Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Hriminir är väl såvitt jag vet inkörd, men om det används idag för träning känner jag inte till. Denni visade ju Hrimnir i tölt efter en sulky vid ett flertal tillfällen.

Efter sulkyn? Sprang han bakom och puttade på??? :D
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jepp det är den nya metoden! :D
Eller så skrev hon fel...

head08.jpg

Bild från hemsidan

/Malin
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Lånar tråden lite. Om en häst har röda papper hur påverkar det försäljningspriset på den?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ursäkta? Vad menar du med röda papper? Har aldrig hört talas om?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Lånar tråden lite. Om en häst har röda papper hur påverkar det försäljningspriset på den?

Har aldrig hört talas om röda papper! Om man i dag avlar med icke bedömd hingst får avkomman samma status som vilken islandshäst som helst. Under förutsättning att man har sökt betäckningsbevis för hingsten och är beredd att göra härstamningskontroll och spattröntgen på den.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vet flera hästar med röda papper dvs pappan de är efter har ingen godkännd avelsbedömning.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Vet flera hästar med röda papper dvs pappan de är efter har ingen godkännd avelsbedömning.

Då menar du de som är registrerade i bok bredvid stambok. Ägare av sådan islandshäst (om jag förstått det rätt) får betala de avgifter som hingstägaren inte betalt(6000) och dna testa (tror jag) för att få sin häst registrerad i stamboken. Men det är ju bara att ta kontakt med avelskansliet så kan dom svara på alla frågor.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Papprena i passet är röda på hästar med icke godkänd hingst som pappa.
Därav "röda papper".
Det är själva färgen på pappret alltså.

Blå pärmar - rött papper.
Jag har 4 st.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Ingen som kan svara på om röda papper påverkar priset då?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det är ju väldigt svårt att veta eftersom de bara varit "fullgoda" Islandshästar i någon månad.
Så framtiden får utvisa det.

Men jag tror personligen att den gamla devisen att en bra häst är en bra häst och en dålig är en dålig fortfarande gäller.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Innan motionen på SIF:s årsmöte häromsistens gick igenom var värdet definitv lägre men nu är det väl ingen som egentligen vet.
Det ska ju inte vara lägre med tanke på att de nu är "fullvärdiga medlemmar" men man vet ju inte hur folk resonerar.
Om inte annat skulle jag ge det lite tid, om det nu är av betydelse.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Innan motionen på SIF:s årsmöte häromsistens gick igenom var värdet definitv lägre men nu är det väl ingen som egentligen vet.
Det ska ju inte vara lägre med tanke på att de nu är "fullvärdiga medlemmar" men man vet ju inte hur folk resonerar.
Om inte annat skulle jag ge det lite tid, om det nu är av betydelse.

Självklart är värdet lägre på hästar efter obedömda föräldrar. Fungerar ungefär som varudeklaration.

Däremot, om en hingst är bedömd, men precis ej godkänd kan varudeklarationen göra att värdet inte blir så mycket lägre ändå. Då vet man liksom vad man utgår från, även om bedömingskriterierna för godkänd inte uppfyllts.

Sedan kan varje häst individuellt VISA sitt värde, men det kan knappast ske innan inridning.

Så sluttipset är att värdet som unghäst är mycket lägre och sedan kan vissa individer "äta" sig ikapp genom prestation.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men jag tror personligen att den gamla devisen att en bra häst är en bra häst och en dålig är en dålig fortfarande gäller.

Visst så är det. Men att bevisa sig som individ tar tid - till exempel krävs nästan att man är ridbar.

Vill man få ett bra värde på fölen redan som föl, så visst kommer det att löna sig att använda högklassiga föräldrar. Och därmed kommer de rödpapprade att betinga lägre priser, till den dagen de bevisat sig riktigt bra.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Visst så är det. Men att bevisa sig som individ tar tid - till exempel krävs nästan att man är ridbar.

Nu så säljer jag ju bara ridhästar och de har pris efter hur trevliga de är.
En trevlig familjehäst med kul färg har en egen marknad som inte beror på färgen på papprena i passen.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jo, det är ju klart att värdet är lägre på obedömda hästar och i detta fall är det ju självklart. Har de "röda papper" är de ju obedömda. Annars hade inte deras papper varit "röda".
Det finns ju många bra hästar efter obedömda föräldrar och det är ju klart att de måste vara ridna för att visa något alls.
Det kan ju faktiskt dröja ett tag inna de visar att de är "något att ha". Men det hör ju till spelets regler. Väljer man att köpa ett föl eller en oinriden häst är det en risk man får ta. Det är väl därför man köper föl, mha eller pga stammen? Eller har jag missuppfattat vad du menar?
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Glöm inte att vi importerat och importerar massor av hästar efter icke godkänd hingst från främst Island och det är ju samma sak med dem som de som tillverkats i Sverige och värdet borde vara detsamma. Detta med röda papper gällde väl bara tidigare då man registrade dem i i bilaga till stambok men from nu skall inte den finnas mer och alltså borde det inte bli röda papper heller...
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Men jag tror personligen att den gamla devisen att en bra häst är en bra häst och en dålig är en dålig fortfarande gäller.

Håller helt med! Min bästa uppfödning gångartsmässigt råkar vara undan ett lågblupsto och egen icke godkänd hingst, en svart hingst med röda papper som heter Rumur! Har precis sålt en valack efter Sudri vars rörelser imponerade på alla. "Han har ju trav som en stor häst!" är omdömet. Och det har han haft sedan litet föl trots att han var så liten när han föddes men idag mäter 142-143. Men Rumur slår den här valacken rejält och det trots att Rumur är 5-gångare och valacken ren 4-gångare! Men nu råkar Rumur vara runt 150 i mankhöjd också... Tanken är att han skall visas så småningom men han är bara 4 och växer än och en så stor häst måste man gå varligt fram med. Finns numera en silvermusblack helbror som bara är 1 år men redan väldigt stor och blir nog i storlek som sin helbror men han är ren 4-gångare. (Ingendera är till salu, bara så ni vet...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Glöm inte att vi importerat och importerar massor av hästar efter icke godkänd hingst från främst Island och det är ju samma sak med dem som de som tillverkats i Sverige och värdet borde vara detsamma. Detta med röda papper gällde väl bara tidigare då man registrade dem i i bilaga till stambok men from nu skall inte den finnas mer och alltså borde det inte bli röda papper heller...

Jo, det vet jag. Skrev om det i ett tidigare inlägg:

Innan motionen på SIF:s årsmöte häromsistens gick igenom var värdet definitv lägre men nu är det väl ingen som egentligen vet.
Det ska ju inte vara lägre med tanke på att de nu är "fullvärdiga medlemmar" men man vet ju inte hur folk resonerar.
Om inte annat skulle jag ge det lite tid, om det nu är av betydelse.
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 561
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 658
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 435
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp