Svenskt eller importerat kött?

Vilket kött köper du?

  • Enbart svenskt kött

    Röster: 160 89,9%
  • Svenskt och importerat kött

    Röster: 18 10,1%
  • Importerat kött

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    178
Okej, ja det kan jag tänka mig. Synd, skulle önska att även lågpriskedjorna följde efter. Både coop och ica har ju övervägande svenskt på hyllorna. Även i deras egna varumärken som ofta är billigare.
För någon vecka sedan plockade sambon ett paket med kyckling på Willys, det paketet var det extremt svårt att få fram ursprungsland på. :down: stod i pyttetext på baksidan att det var från ett av baltländerna.
 
Jag handlar antingen på City Gross eller Lidl. På City gross finns det mycket kött att välja bland. Mycket svenskt, en del närproducerat och krav. På Lidl har de mindre utbud och betydligt mer utländskt i förhållande till köttutbudet.
 
Intressant att se hur folk svarar att de bara köper svensk. Ändå ser jag varje dag det säljs mängder av billig dansk fläskfile och utlänsk oxfilé.
 
Intressant att se hur folk svarar att de bara köper svensk. Ändå ser jag varje dag det säljs mängder av billig dansk fläskfile och utlänsk oxfilé.
Frågan är om folk här verkligen är representativa för befolkningen i stort. Trots allt så lever de flesta av oss ganska nära jordbruket med tanke på vår hobby. För mig är det naturligt att det påverkar våra livsval.
 
Senast ändrad:
En kollega till mig väljer kött enbart baserat på pris, det är inte så att han inte har råd då familjen på fyra personer varit på flera resor till USA, Australien mm. De lägger pengarna på semestrarna istället för mat. Han skiter i var maten kommer ifrån eller hur den är producerad, enda kravet är att den ska vara billig. Djuren är de som får betala istället. :banghead:
 
För inte speciellt länge sen så gick jag på priset, köpte gärna kött från Australien av vissa märken, kvalitén var hög och priset lågt.

Nu köper jag bara svenskt kött, äter mycket älg också. Hade önskat att jag var bättre på att äta ur egen frys, då hade jag gärna köpt nötkött och lammlådor. Försöker välja ekologiskt kött, men som student så väljer jag en del gånger billigare alternativ.

Jag älskar kyckling. Det är det bästa jag vet, men jag ska försöka bli bättre på att välja bra kyckling.

Jag köper tex parmaskinka ibland, jag har faktiskt inte ens reflekterat över det. Men då borde man kanske inte äta utländska ostar heller? Hur är den djurhållningen?

Drömmer om att ha egna höns inom något år, vore härligt med egna ägg!

Vi hade tänkt ha några grisar över en sommar, men min häst är livrädd för grisar, så det fick vi lägga ner :rofl:

Jag tror att det är en viktig fråga med ursprung på kött! Det är dock en stor andel i Sverige som inte vet/förstår hur djuren som utländskt kött kommer ifrån lever. Och det är väldigt många i Sverige som inte har så mycket pengar och alltid väljer det billigaste alternativet.
 
För inte speciellt länge sen så gick jag på priset, köpte gärna kött från Australien av vissa märken, kvalitén var hög och priset lågt.

Nu köper jag bara svenskt kött, äter mycket älg också. Hade önskat att jag var bättre på att äta ur egen frys, då hade jag gärna köpt nötkött och lammlådor. Försöker välja ekologiskt kött, men som student så väljer jag en del gånger billigare alternativ.

Jag älskar kyckling. Det är det bästa jag vet, men jag ska försöka bli bättre på att välja bra kyckling.

Jag köper tex parmaskinka ibland, jag har faktiskt inte ens reflekterat över det. Men då borde man kanske inte äta utländska ostar heller? Hur är den djurhållningen?

Drömmer om att ha egna höns inom något år, vore härligt med egna ägg!

Vi hade tänkt ha några grisar över en sommar, men min häst är livrädd för grisar, så det fick vi lägga ner :rofl:

Jag tror att det är en viktig fråga med ursprung på kött! Det är dock en stor andel i Sverige som inte vet/förstår hur djuren som utländskt kött kommer ifrån lever. Och det är väldigt många i Sverige som inte har så mycket pengar och alltid väljer det billigaste alternativet.
Ang kyckling och ägg.. Jag äter ägg från frigående utehöns utan dåligt samvete. Kyckling däremot.. Vet inte om det ens går att köpa vettig kyckling i butik.
 
Jag klickade i enbart svenskt kött, men lite importerat blir det om jag köper typ parmaskinka..
På restaurang väljer jag ofta vegetariskt.

Köper absolut inte importerat kött i matbutik (förutom specialprodukter typ parmaskinka, dock väldigt sällan). Tycker det finns god tillgång till svenskt kött till vettiga priser. Brukar dessutom bunkra upp i frysen när priset är nedsatt.

Jag har faktiskt slutat köpa parmaskinka, pga den höga antibiotikaanvändningen vid köttproduktion i Italien. Det finns svensk lufttorkad skinka om man vill ha en liknande produkt, men ofta avstår jag helt faktiskt.
 
Ägg köper jag från ett hönseri några minuter ifrån oss där hönorna har det superfint :heart. Lokalt och krav och eko och allt så det är härligt att kunna äta ägg med gott samvete.

Kyckling däremot 😤😩
 
Ang kyckling och ägg.. Jag äter ägg från frigående utehöns utan dåligt samvete. Kyckling däremot.. Vet inte om det ens går att köpa vettig kyckling i butik.

Det finns ett märke som heter REKO. Kravmärkt och åtminstone enligt deras egen marknadsföring har djuren gott om plats och går både inne och ute dagligen, året runt. De kycklingarna köper jag utan dåligt samvete. Den djurhållningen är ljusår från hur konventionell kyckling behandlas (tänk ridhus fullproppat med kycklingar så att golvet inte syns - ungefär så lever de), men är givetvis också betydligt dyrare - 2-3 ggr dyrare med REKO än t.ex. Guldfågeln och Kronfågel.
 
Intressant att se hur folk svarar att de bara köper svensk. Ändå ser jag varje dag det säljs mängder av billig dansk fläskfile och utlänsk oxfilé.
Jag tror att vi som anstränger oss för att köpa svenskt och/eller ekologiskt är överrepresenterade i en sån här tråd - vi är ju engagerade i frågan och vill gärna diskutera den. De som köper dansk fläskfilé för att ta ett näraliggande exempel kanske inte är lika intresserade och/eller har svårt att i en diskussion motivera sitt val...
 
Spanien är bland de värsta i Europa vad gäller antibiotikaanvändning i köttproduktionen.
Ja, jag är medveten om det och det är ju inte så att vi lever i en bubbla och tror att det är schysstast att stödja spanskt. Nuförtiden blir det inte så ofta eller särskilt mycket, är mest till jul när vi får det skickat till oss. Men det finns inte en chans att jag kan få min make att helt sluta äta det.

Dessutom äter vi ju alltid spanskt när vi är i Spanien liksom.

Jämfört med alla som sitter med sitt danska kött känner jag att vi gör rätt okej ifrån oss faktiskt. Lite spansk skinka får vara okej.
 
Knepig fråga. Har jag fått ett extremt sug efter parma eller nåt annat som är svårt att få tag på svenskt (händer kanske någon gång om året) kan det bli utländskt. De gånger vi äter kött, kanske någon gång i månaden, är det svenskt. Oftast också från skogen eller från släktings gård, hemslaktat. På restaurang är det som regel vegetariskt. På festligheter kan det hända att jag smakar köttet om det är en av kockarna i släkten som gjort det pga han är otroligt duktig på att laga mat.
 
Vi äter främst svenskt kött och gärna lokalproducerat från en bonde med djurhållning som känns ok. Och så äter vi mycket vilt som sambo eller någon vän fixat.

Vi köper väl ibland någon chark-skinka/salami/korv etc som är tex spansk/italiensk.

På restaurang väljer jag svenskt om det går. Men står det inte i menyn har jag många gånger inte frågat faktiskt.

Om jag är utomlands äter jag en del kött på restaurang och köper i affär tex då vi är i DK/Spanien och bor i lght.
 
Det finns ett märke som heter REKO. Kravmärkt och åtminstone enligt deras egen marknadsföring har djuren gott om plats och går både inne och ute dagligen, året runt. De kycklingarna köper jag utan dåligt samvete. Den djurhållningen är ljusår från hur konventionell kyckling behandlas (tänk ridhus fullproppat med kycklingar så att golvet inte syns - ungefär så lever de), men är givetvis också betydligt dyrare - 2-3 ggr dyrare med REKO än t.ex. Guldfågeln och Kronfågel.

Mitt Ica såg jag hade Kravmärkt kyckling, Bosarp kyckling. Inte kollat upp det ännu för har inte behövt köpa kyckling. Men det fanns lite olika delar samt hel (jag är så sjukt kräsen så äter bara bröstfilé och har innan bara sett hel kravmärkt kyckling).
 
Får man lov att passa på att fråga om lax här? Jag blir inte riktigt klok på vad som finns egentligen. Hittar numera bara torsk med MSC märkning? Odlad lax, är den automatisk snällt fångad? Ibland finns kravmärkt lax, är den automatiskt snällt fångad? Måste försöka reda ut detta för jag äter mest fisk faktiskt. Idag köpte jag kött (att göra middag av förutom falukorv och köttfärs) för första gången sedan jag flyttade för 14 månader sedan. Kravmärkt svensk ytterfilé på rabatt på mitt Ica!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter CCI4*-S har länge efterfrågats i Sverige och nu blir det verklighet. Det är Kristianstad International Eventing som tar sitt...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 173
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Hästnyheter "Varför är svensk ridsport så otroligt stark just nu? Hur viktig är du? Kan du sätta ord på vad hästarna betyder för dig?" Det var några...
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stallet ska vara en trygg plats. Nu har Svenska Ridsportförbundets styrelse beslutat att göra flera förändringar inom trygghetsarbetet -...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp