Svenskregistrering

Fengur

Trådstartare
Hej!
Vad är det man ska skicka till kansliet när man ska svensk registrera en häst?
Förstår inte vilka papper det är. Hästen är född i Danmark.

MVH Sanna
 
Hmm...Du ska skicka in originalcertifikatet, det som ska följa hästen från dess land, skall visa på härstamning etc...Signalemenstbeskrivning ska följa oxå, gjord av en ID-kontrollant. Alltså hur hästen ser ut, ev chipmärkningsnr skall sändas in.

Hoppas du fått med alla papper som ska följa hästen. Det brukar vara de, som ska sändas in.

Ditt namn o så vidare o medlemsnummer i SIF ska oxå följa.

Så långt vet jag!

Lena
 
När du sedan skickat in dina papper till avelskansliet så är det bara att vänta, jag har hittils väntat i 7 månader på mina papper :mad:, den ena hästen sålde jag i våras och den nya ägaren har inte fått se ett papper på hästen hon köpte, eftersom papprena är under registrering.
Har kontaktat avelskansliet men har inte fått något svar på när mina papper kommer, så jag räknar med att vänta i ytterligare några månader.
Var noggrann med att skriva upp vilket datum du skickade in dina papper för har du inget datum så har du svårt att få hjälp om du ringer in och vill veta hur det går med din registrering.

Är det någon mer som har samma bekymmer?

/Icehorse
 
Jag skickade in mina papper i slutet av maj. Har inte heller hört något. Men eftersom man ska rekommendera brevet man skickar in har man ju i alla fall ett kvitto på att man skickat in dem.
 
Jodu det är MÅNGA som har det problemet!
Jag ringde i förrgår och då fick jag meddelande om att de är inne på januari, suck!

Dessutom är det lång kö på de som har begärt förtur på sina ston som skall/skulle på betäckning.

Ingen registrering - ingen betäckning
Såld häst men ingen stamtavla

Det är inga roliga situationer precis.

Mvh Åsa
 
Jag skickade in mina papper i januari och fick dem i augusti....
 
Är de fortfarande inne på januaris papper, det var dom i maj när jag ringde också, måste varit en massa papper som skickades in för registrering i januari.

/icehorse
 
De har bytt datasystem under sommaren och även haft en del problem, så det är bl a därför som det tar så lång tid
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Man får en mapp, med papper skriven beskrivning med bilder på vad man ska göra... * registrera beställning av namnskyltar, med nål eller...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: IngelaH
·
Tjatter Förtjänar inte Vasaloppet en egen tråd? Såg i VGV att vi är ett gäng som kollar. Vilka hejar ni på? Damerna hejar jag på Ida. Herrarna...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
2 740
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 634
Senast: Zpunk
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp