Svenskfödda hästar/ponnyer

Ajda

Trådstartare
Jag är ju främst inne på islandshästar sen barnsben, men vi skaffade en pony till dottern för ett år sen. Sen dess har jag ju fått en hel del att lära mig kring ”vanliga” hästar.

Något som slagit mig är att många drar sig för att köpa hästar eller ponnys som inte är svenskfödda. Varför är min fråga? Upplever att Irland verkar få fram riktigt bra hoppare.
 
Jag bor i Skåne och har sneglat lite på saluhästar i Danmark, det som gör att jag drar mig lite för utlandsköp är att jag tycker det är svårare att kolla upp hästen, samt att jag gärna köper svenskfödd som haft obruten försäkring sen föl.
 
Jag är ju främst inne på islandshästar sen barnsben, men vi skaffade en pony till dottern för ett år sen. Sen dess har jag ju fått en hel del att lära mig kring ”vanliga” hästar.

Något som slagit mig är att många drar sig för att köpa hästar eller ponnys som inte är svenskfödda. Varför är min fråga? Upplever att Irland verkar få fram riktigt bra hoppare.
Jag kan bara svara för egen del. Jag har ägt både svensk födda hästar och en import. Om importen kom det fram väldigt mycket information i efterhand som inte var rolig att ta del av. Jag tänker nog att jag dels vill stötta svensk avel och dels tänker att det är lättare att spåra uppgifter om hästen är född och uppvuxen i Sverige.
 
Jag är ju främst inne på islandshästar sen barnsben, men vi skaffade en pony till dottern för ett år sen. Sen dess har jag ju fått en hel del att lära mig kring ”vanliga” hästar.

Något som slagit mig är att många drar sig för att köpa hästar eller ponnys som inte är svenskfödda. Varför är min fråga? Upplever att Irland verkar få fram riktigt bra hoppare.
Jag har fattat det som att folk drar sig från import på grund av att det är svårare att kolla upp hästen samt kan vara högre smittorisk.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 060
Senast: Mabuse
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 073
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp