Svenskhet och att känna sig svensk (utbruten från Det dödliga meningslösa våldet...)

Ditt inlägg nr 204 i tråden.

Nej, och jag har inte skrivit det heller. Jag har skrivit att exotifiering av det slag du förespråkar är en del av strukturell rasism.
Inlägget (204) var ett inlägg i diskussionen kring att människor ska ofta är nyfikna på det som är nytt och annorlunda och att det i grunden är en mänsklig egenskap.
Sedan är det givetvis stor skillnad på att utsättas för denna slags nyfikenhet som turist jämfört med i sin vardag på hemmaplan.
Jag har full förståelse för att man blir både ledsen och urless på detta. Men jag upprepar med en dåres envishet att jag inte tror att detta bottnar i rasism enl definitionen i SAOL och att det är mer konstruktivt att försöka hitta vad det är för sammanhang som leder till det du och andra upplever som oacceptabelt ( och som är det) istället för att lägga epitet ’rasist’ eller ’ vit västerlänning som skyddar sina privilegier’ på omgivningen.
 
Fast nu handlr ju egentligen inte diskussionen om din strukturella rasism och rasifiering eller "exotifiering" (innovativt!). Egentligen tycker jag just det här inlägget av inte ungsom du svarar på, speglar trådrubrik allra allra bäst i hela tråden. Kan man få vara svensk utan att vara rasist, kan det i ett samhälle där inte en kotte är "exotisk" vara så att det finns strukturella sociala och terriotella värden som INTE är rasiiiiiism? Japp.
Man måste ju också bena ut vad som är en kulturkrock och vad som är dåligt uppförande.
Ett problem i det är att dåligt uppförande är olika på olika ställen.

Svenskar är i allmänhet oerhört svåra att få kontakt med och att komma inpå livet. Det innebär inte att de introverta surkarten är rasister utan bara att de är just introverta surkart.
 
Vuxna människor har ett ansvar att hålla sig uppdaterade om sin omvärld. Att leva isolerat och vara inskränkt är inte en ursäkt för att bete sig rasistiskt. Vi behöver inte förstå varför; den som beter sig illa får ta konsekvenserna och inse att de är ute och cyklar och sätta sig in i nutiden. Alla har tillgång till utbildning, internet, nyheter. Det är ingen rättighet att vara ignorant.
Om det bara vore så enkelt …
 
Fast nu handlr ju egentligen inte diskussionen om din strukturella rasism och rasifiering eller "exotifiering" (innovativt!). Egentligen tycker jag just det här inlägget av inte ungsom du svarar på, speglar trådrubrik allra allra bäst i hela tråden. Kan man få vara svensk utan att vara rasist, kan det i ett samhälle där inte en kotte är "exotisk" vara så att det finns strukturella sociala och terriotella värden som INTE är rasiiiiiism? Japp.
Exotifiering är inte innovativt, det är ett vedertaget begrepp.

Exotifiering är en form av rasism. Likasom att att utesluta ett barn från en sammankomst enkom på grund av att det barnet har föräldrar från utlandet är rasism. Att erkänna det betyder inte på något sätt att det inte går att vara svensk utan att vara rasist. Det är för mig ett totalt absurt påstående du drar som inte på något sätt är förankrat i något jag skrivit. Förklara gärna mer ingående om du kan.
Jag tycker att man måste bena ut vad som är "trist Svensk oåtkomlighet" och vad som är främlingsfientlighet. Det är lätt hänt att dessa blandas ihop.

Dina vänners föräldrar var ju mer av sorten Svin.

Du vill inte känna dig exotisk, det tolkade jag som att olikheter skall förnekas.
Varför skall de kallas svin men inte rasister, när den enda anledningen till att de konsekvent uteslöt mig var att mina föräldrar inte kommer från ett västeuropeiskt land?

Jag vill inte vara någons underhållning eller fascinationsobjekt istället för att vara medmänniska. Såklart kan vi glädjas åt våra olikheter, men göra det på ett jämlikt sätt som bygger på gemenskap istället för exotifiering.
Inlägget (204) var ett inlägg i diskussionen kring att människor ska ofta är nyfikna på det som är nytt och annorlunda och att det i grunden är en mänsklig egenskap.
Sedan är det givetvis stor skillnad på att utsättas för denna slags nyfikenhet som turist jämfört med i sin vardag på hemmaplan.
Jag har full förståelse för att man blir både ledsen och urless på detta. Men jag upprepar med en dåres envishet att jag inte tror att detta bottnar i rasism enl definitionen i SAOL och att det är mer konstruktivt att försöka hitta vad det är för sammanhang som leder till det du och andra upplever som oacceptabelt ( och som är det) istället för att lägga epitet ’rasist’ eller ’ vit västerlänning som skyddar sina privilegier’ på omgivningen.
Tack för förtydligandet! Jag har dock aldrig sagt något om att personer som gör detta skulle vara rasister eller vita som skyddar sina privilegier. Jag har sagt att det är rasism, en del av rasistiska strukturer, vilket inte är att likställa med att alla som gör så är rasister. Och att det är så är ett väl utforskat område inom antropologi och historia, oberoende av dina eller mina personliga erfarenheter.

Edit: Och förresten så förstår jag inte varför du menar att jag ska vara mer generös, om du håller med om att det beskrivna beteendet är oacceptabelt?
 
… och precis här är vi djupt oense. Jag tycker inte att vissa upplevelser och känslor har tolkningsföreträde i en argumentation som denna. Jag menar att man måste få ifrågasätta och tåla att bli ifrågasatt.

Men samtidigt anser du att andras nyfikenhet ska få ett större värde än en annan persons utsatthet. Var är medmänskligheten i det? Varför ska andras "nyfikenhet" stå över de utsatta personernas upplevelse?

För mig blir det som att förespråka nån form av cirkus där människor som på något sätt avviker ska tittas och förundras över, och bli tillsagda att tåla det. Vidrigt, i min mening.
 
Exotifiering är inte innovativt, det är ett vedertaget begrepp.

Exotifiering är en form av rasism. Likasom att att utesluta ett barn från en sammankomst enkom på grund av att det barnet har föräldrar från utlandet är rasism. Att erkänna det betyder inte på något sätt att det inte går att vara svensk utan att vara rasist. Det är för mig ett totalt absurt påstående du drar som inte på något sätt är förankrat i något jag skrivit. Förklara gärna mer ingående om du kan.

Varför skall de kallas svin men inte rasister, när den enda anledningen till att de konsekvent uteslöt mig var att mina föräldrar inte kommer från ett västeuropeiskt land?

Jag vill inte vara någons underhållning eller fascinationsobjekt istället för att vara medmänniska. Såklart kan vi glädjas åt våra olikheter, men göra det på ett jämlikt sätt som bygger på gemenskap istället för exotifiering.

Tack för förtydligandet! Jag har dock aldrig sagt något om att personer som gör detta skulle vara rasister eller vita som skyddar sina privilegier. Jag har sagt att det är rasism, en del av rasistiska strukturer, vilket inte är att likställa med att alla som gör så är rasister. Och att det är så är ett väl utforskat område inom antropologi och historia, oberoende av dina eller mina personliga erfarenheter.

Edit: Och förresten så förstår jag inte varför du menar att jag ska vara mer generös, om du håller med om att det beskrivna beteendet är oacceptabelt?
Mitt svar var lite mer generellt, dvs inte bara riktat till dig. Jag vet inte om generös är rätt ord i sammanhanget. Var nog illa valt. Det jag menar är mer allmänt att känslan av att vara kränkt eller utsatt för en oförrätt oavsett anledning - har en tendens att vara nerbrytande för individen - speciellt om man inte kan göra så mkt åt den. Jag har tyvärr sett många exempel på detta genom åren, dvs människor som fastnar i erfarenheter av kränkande särbehandling och bryts ner av oförmågan att ’skaka av sig’ och gå vidare, Så ’generös’ i bemärkelsen svara lite kort på frågor som är trevligt ställda, ’låta det rinna av sig som vatten på en gås’ men samtidigt säga ifrån när ngt inte är ok och så är möjligt och arbeta för en förändring sv attityder. Faktiskt - trot eller ej - skrivet av ärlig omsorg som du och övriga här givetvis gör precis vad ni vill med!
Att ta åt sig och bli påverkad är också i vissa lägen att låta andra få makt över en ….
 
Senast ändrad:
Men samtidigt anser du att andras nyfikenhet ska få ett större värde än en annan persons utsatthet. Var är medmänskligheten i det? Varför ska andras "nyfikenhet" stå över de utsatta personernas upplevelse?

För mig blir det som att förespråka nån form av cirkus där människor som på något sätt avviker ska tittas och förundras över, och bli tillsagda att tåla det. Vidrigt, i min mening.
Nu får du väl tagga ner. Vi är i ett öppet diskussionsforum på nätet där alla är av egen fri vilja och anonyma dess utom.
 
Mitt svar var lite mer generellt, dvs inte bara riktat till dig. Jag vet inte om generös är rätt ord i sammanhanget. Var nog illa valt. Det jag menar är mer allmänt att känslan av att vara kränkt eller utsatt för en oförrätt oavsett anledning - har en tendens att vara nerbrytande för individen - speciellt om man inte kan göra så mkt åt den. Jag har tyvärr sett många exempel på detta genom åren, dvs människor som fastnar i erfarenheter av kränkande särbehandling och bryts ner av oförmågan att ’skaka av sig’ och gå vidare, Så ’generös’ i bemärkelsen svara lite kort på frågor som är trevligt ställda, ’låta det rinna av sig som vatten på en gås’ men samtidigt säga ifrån när ngt inte är ok och så är möjligt och arbeta för en förändring sv attityder. Med det sagt, så är du förhoppningsvis inte i ett sådant självdestruktivt läge!

Ser du inga som helst problem med exotism?
 
Mitt svar var lite mer generellt, dvs inte bara riktat till dig. Jag vet inte om generös är rätt ord i sammanhanget. Var nog illa valt. Det jag menar är mer allmänt att känslan av att vara kränkt eller utsatt för en oförrätt oavsett anledning - har en tendens att vara nerbrytande för individen - speciellt om man inte kan göra så mkt åt den. Jag har tyvärr sett många exempel på detta genom åren, dvs människor som fastnar i erfarenheter av kränkande särbehandling och bryts ner av oförmågan att ’skaka av sig’ och gå vidare, Så ’generös’ i bemärkelsen svara lite kort på frågor som är trevligt ställda, ’låta det rinna av sig som vatten på en gås’ men samtidigt säga ifrån när ngt inte är ok och så är möjligt och arbeta för en förändring sv attityder. Faktiskt - trot eller ej - skrivet av ärlig omsorg som du och övriga här givetvis gör precis vad ni vill med!
Att ta åt sig och bli påverkad är också i vissa lägen att låta andra få makt över en ….
Det blir ju omöjligt att komma någonstans med det här problemet om det direkt ska vara fokus på min psykiska hälsa ( :confused: förlåt men detta är nog något av det sjukaste jag hört när jag tar upp felbehandling, kan vi fokusera på problemet eller ska kvinnor som blir tafsade på också bara låta det "rinna av"?) när jag, som du säger att jag ska göra, säger ifrån.

Jag säger ifrån för att exotifiering är fel. Jag säger ifrån för att jag tycker att sättet du uttrycker dig och saker du förespråkar är skadliga. Om jag blir arg, ledsen, upprörd - ja, till och med kränkt - spelar ingen roll annat än att det om något borde få dig eller någon annan som behandlar medmänniskor på ett sätt som framkallar dessa känslor att tänka en extra vända på vad de säger eller gör.

Kan försäkra dig om att jag mår bra och på intet sätt låter sådant du skriver eller saker andra gör mot mig stoppa mig eller tynga ner mig. Men, mitt mående är inte ditt ansvar. Hur du beter dig och uttrycker dig är ditt ansvar - och det är främst genom det som du kan hjälpa dina medmänniskor, inte genom att oja dig över att de kanske blir kränkta när du säger kränkande saker.
 
Nu får du väl tagga ner. Vi är i ett öppet diskussionsforum på nätet där alla är av egen fri vilja och anonyma dess utom.

Jaha, säger du det? :idea:

Nej, jag tycker faktiskt att det är du som borde tagga ner och inse att du inte har tolkningsföreträde i den här frågan. Att lägga skuld på den utsatte dessutom, vad är det här ens? Otroligt att diskussionen ens existerar. Det är inte märkligt att främlingsfientlighet och rasism finns med sådan inställning till andra människor, som objekt som ska tåla särbehandling.
 
Ser du inga som helst problem med exotism?
Jag värjer mig mot att sätta ’etiketter’ på mänskligt beteende och att generalisera.
Om jag i jobbet eller privat möter en trevlig person med ett ovanligt namn - och jag är faktiskt som språklärare genuint intresserad av namn och språk - kan jag då bara fråga om namnets ursprung om jag gör antagandet att personen uppfattar sig som svensk ( hur vet jag det i så fall?) Måste jag ha känt personen viss tid osv?
Jag tänket att det blir så svårt att tassa runt på det viset. Vad får vi inte prata om? Ursprung, religion, pengar, politik … Ngt mer?
Sedan förstår jag mkt väl att det är tröttsamt att få frågor frågor om ursprung när man är adopterad från Korea eller om ngn - ve och fasa - vill känna på ens hår.
Men jag tror att det sällan sker av elakhet eller med rasistiska motiv …
Så problematiskt - ja - Mänskligt - ja
Vad att göra - har inget enkelt svar, men inte att sätta epitet på andra eller sluta vara ärligt intresserade av sina medmänniskor i alls fall.
 
Det blir ju omöjligt att komma någonstans med det här problemet om det direkt ska vara fokus på min psykiska hälsa ( :confused: förlåt men detta är nog något av det sjukaste jag hört när jag tar upp felbehandling, kan vi fokusera på problemet eller ska kvinnor som blir tafsade på också bara låta det "rinna av"?) när jag, som du säger att jag ska göra, säger ifrån.

Jag säger ifrån för att exotifiering är fel. Jag säger ifrån för att jag tycker att sättet du uttrycker dig och saker du förespråkar är skadliga. Om jag blir arg, ledsen, upprörd - ja, till och med kränkt - spelar ingen roll annat än att det om något borde få dig eller någon annan som behandlar medmänniskor på ett sätt som framkallar dessa känslor att tänka en extra vända på vad de säger eller gör.

Kan försäkra dig om att jag mår bra och på intet sätt låter sådant du skriver eller saker andra gör mot mig stoppa mig eller tynga ner mig. Men, mitt mående är inte ditt ansvar. Hur du beter dig och uttrycker dig är ditt ansvar - och det är främst genom det som du kan hjälpa dina medmänniskor, inte genom att oja dig över att de kanske blir kränkta när du säger kränkande saker.
För mig är detta inte en personlig argumentation. Vi känner inte varandra. Det är väl självklart att jag inte har ngt ansvar för ditt mående och inte du för mitt.
Vi utforskar ett intressant område och det vore bra om vi kunde göra det utan att gå i affekt.
 
För mig är detta inte en personlig argumentation. Vi känner inte varandra. Det är väl självklart att jag inte har ngt ansvar för ditt mående och inte du för mitt.
Vi utforskar ett intressant område och det vore bra om vi kunde göra det utan att gå i affekt.

Men ändå har du påpekat @Nahar s eventuella mående i flera inlägg? Obehaglig diskussionsteknik, speciellt när det görs mot en som delar med sig av sina upplevelser som utsatt.
 
För mig är detta inte en personlig argumentation. Vi känner inte varandra. Det är väl självklart att jag inte har ngt ansvar för ditt mående och inte du för mitt.
Vi utforskar ett intressant område och det vore bra om vi kunde göra det utan att gå i affekt.
Det är ju du som konstant vill flytta fokus från sakfrågan till mina känslor? Jag vill diskutera exotifiering med utgångspunkt att det är fel, omänskligt, och inte jämförbart med nyfikenhet. Definitivt inget som någon ska "låta rinna av".
 
Jaha, säger du det? :idea:

Nej, jag tycker faktiskt att det är du som borde tagga ner och inse att du inte har tolkningsföreträde i den här frågan. Att lägga skuld på den utsatte dessutom, vad är det här ens? Otroligt att diskussionen ens existerar. Det är inte märkligt att främlingsfientlighet och rasism finns med sådan inställning till andra människor, som objekt som ska tåla särbehandling.
[/QUOTE
Jag tycket den här tråden nu har spårat ur helt. Allt kan uppenbarligen missförstås om man har bestämt sig för att göra det!
Tycker tråden i sig visar hur lätt det är för att bestämma att ngn är si eller så och sedan sluta lyssna / läsa.
 
@Ridinglady Jag tycker mest att jag ser bortförklaringar till att få fortsätta med beteenden som flera har upplyst dig om är fullständigt olämpligt. Det verkar vara väldigt svårt för dig att sätta dig in i utsattas perspektiv. Är det någon som borde lyssna så är det ju du? Du har fått det förklarat för dig flera gånger varför det är olämpligt och vad det riskerar göra med människan som blir utsatt. Men du hävdar om och om igen rätten till att få fortsätta utsätta folk för sådan behandling, med "nyfikenhet" som argument. Det framstår då för mig som att du varken läser eller lyssnar.
 
Det är ju du som konstant vill flytta fokus från sakfrågan till mina känslor? Jag vill diskutera exotifiering med utgångspunkt att det är fel, omänskligt, och inte jämförbart med nyfikenhet. Definitivt inget som någon ska "låta rinna av".
Ok - men en sista synpunkt innan jag lämnar denna tråd som jag tycket har spårat ur. Om man utgångspunkten är satt från början så är det ju ingen diskussion ( du vill ha ( dis·kut·era verb ~de ~t
• dryfta, utbyta meningar, överlägga; jfr diskussion ) utan du vill ha din uppfattning konfirmerad och bekräftad.
Och … ja … jag är dryg nu, men jag tycket den här tråden har varit häpnadsväckande intolerant ur många aspekter.
Det är intressant i sig ..
 
@Ridinglady Jag tycker mest att jag ser bortförklaringar till att få fortsätta med beteenden som flera har upplyst dig om är fullständigt olämpligt. Det verkar vara väldigt svårt för dig att sätta dig in i utsattas perspektiv. Är det någon som borde lyssna så är det ju du? Du har fått det förklarat för dig flera gånger varför det är olämpligt och vad det riskerar göra med människan som blir utsatt. Men du hävdar om och om igen rätten till att få fortsätta utsätta folk för sådan behandling, med "nyfikenhet" som argument. Det framstår då för mig som att du varken läser eller lyssnar.
Bett administrator rensa tråden. Den har ballat ur
 
Ok - men en sista synpunkt innan jag lämnar denna tråd som jag tycket har spårat ur. Om man utgångspunkten är satt från början så är det ju ingen diskussion ( du vill ha ( dis·kut·era verb ~de ~t
• dryfta, utbyta meningar, överlägga; jfr diskussion ) utan du vill ha din uppfattning konfirmerad och bekräftad.
Och … ja … jag är dryg nu, men jag tycket den här tråden har varit häpnadsväckande intolerant ur många aspekter.
Det är intressant i sig ..
Klart att jag vill diskutera sakfrågan (exotifiering) utifrån min utgångspunkt (det är fel), men det betyder inte att du inte kan ha någon annan utgångspunkt. Jag har dock hört dig säga, om jag förstått dig rätt, att du också tycker att exotifiering är fel, men att det inte spelar någon roll eftersom jag ju kan låta det "rinna av" istället för att du eller någon annan ska sluta säga/göra exotifierande saker. Du har genomgående försökt ge mig "goda råd" om hur jag ska hantera att jag mår dåligt (vilket du friskt antar att jag gör) istället för hur vi ska hantera problemet exotifiering. Så det är ju du som flyttat fokus från sakfrågan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 173
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 938
Samhälle Varför håller vi på att tala ner oss själva på det här sättet? Är det som man känner sig själv känner man andra eller? Vad vinner...
15 16 17
Svar
339
· Visningar
15 802
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 808
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp