Svenskhet och att känna sig svensk (utbruten från Det dödliga meningslösa våldet...)

Jag tror att du behöver träffa människor som har andra referensramar än du själv för att förstå att det faktiskt finns ganska många människor som vuxit upp väldigt enhetligt samhälle och som sannolikt har ytterst få kontakter med människor med annan bakgrund än vad de själva har.
Så sent som i början av 1990 hade jag elever på högstadiet som aldrig varit längre hemifrån än ca 2 mil. De hade aldrig varit i en större stad och gick på en skola där det gick ett fåtal elever med rötterna i andra länder. De har människorna är runt 45 idag …Det finns också många nya svenskar som aldrig har varit hemma hos en svensk familj. Vi lever tyvärr i ett väldigt segregerat samhälle där vi behandlas olika pga vårt utseende.
Ett exempel från Malmö: Tre unga arabiska killar berättat chockerat för mig hur de runt Möllan ständigt blir erbjudna att köpa sex, narkotika och till och med vapen mitt på dagen en vardag från andra arabisktalande män. Jag, en svensk kvinna på 50+ får inte ett enda sådant erbjudande på samma plats vid samma tid ….Så vem har fördomar om vem? Själv hade jag svårt att tro dem först och sedan kunde jag inte förklara hur vi svenskar kunde tillåta att sådant alls förekom. Ngt sådant var otänkbart i Syrien. Var var polisen? undrade de. Jag var svarslös och skämdes …

För att förtydliga: Självfallet är det enda rimliga att var och en oavsett balgrund, ålder osv bemöts med respekt. Men vi måste samtidigt vara toleranta mot varandra, inse att vi har olika erfarenheter och bakgrund och att det är naturligt att vara både nyfiken och lite rädd för sådant man inte kommit i kontakt med tidigare.
Det är ganska jobbigt att vara arg och kränkt oxå …
Men det är skillnad på nyfikenhet som hanteras på ett socialt acceptabelt sätt samt regelrätt exotifiering och att reducera någon till ett objekt för sin egen nyfikenhet.

Är det jag du menar är arg och kränkt? För det är jag inte. Däremot sjukt trött på att alltid ha varit människors underhållning men aldrig deras bundsförvant, och sjukt trött på att rasism ursäktas med "nyfikenhet".
 
Men det är skillnad på nyfikenhet som hanteras på ett socialt acceptabelt sätt och regelrätt exotifiering och användande av n-ordet, samt att reducera någon till ett objekt för sin egen nyfikenhet.

Är det jag du menar är arg och kränkt? För det är jag inte. Däremot sjukt trött på att alltid ha varit människors underhållning men aldrig deras bundsförvant, och sjukt trött på att rasism ursäktas med "nyfikenhet".

Varför drar du upp n-ordet? Den här tråden handlar inte om att vara öppet rasistisk och kalla folk för n-ordet. Den här tråden handlar väl mest om svenskhet och en del av tråden handlar om att några (bland annat jag) anser att det finns folk som i sin rädsla att stöta sig eller kränka någon istället ignorerar och förminskar en del av deras identitet genom att gå som på äggskal runt den.
 
Tyvärr är det så, men det handlar ju om så mycket mer än ’svenskhet’ . Nysvenska Imamer hetsar mot judar som levt i Sverige i generationer. Samkönade par riskerar att bli bespottade och misshandlade av alla som anser att deras kärlek är onaturlig oavsett nationalitet. Att vara vara lärare, och öppet bög är dess värre i praktiken omöjligt på många skolor dag där kultur och religion stämplar homosexualitet som förbjudet. Intoleransen från föräldrar och elever är för stor och man riskerar att bli såväl förlöjligad som misshandlad.

Så : Det vi måste kräva av varandra är respekt för varandra som individer och att vi alla respekterar och hedrar de värden som slås fast i svensk grundlag! Det är att ’vara svensk’ för mig.
Nu handlade ju tråden om svenskhet, men det säger väl sig själv att diskussionen om "vi" och "dem" är större än nationalitet också? Jag pratade om exotifiering apropå ett solklart exempel på det, även funktionsnedsatta och transpersoner exotifieras ofta, för att ge några ytterligare exempel.
 
Från dagis till 9an så hette alla något med son i efternamn, 1 var adopterad från Indien och alla utan 2 bodde i villa (jag på en mindre gård och en i radhus.).

Finländare och andra som kommit som arbetskraftinvandring bodde närmare fabrikerna volvo, skf mm än där jag växte upp.

Född 82 och gick på skola 19km från Göteborgs centrala.
 
Men vi måste samtidigt vara toleranta mot varandra, inse att vi har olika erfarenheter och bakgrund och att det är naturligt att vara både nyfiken och lite rädd för sådant man inte kommit i kontakt med tidigare.

Jag hade nog bara ursäktat sådan rädsla och "nyfikenhet" om det visade sig att människan i fråga fötts och vuxit upp i en bunker, helt skärmad från omvärlden.

Det är ju 2021 nu, liksom.
 
Men alltså, vilken plats i Sverige har inte en enda rasifierad människa idag och de senaste 30 åren? Jag bor till exempel i en liten håla med runt 1000 invånare, ser rasifierade varje dag. Likadant där några vänner bor i en håla i Dalarna, och i en håla utanför Luleå. För att inte tala om kultur på tv, i skolan, radio, reklam etcetc. Din historia var inte nutid och jag hoppas att du håller med om att det inte finns någon ursäkt för vuxna människor att bete sig så idag, någonstans i Sverige.
Nej det är en forntid som jag hoppas att vi har kommit ifrån. Och det var inte en vuxen människa utan jag som barn. Min beresta mamma försökte på alla sätt att skyla över händelsen. Hon visste ju bättre.
Öppen television med möjligheter att se hela världen i en ruta hemma är viktigare än vad många tror.
Den gör att vi i skydd av det egna hemmet kan vänja oss vid att saker både ser annorlunda ut och är annorlunda.
 
Nu handlade ju tråden om svenskhet, men det säger väl sig själv att diskussionen om "vi" och "dem" är större än nationalitet också? Jag pratade om exotifiering apropå ett solklart exempel på det, även funktionsnedsatta och transpersoner exotifieras ofta, för att ge några ytterligare exempel.
Jodå, även jag har fått min beskärda del av det.
 
Varför drar du upp n-ordet? Den här tråden handlar inte om att vara öppet rasistisk och kalla folk för n-ordet. Den här tråden handlar väl mest om svenskhet och en del av tråden handlar om att några (bland annat jag) anser att det finns folk som i sin rädsla att stöta sig eller kränka någon istället ignorerar och förminskar en del av deras identitet genom att gå som på äggskal runt den.
Precis som Fruentimber skriver här under. Tog dock bort det eftersom det inte var @Inte_Ung jag citerade ovan.
Men det är ju från ett inlägg som @Inte_Ung skrev?
 
Men det är skillnad på nyfikenhet som hanteras på ett socialt acceptabelt sätt samt regelrätt exotifiering och att reducera någon till ett objekt för sin egen nyfikenhet.

Är det jag du menar är arg och kränkt? För det är jag inte. Däremot sjukt trött på att alltid ha varit människors underhållning men aldrig deras bundsförvant, och sjukt trött på att rasism ursäktas med "nyfikenhet".
Du använder väldigt starka ord. Jag tror faktiskt inte att människors som verkligen hyser rasistiska åsikter är särskilt nyfikna. Då är man nog benägen att ignorera eller angripa. Om man tar kontakt och frågar så så är man mer sannolikt intresserad även om det kan ta sig konstiga uttryck. För mig framstår du i din argumentation som just arg och kränkt. Jag säger inte att detta inte är befogat, men oavsett så är min erfarenhet att dessa känslor på sikt är väldigt nedbrytande och du riskerar att bli väldigt bitter om du inte försöker vara lite mer generös mot din omgivning.
 
Du använder väldigt starka ord. Jag tror faktiskt inte att människors som verkligen hyser rasistiska åsikter är särskilt nyfikna. Då är man nog benägen att ignorera eller angripa. Om man tar kontakt och frågar så så är man mer sannolikt intresserad även om det kan ta sig konstiga uttryck. För mig framstår du i din argumentation som just arg och kränkt. Jag säger inte att detta inte är befogat, men oavsett så är min erfarenhet att dessa känslor på sikt är väldigt nedbrytande och du riskerar att bli väldigt bitter om du inte försöker vara lite mer generös mot din omgivning.
Men alltså, det du skriver låter väldigt mycket som det ofta görs när gamla vita privilegier ifrågasätts, ser du inte det själv...?
 
Jag hade nog bara ursäktat sådan rädsla och "nyfikenhet" om det visade sig att människan i fråga fötts och vuxit upp i en bunker, helt skärmad från omvärlden.

Det är ju 2021 nu, liksom.
För mig är detta ett väldigt konstigt resonemang och faktiskt ett i grunden intolerant resonemang. Förvånansvärt många människor lever i ’social bunkrar’. Man umgås inom sin egen grupp med och har bara väldigt ytlig kontakt med andra. Så även de som anser sig vara progressiva och fördomsfria. Du kan inte utgå ifrån att alla är som du själv är eller att de är ’fel’ om de inte är det. Precis så skapas ju ’ vi och dem’
 
Du använder väldigt starka ord. Jag tror faktiskt inte att människors som verkligen hyser rasistiska åsikter är särskilt nyfikna. Då är man nog benägen att ignorera eller angripa. Om man tar kontakt och frågar så så är man mer sannolikt intresserad även om det kan ta sig konstiga uttryck. För mig framstår du i din argumentation som just arg och kränkt. Jag säger inte att detta inte är befogat, men oavsett så är min erfarenhet att dessa känslor på sikt är väldigt nedbrytande och du riskerar att bli väldigt bitter om du inte försöker vara lite mer generös mot din omgivning.
Du blundar för strukturer. Individuell nyfikenhet är jättebra, att dela med sig och bjuda in och öppna upp, men 1, det måste gå på båda hållen, och 2, det är inte en fråga om generositet när en levt hela sitt liv med att fokus läggs på ens ursprung/skillnader i första hand. Rasism är mer än bara någon som inte tycker om rasifierade, rasism handlar också om strukturer i samhället och hur vi förhåller oss till varandra som missgynnar rasifierade, och ja, "nyfikenhet" kan vara en sån struktur. Hela mitt liv har jag fått vara föremål för mina klasskamraters nyfikenhet i skolan, samtidigt som deras föräldrar säger till dem att de inte får leka med mig för att jag är "dåligt inflytande" (jag var nog en av de mest ordningsamma barnen i min klass). Det är superkul att bli medbjuden på våra högtider och äta vår mat och åka på semester till mina föräldrars hemland, men att bjuda mig på midsommarfirande eller med till sommarstugan eller vad som, nej, det hände aldrig. Så ursäkta om jag är lite trött på att vara generös, när min generositet ses som en självklarhet men jag inte fått något tillbaka för den. Ursäkta om jag är lite trött på att vara generös, när mina kolleger får frågor om sitt senaste projekt, men jag får frågan "ditt efternamn, det är inte svenskt va?". Ursäkta om jag är lite trött på att vara generös när jag inte vet om personen som ler mot mig på bussen faktiskt tycker det är kul att jag har icke-svenska symboler i min klädsel eller om de ler för att de ser fram emot att slå ner mig när vi gått av. Så ja, av detta är jag arg. Kränkt känner jag mig inte. Men väldigt arg på att jag hela mitt liv får upptryckt i ansiktet att det på något sätt är mitt problem att min 'generositet' inte återgäldas.
 
Verkligen inte! Den som sig i leken ger får leken tåla. Vi argumenterar ju på ett nätforum är och är dessutom anonyma! Du vet ju inte ens om jag hyser de åsikter jag argumenterar för! Jag är kanske ett ryskt troll!
Nej, jag vet inte alls vem du är eller om du egentligen tycker så som du skriver. Jag pekade bara ut att din text framstod som minst lika kränkt för att resonerandet ifrågasattes, som texten du anklagade för att vara kränkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 172
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
Samhälle Varför håller vi på att tala ner oss själva på det här sättet? Är det som man känner sig själv känner man andra eller? Vad vinner...
15 16 17
Svar
339
· Visningar
15 802
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 801
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp