Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Undrar bara om det är fler än jag som tänker söka betäckningsbevis för sin hingst i år??
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag har funderat litet på att göra det till "Skräpets" pappa.
Men jag vet inte.
Det är ju så mycket jobb med det hela.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag har funderat litet på att göra det till "Skräpets" pappa.
Men jag vet inte.
Det är ju så mycket jobb med det hela.

Det som behövs är ju bara spattröntgen, härstammningskontroll och vetrinärbesiktning.. Det var ju klart på min sedan han skulle till visning. Men besiktningen måste jag ju göra om nu sedan är han klar att användas i aveln.:banana: Jag tycker att han har spännande stam.. Med Nattar fra Midfelli som pappa..
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vad är det för stam på "Skräpet-pappan"? Det var väl den hingsten som gav homozygot silversvart?
Men vad har han för egenskaper förutom färgen? Vad nedärver han - förutom färgen?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vad är det för stam på "Skräpet-pappan"? Det var väl den hingsten som gav homozygot silversvart?
Men vad har han för egenskaper förutom färgen? Vad nedärver han - förutom färgen?

Viktiga frågor att ställa..
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vad nedärver han - förutom färgen?

Kanonspyke.
Jättebra hovar.
Eksemfrihet.
Skönhet - avkommorna är mycket vackra.

Jag skall ta och rida in några stycken först så jag får veta mera om vilka ridegenskaper som han nedärver.
"Skräpets" mammor är egna uppfödningar som jag känner väl och har i alla fall delvis ridit in själv.
Så jag kommer att veta vad som kommer från "Skräp-Pappan" så att säga.

Hingsten är homozygot på silversvart och ger därmed garanterat silverfärg varje gång.
Gissa om jag är trött på silverfärg?
Stammen är e. Silver Askur och ue. Litur fra Kletti.
En annan viktig sak att nämna är att han verkar oerhört fertil.
Det blir liksom föl.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vet du vad betäckninglicensen kommer att kosta?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Var hittar du info om detta, jag har försökt leta på SIF´s hemsida men hittar ingenting:(
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Var hittar du info om detta, jag har försökt leta på SIF´s hemsida men hittar ingenting:(

Jag har oxå letat på SIF´s sida men där stog det inget så jag har brevväxlat med avelskansliet och fått uppgifterna från dem..
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag har oxå letat på SIF´s sida men där stog det inget så jag har brevväxlat med avelskansliet och fått uppgifterna från dem..

Tycker att uppdaterade och hyfsat lättfattlig info borde läggas ut på nätet, om inte annat borde det vara arbetsbesparande för personalen på kansliet!

Tack för informationen från dig, om du har mer intressant info att komma med får du gärna antingen peta indet i tråden eller skicka pm!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tack!

Tur att det finns folk som är bättre på att leta än jag:D!

Fast det är ett jag inte förstår, blir fölen alltså ändå registrerade i bilaga?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Tack!

Tur att det finns folk som är bättre på att leta än jag:D!

Fast det är ett jag inte förstår, blir fölen alltså ändå registrerade i bilaga?

Behövs troligtvis en uppdatering i hur det är skrivet. Det är ju daterat i december innan de nya reglerna antogs.
Alla hästar registreras i WF, fast iofs om sedan SIFs utskott beslutat att i fortsättningen markera "B-register" i "anteckningar" i WF eller vad extrauppgiften nu kan heta så kanske det är så ....

Skillnaden skulle kanske vara att det nu inte krävs en fullständig DNA-analys fast det är ju på gång ändå.

Men för övrigt har "B-reghästarna" samma möjligheter för användning som en "A-reghäst" om alla papper och regler följs.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Behövs troligtvis en uppdatering i hur det är skrivet. Det är ju daterat i december innan de nya reglerna antogs.
Alla hästar registreras i WF, fast iofs om sedan SIFs utskott beslutat att i fortsättningen markera "B-register" i "anteckningar" i WF eller vad extrauppgiften nu kan heta så kanske det är så ....

Skillnaden skulle kanske vara att det nu inte krävs en fullständig DNA-analys fast det är ju på gång ändå.

Men för övrigt har "B-reghästarna" samma möjligheter för användning som en "A-reghäst" om alla papper och regler följs.

På årsmötet bestämdes att det sk B-registret skulle tas bort.
citat: Det så kallade bilageregistret har nu tagits bort och de berörda hästarna är efter DNA-kontroll och erlagda avgifter nu även välkomna på avelsbedömningarna.:slut citat

Vid min brevväxling med avelskansliet så fick jag alltså veta att min hingsts avkommor, efter att han fått sitt betäckningsbevis, har samma status som avkomma efter bedömd hingst. Skillnaden är att Registreringen av avkomman blir dyrare (2750 kr) än avkomma efter bedömd hingst.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag har funderat litet på att göra det till "Skräpets" pappa.
Men jag vet inte.
Det är ju så mycket jobb med det hela.

Var det skräpets pappa vi var till också? Isåfall finns det något på honom med, fast han var ju isåfall lite mer klisterlapp.:rofl::rofl:
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

På årsmötet bestämdes att det sk B-registret skulle tas bort.
citat: Det så kallade bilageregistret har nu tagits bort och de berörda hästarna är efter DNA-kontroll och erlagda avgifter nu även välkomna på avelsbedömningarna.:slut citat

Vid min brevväxling med avelskansliet så fick jag alltså veta att min hingsts avkommor, efter att han fått sitt betäckningsbevis, har samma status som avkomma efter bedömd hingst. Skillnaden är att Registreringen av avkomman blir dyrare (2750 kr) än avkomma efter bedömd hingst.

Ja dokumentet behöver uppdateras eftersom det blivit förändringar.
Själva B-registret "försvann" för några år sedan. Markering gjordes istället i WF så hittills har det stått en notering i WF om fadern inte varit godkänd. Vi får väl se när och om den tas bort.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jo, Pappan är verkligen klisterlapp.
Han är jättetrevlig på alla sätt och vis.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vad är det för stam på "Skräpet-pappan"? Det var väl den hingsten som gav homozygot silversvart?
Men vad har han för egenskaper förutom färgen? Vad nedärver han - förutom färgen?

Framför allt är han en kalastrevlig ridhäst! Positivare och trevligare häst är svårt att hitta faktiskt. Än så länge riden som tregångare med fin trav och mäktig galopp. Töltsättningen är på ingång.

Galopp kan han:
DSC_1232.jpg


DSC_1236.jpg


Och han jobbar mycket trevlig i skritten:
DSC_1276.jpg


Så så ser skräpens pappa ut!

/Jonaz, tydligen beridare nu :p
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 561
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 658
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 435
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp