Svenskt eller importerat kött?

Vilket kött köper du?

  • Enbart svenskt kött

    Röster: 160 89,9%
  • Svenskt och importerat kött

    Röster: 18 10,1%
  • Importerat kött

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
Största delen vilt, pappas och fasters höns och får från grannen vid höstslakten, köper jag blir det svenskt och eko, kyckling har jag inte köpt på många år. Detta för kött både till mig och mina djur.
 
Hur viktigt är det för dig varifrån köttet kommer? Är det viktigare med billigt kött än att det kommer från Sverige? Frågar du på resturangen om ursprungsland?
Vi äter mest svenskt och lite spanskt. Det spanska tar vi med själva, eller får skickat till oss från familjen. Främst skinka.
 
Äter i storst sett bara Svenskt, men även lite chark från Spanien. Däremot påläggsskinkan är jag väldigt nogrann med att den är från Sverige. Nu kommer jag dessutom övergå till att köpa gris från en väldigt lokal gård där grisarna går ute året om och slaktas mindre än 30 minuter från gården. Äter rätt mycket kyckling och kollar så den är svensk. Hoppas dock att i framtiden kunna äta främst från mina egna höns. Har inte köpt ägg på 4 år snart
 
Jag äter rätt lite kött. Charkuterier som skinka och goda korvar är vanligen spanska, italienska eller franska.

Jag använder bacon ibland, svenskt och helst kravmärkt.

Sen äter jag i stort sett bara lite lamm nån gång i månaden. Vanligen svenskt.

Lite vilt några gånger om året, vanligtvis svenskt, tror jag.

Fisk köper jag, och har koll på märkningar och hotade arter med mera.
 
Köper bara ekologiskt svenskt kött eller vilt men är gift med en vegan så vi äter sällan kött. Äter vi ute äter jag oftast vegetariskt.
 
Jag äter inte kött själv, men det jag köper till resten av familjen är enbart svenskt kött. Skulle aldrig falla mig in att köpa något annat.
 
Hur viktigt är det för dig varifrån köttet kommer? Är det viktigare med billigt kött än att det kommer från Sverige? Frågar du på resturangen om ursprungsland?

Köper enbart svenskt kött.

Nej, på restauranger frågar jag aldrig.
 
Brukar köra på svenskt men är de blir även utländskt ibland via nedsatt pris osv. Bryr mig inte jättemkt faktiskt.
 
Alltid när det här diskuteras, på internet eller IRL, köper i princip alla nästan bara svenskt :laugh:.

Nu köper jag inte nästan allt svenskt. Det finns utmärkt kött från Skottland, Irland och flera andra länder. De producenterna kan dock aldrig uppnå det där med kortast transportvägar.

Men jag håller med, det är en klart större majoritet som aviserar i sådana trådar än som motsvarar de verkliga inköpen - även om det finns en stor bias i att man ens är intresserad av att läsa eller skriva i en tråd av den arten.

@Mia_R ; svår torka och slaktköer har drabbat fler länder så för mig är det inte alls självklart att den aspekten leder till att köpa svenskt.
 
Nu köper jag inte nästan allt svenskt. Det finns utmärkt kött från Skottland, Irland och flera andra länder. De producenterna kan dock aldrig uppnå det där med kortast transportvägar.

Men jag håller med, det är en klart större majoritet som aviserar i sådana trådar än som motsvarar de verkliga inköpen - även om det finns en stor bias i att man ens är intresserad av att läsa eller skriva i en tråd av den arten.

@Mia_R ; svår torka och slaktköer har drabbat fler länder så för mig är det inte alls självklart att den aspekten leder till att köpa svenskt.
Jag är fullt medveten om att det drabbat även andra länder, men jag stödjer de svenska bönderna och svenskt djurskydd.
 
Väljer svenskt, men ibland blir det utländskt av olika skäl. Det är så sällan så det känns ok.

Äter hemskt mycket vilt vilket känns absolut bäst ur djurvälfäd. Oerhört tacksam över den möjligheten!

Ute på restaurang är det så Sällan jag är så jag frågar faktiskt inte, men händer att jag gör det bara för att kolla läget 😎 är ju i branschen själv så gillar att veta/se reaktionen.
Hade jag ätit ute oftare eller ätit lunch ute hade det varit viktigt för mej med svenskt.
 
Jag har turen att ha föräldrar som bor intill en butik som säljer god chark på närproducerat KRAV-kött. Dock får jag nog ändå revidera mitt ENBART svenskt-svar, då jag ibland äter renkorv där det kan vara norsk råvara.

Tidigare åt jag gärna utländska charkuterier, men nu finns det så pass mycket svenska alternativ att jag inte riktigt kan motivera den djurhanteringen och då njuter jag inte heller av dem.
 
Ja det är lite märkligt. Men kanske de som skriver i liknande trådar är de som är mest engagerade och också köper enbart svenskt? De som mixar lyser med sin frånvaro. Ändå säljs mycket utländskt kött, ganska stor andel.
I min matbutik är det en väldigt stor del av köttet som är svenskt. Tittar man på hur mkt hyllplatser köttet får så ser det ut som att det iaf i den affären säljs mer svenskt än importerat kött..
 
I min matbutik är det en väldigt stor del av köttet som är svenskt. Tittar man på hur mkt hyllplatser köttet får så ser det ut som att det iaf i den affären säljs mer svenskt än importerat kött..
Samma hos oss! På mitt Ica tror jag man får anstränga sig för att välja utländskt kött.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter CCI4*-S har länge efterfrågats i Sverige och nu blir det verklighet. Det är Kristianstad International Eventing som tar sitt...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 164
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Hästnyheter "Varför är svensk ridsport så otroligt stark just nu? Hur viktig är du? Kan du sätta ord på vad hästarna betyder för dig?" Det var några...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stallet ska vara en trygg plats. Nu har Svenska Ridsportförbundets styrelse beslutat att göra flera förändringar inom trygghetsarbetet -...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp