Svenskt eller importerat kött?

Vilket kött köper du?

  • Enbart svenskt kött

    Röster: 160 89,9%
  • Svenskt och importerat kött

    Röster: 18 10,1%
  • Importerat kött

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178

alazzi

Trådstartare
Hur viktigt är det för dig varifrån köttet kommer? Är det viktigare med billigt kött än att det kommer från Sverige? Frågar du på resturangen om ursprungsland?
 
Jag är VÄRDELÖS på att fråga på restauranger :rage: Däremot så fort jag har ett val/vet de har svenskt/annat bra val någonstans så väljer jag gärna det. Jag är orimligt feg med vissa grejer och är så stolt alla gånger jag vågar be om en låda att ta med mat som blivit över hem. Vill bättra mig på detta. Är helt sjukt petig när jag handlar i affären och vill inte ens köpa enbart svenskt kött o kyckling längre utan vill helst ha någon typ av kravmärkning också.
 
Jag brukar utgå från att det som inte marknadsförs som svenskt förmodligen inte är svenskt heller, och då välja vegetariskt istället. Men jag borde bli bättre på att fråga, idealet vore ju om det mesta kött som serverades på restaurang vore svenskt.
 
Endast svenskt kött.

Upplever idag att (bättre) restauranger är ganska duktiga på att ta in svenskt kött och även marknadsföra det. Har inte behövt fråga de senaste gångerna vi ätit ute iaf.
 
Hur viktigt är det för dig varifrån köttet kommer? Är det viktigare med billigt kött än att det kommer från Sverige? Frågar du på resturangen om ursprungsland?

I affären köper jag enbart svenskt kött.
På restaurang är jag dålig på att fråga.
Nu är det ju ytterst sällan som jag går ut och äter, men jag ska ta och bättra mig på att kolla ursprungslandet på köttet när det väl händer.
Vet dock att på några ställen har det stått att de endast har svenskt kött, då har man inte behövt fråga.
 
Nu äter jag inte kött längre, men när jag gjorde var jag noga med ursprung (svenskt och helst närproducerat). På restaurang vegetariskt eller fråga om ursprung. Men jag ska erkänna att jag var extremt dålig på att fråga.
 
Jag äter inte kött, men mina hundar gör det. De äter i stort sett bara svenskt kött. När de äter annat så blir det norskt eller finskt. Jag har fått uppfattningen att Norge och Finland har lagar som är ungefär som våra när det gäller djurhållningen. Själva transportsträckan är inte det som påverkar mitt val av kött. Det är närmare från mig till Finland och Norge än vad det är till stora delar av Sverige, eftersom det här landet är så jäkla avlångt. Så "svenskt kött" behöver inte innebära kortare transportsträckor.
 
Jag klickade i enbart svenskt kött, men lite importerat blir det om jag köper typ parmaskinka..
På restaurang väljer jag ofta vegetariskt.

Köper absolut inte importerat kött i matbutik (förutom specialprodukter typ parmaskinka, dock väldigt sällan). Tycker det finns god tillgång till svenskt kött till vettiga priser. Brukar dessutom bunkra upp i frysen när priset är nedsatt.
 
Eftersom vi äter en del chark av typen italienska skinkor mm så är svaret ”blandat”. Annars mest fisk och fågel, där blir det ibland franska fåglar och fisken är av blandat ursprung. Så nej, långt från enbart svenskt. Äter väldigt lite av typ köttfärs, korv, biff osv.
 
Hur viktigt är det för dig varifrån köttet kommer? Är det viktigare med billigt kött än att det kommer från Sverige? Frågar du på resturangen om ursprungsland?

Det viktiga är kvaliteten på själva köttet och djurskyddet (och hantering kring antibiotika!). Sedan tillkommer transportvärderingen, dvs helst närproducerat, men det är inget absolut krav. Oftast blir det svenskt för här i Sverige är det mest lättillgängliga varianten att uppfylla ovanstående.

Svårt att låta bli italiensk chark dock, som verkligen inte håller måttet ovan.
 
För mig är köttets ursprung prioriterat av flera skäl. Dels, som redan nämnts i tråden, pga djurskydd och hantering av djuren under uppfödning och slakt. Dels pga antibiotikaproblematiken. Dels av miljöskäl för att minimera transporter. Dels eftersom flera av mina vänner och grannar producerar kött och jag gärna vill stödja den inhemska näringen.
På restaurang frågar jag tyvärr alldeles för sällan, det borde jag bli bättre på, men för egen tillagning köper jag så gott som uteslutande svenskt - och då menar jag uppfött + slaktat + förädlat i Sverige.
 
Väljer till 99% Österrikiskt kött (bor i Österrike sa svenskt vore dumt), som tur är har Österrike ocksa harda djurskyddslagar. Nötkött köper vi till största delen fran en bonde i byn, kyckling är svarare, när bonden slaktat kyckling köper vi därifran men det blir inte sa ofta. Gris äter vi sällan och fisk ännu mer sällan. Mkt "italiensk" chark finns även av österrikskt kött här, tex salami och lufttorkad skinka.

Pa resturang upplever jag att manga här är väldigt nogranna med ravarorna. Vi väljer resturanger som vi vet är noga med ursprunget.
 
Allt färskt är svenskt, alltid! Även fryst är svenskt.
Bor i en stad som har ett stort eget slakteri, så allt är från länet/landskapet jag bor i, så närproducerat är inte alls svårt att hitta. Finns även en stor REKO-ring i stan som jag försöker köpa ifrån när jag har möjlighet att hämta på utlämningsdagen.

Dock är jag en suckar för charkuterier. Där är det svårare att hitta svenskt, även om de svenska produkter som finns gärna köps om det är av den typ jag är ute efter. Det är ett aktivt val jag gör, som jag är väl medveten om.

I övrigt köper jag närproducerade mejeriprodukter och grönsaker i den mån det går. Köper gärna bröd som är bakat i butik samt färdigmat/plocksallader som butiken själv tillagar.

På restaurang är jag dålig på att fråga, men de flesta restauranger jag äter på regelbundet har enbart svenska alternativ.
Om jag ska köpa snabbmat väljer rjag helst Max då de enbart har svenskt kött.


Jag är medveten om valen jag gör och gör aktiva val. Det bästa är att sambon nu börjat tänka på samma sätt vilket gör att hela hushållet har en medvetenhet om maten vi köper.
 
Äter sällan på restaurang och brukar inte fråga där heller. Hemma köper vi bara svenskt kött och i möjligaste mån ekologiskt.
Kyckling har vi i stort sett slutat köpa helt och äter istället egna tuppar.
Vi har även köpt lamm av grannen och kanin från en gård i närheten.

Det enda jag inte vet om det är helt svenskt kött är barnmatsburkarna vi köper. Eko är det dock.
 
Jag köper också enbart svenskt kött och då till min hund. Jag köper inte fläskkött överhuvudtaget utan isåfall nötkött, helst ekologiskt.

Fast lite inkonsekvent är jag nog, när jag tänker efter, då jag inte har en aning om varifrån vissa kattmatsprodukter jag köper, kommer ifrån....
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 145
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Hästnyheter "Varför är svensk ridsport så otroligt stark just nu? Hur viktig är du? Kan du sätta ord på vad hästarna betyder för dig?" Det var några...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stallet ska vara en trygg plats. Nu har Svenska Ridsportförbundets styrelse beslutat att göra flera förändringar inom trygghetsarbetet -...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Mat Själv tycker jag att choklad ska vara utan annan smak men mint eller kokos är ok. Choklad med apelsinsmak är :yuck: Det värsta är ändå...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 490
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp