Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag förringar inte Gaukur som individ. Men det är nog uppenbart att hans färg har bidragit till hans populäritet.
Du övertolkar helt klart mitt inlägg! Jag har inget emot färghästar eller färgavel så länge det inte är enbart färgen man avlar på.
Det är bara att gå in på min hemsida så ser du att även jag har hästar i alla möjliga kulörer - däribland två silversvarta.

Ok. Nytt försök att hålla sig till trådens ämne:

Nej sammetsrosa, du misstolkar mig! Jag uppfattar inte din ton som negativ alls utan förklarade bara att inlägget innan, underförstått Die_Frau, ville påskina att vi som gillar färg skulle strunta i andra egenskaper, inte att du gjorde det, och varför jag svarade som jag gjorde! Det var inte riktat mot dig alls och jag uppfattade inte ditt inlägg som negativt utan jag håller helt med att färg säljer och att många väljer en silversvart före en svart om det är likvärdiga hingstar! Och självklart måste man tänka på vad folk vill ha när man avlar! Anser inte dig tillhöra smutskastarna heller!

Det var mer avundsjuka hingstägare som hade svårt att ta ett ett par godkända hingstar, med gott lynne förutom en härlig färg, blev populärare än några hingstar med högre bedömning. Men till saken hör att det som gjort dessa silversvarta så populära inte bara är färgen utan just att de har ett lämpligt lynne att avla de familjehästar som folk ville ha! Jag tycker att det är ett utslag av att inte kunna acceptera marknadskrafterna! Skall folk tvingas köpa en svart häst bara för att några gubbar i SIF tycker att det är mer seriöst än silversvart?! Hur seriös är någon som kallar en hingst för skithäst bara för att den är silversvart?! Inte särskilt tycker jag! Detta inte sagt till dig nu så det inte blir fler missuppfattningar om ditt inlägg som var helt ok och oskyldigt från anklagelser!

I debatten om färg anser jag att de som försökt rakka ner på färghingstarna utan att ens bry sig om deras andra kvalitéer är de som varit de mest oseriösa! Det var starkt gjort av Tim att stå på sig om färgaveln. Och det är ju inte mer ögonfägnad en lång och tjock man eller höga lyft! Ingetdera är något som krävs för at en häst skall vara en bra ridhäst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Fick avbryta utan att skriva färdigt så det blir ett nytt inlägg:

Vi är flera som sedan försökt få in färghingstar som godkända men har känt att man verkligen granskats extra hårt trots en bra häst. Det gick inte in en enda silversvart på ett antal år! Jag kände själv att min hingst bedömdes väldigt hårt, vilket också flera påpekade efteråt, inte minst exteriört! Jóhann Fridgeirsson sade när han studerat hästen en lång stund och ridit honom, "Så dålig exteriör har han inte! Och han rör sig bra med klockren tölt. De har inte velat ha in din häst!" vilket var det jag kände själv också. Men strunt samma, det är som det är men om jag fått honom godkänd hade jag inte hamnat i den situationen att hans enda avkomma är i bilaga och inte kan bedömas. Men det brukar vara en mening med allting. Då hade jag kanske inte brytt mig om att lägga energi och kämpa för allas rätt och för att EU-lagarna skall följas. Man orkar ju inte engagera sig i allt, även om jag är en sådan som engagerat mig mycket i miljö tex och bla var med och startade upp Greenpeace Sverige 1983. Ödet ville kanske jut jag skulle drabbas för att kämpa för den goda sakens skull för alla, eftersom jagalltid vågat och vågar gå den egna vägen om jag tror på den! Men hade jag bara haft godkända hingstar så hade jag ändå ställt mig bakom en lista på att ta bort både bilageregistret och regga alla i stambok och de vansiniga avgifterna att registrera svenskavlade efter icke godkänd hingst. Och jag har ett antal med godkända hingstar som är beredda att skriva sitt namn på en sådan lista! Det är lite tröttsamt att läsa ett det har med egen vinning att göra när man inte har någon vinst utan endast vill för egen del, vilket är fallet med alla de jag känner med egen gårdshingst! Jag har svårt att tänka mig att någon tror sig kunna tjäna en hacka på en gårdshingst. Jag ser ingen störremarknad alls! Jag är intresserad av att använda min egen till mina egna ston men jag har inte reflekterat över att använda någon annans, trots min liberala inställning. Det är just de egenskaper, det blod och den stam min har som jag vill föra vidare för att kanske så småningom få en lika bra häst som min gårdshingst far, vilken fortfarande är den bästa häst jag ridit enligt mina önskemål vad jag vill ha som ridhäst! Och det är klart att har jag nu hittat och förlorat min drömhäst, som hade allt det jag ville ha, så vill jag ju gå vidare med det enda jag har efter honom, hans son, när nu han ändå är så pass bra som han är. Jag blev ändå erbjuden att betäcka med en ung bluphingst istället för min favorit, till ett väldigt lågt pris, men jag tyckte den hingsten hade en gräslig exteriör jag inte kunde acceptera och jag var mer intresserad av min. Jag är tacksam jag inte lyssnade för annars hade jag inte haft något efter min älskade häst. Den unghingst jag kunde betäckt med gick sedermera in i klass1 men jag tyckte fortfarande den var gräslig. Numera är den gudskelov kastrerad för den blev visst inte så populär och jagtycker marknaden gjorde rätt som ratade honom för han hade en del exteriöra detaljer som jag absolut inte kunde acceptera och det är märkligt att man kan släppa in en sådan hingst överhuvudtaget, än mer att han blev klass1!

Så uppenbarligen är smaken ganska annorlunda och jag tycker det är fel att bara en sorts smakinriktning skall stå modell för bedömningarna. Det är subjektivt. Därför vill jag ha en objektiv veterinärbedömning istället av exteriören, som har med sundhet, friskhet och hållbarhet att göra. För så annorlunda är inte våra islandshästar utan att en dålig exteriör sett ur veterinärt perspektiv är dålig även på en islandshäst!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Du skall få titta på mina "skräp"-hästar sedan.

Att ni orkar hålla igång denna diskussionen fortfarande.

Jag avlar på färg.
Och en färg som inte ens är min favoritfärg.
Hästarna som jag använder är friska, spattfria och eksemfria.
"Skräpet" är mycket vackert.
Några generationer bakåt i stamtavlorna så återfinns ett antal topphästar.

Jag skall försöka att ta några bilder på "Skräpet".
"Skräpet" har pass som Islandshästar med Röda papper.
Och det är ett himla tjat om priset på dessa pass.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

..... Jag vill avla på godkända hästar där man tagit spermaprover på hinsten och se om de är bra eller dåligt..Vilket man inte vet på en icke godkänd hingst..Sperman kan ju vara så pass dålig att de blir stor risk för missfoster och kan skada stoet=(

Du, det där är inte något som man gör.
Man tar inga spermaprover.

Hingsten visas extriört och ridmässigt och bli godkänd på sitt utseénde och hur den rör sig.
Sedan så görs en veterinär besikting.
Men inga spermaprov.
Spermaprover visar dessutom bara om spermierna mår bra och är tillräckligt många.
Inte om de bär på genetiska defekter.
Det kan man inte se.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag tittar gärna i din skräphörna, ska bli kul.;)
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag skulle bara villja veta vad som hände sedan.. gjorde du någonsin den där skrivelsen som du skrev om här? vet att dom skulle diskutera att ta bort B-registret på sif orsmöte, Vad vart bestämt där? Är det fortfarande samma kosnader för att regga en isis efter icke godkännd pappa?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Såvitt jag har förstått är kostnaden höjd med ytterligare 2000 kr något, numera kostar det 8750 kr tror jag att det var.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

En motion lämnades in till SIF där man föreslog att behålla kostnaderna som det är men att hästen inte hamnar i b-reg. Utan har samma rätt som hästar efter godkända föräldrar. SIF var väl för förslaget, men vad som häde på årsmötet vet jag inte. Någon som vet vad som beslutades??
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det gick igenom!
Nu har en gammal b-reggad häst samma rättigheter som vilken godkänd islandshäst som helst.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är häftigt.
Mitt skräp är inte skräp längre.
Och deras pappa ger silverföl varje gång med garanti.
Han finns här hos mig.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Kul att se dig här igen och kul att du och många andra som tidigare fött upp eller ägt såkallade "bilagehästar", nu äntligen äger alldeles "äkta islandshästar":). Inte en dag försent!

Liz! Tack för att du gjord ett sånt bra jobb med motionen, bara synd att posten inte kunde jobbat lite snabbare så alla hade fått chans att skriva på.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är häftigt.
Mitt skräp är inte skräp längre.
Och deras pappa ger silverföl varje gång med garanti.
Han finns här hos mig.

Är det något av detta skräp du menar?;)

Kopiaav100_0085.jpg


Kopiaav100_0070.jpg
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tjusiga saker det där! Grattis till alla bilagehästägare!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Åt de inte upp dig? ;)

Tvärtom, jag hade fullt sjå att få bilder framifrån. Kan säga att det finns måååånga bilder av hästa rumpor.:rofl::rofl:

Kan det möjligen hänga samman med att de hade fått tillgång till större hage nyligen.:angel:;) Det var ju inte ont om ätbart i den menar jag.:idea:
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 561
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 665
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 438
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 476
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp