du skämtar?
Du tycker på riktigt att folk ska vakna, jobba, sova, jobba, vakna, jobba, sova... Varje dag i veckan utan semester? Ska det inte vara bäst då med sängar på jobbet också, så att folk slipper det där böket med att åka hem eller ens leta bostad?

Gör du själv aldrig något öht på din fritid?
 
Du skämtar?
Du tycker på riktigt att folk ska vakna, jobba, sova, jobba, vakna, jobba, sova... Varje dag i veckan utan semester? Ska det inte vara bäst då med sängar på jobbet också, så att folk slipper det där böket med att åka hem eller ens leta bostad?

Gör du själv aldrig något öht på din fritid?
Det systemet finns redan på vissa platser i världen. Man jobbar 24/7 med några timmars sömn på fabriken tills det är några veckor ledigt då man åker till sin hemort. Sen på’t igen.

Men det är inte ett system där någon vidare frihet existerar för människor.
 
Det systemet finns redan på vissa platser i världen. Man jobbar 24/7 med några timmars sömn på fabriken tills det är några veckor ledigt då man åker till sin hemort. Sen på’t igen.

Men det är inte ett system där någon vidare frihet existerar för människor.
I know. Gärna i kombination med diverse förbud mot att ta livet av sig eller fysiska hinder för att göra det. Jättekul.
 
Du skämtar?
Du tycker på riktigt att folk ska vakna, jobba, sova, jobba, vakna, jobba, sova... Varje dag i veckan utan semester? Ska det inte vara bäst då med sängar på jobbet också, så att folk slipper det där böket med att åka hem eller ens leta bostad?

Gör du själv aldrig något öht på din fritid?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp