Svenskt godis, kakor och choklad

Krystalline

Trådstartare
Jag önskar tips på godis, kakor och choklad som endast säljs i Sverige, eller åtminstone som inte säljs i Nederländerna.

Jag ska skicka present till min bästa vän som fyller år. Tidigare har jag skickat Djungelvrål, S-märken, Ahlgrens bilar och eventuellt något mer.

Han tycker om choklad, men jag vill inte råka skicka av nån sort han lika gärna kan gå och köpa själv. Kakor gillar han också, men där har jag noll koll :)

Jag menar, snubben bor ju i stroopwafelns land, så det blir inte lätt att hitta något som överträffar den smaksensationen :D
 
Jag önskar tips på godis, kakor och choklad som endast säljs i Sverige, eller åtminstone som inte säljs i Nederländerna.

Jag ska skicka present till min bästa vän som fyller år. Tidigare har jag skickat Djungelvrål, S-märken, Ahlgrens bilar och eventuellt något mer.

Han tycker om choklad, men jag vill inte råka skicka av nån sort han lika gärna kan gå och köpa själv. Kakor gillar han också, men där har jag noll koll :)

Jag menar, snubben bor ju i stroopwafelns land, så det blir inte lätt att hitta något som överträffar den smaksensationen :D

Jag har noll koll på vad de har där men tänk på att inte skicka choklad nu i sommarvärmen :)
 
Som utlandsboende (dock ej i Nederländerna, men jag tror mig ha hyfsat koll på vad som finns där) uppskattar jag och min man främst:
  • Gilles dubbla havreflarn med choklad (går nu att köpa i miniformat i påse så slipper man släpa hem en stor låda full)
  • Chokladbollar (helst Gilles men Delicato funkar också)
  • Marabou - främst mintkrokant, daim och popcorn
  • Turkisk peppar
  • Kexchoklad
  • Polly
  • Dumle
  • Ballerinakex
  • Syltkakor
  • Kardemummabullar
  • Mjuk pepparkaka (om han gillar stropwafel och speculoos borde detta slinka ner)
Sen vet jag inte om det blir för mycket med salta snacks också, men Sveriges breda utbud av chips är verkligen svårslaget. Jag bor i ett land där folk äter chips i princip varje dag, men ändå finns det inte ens hälften så många smaker och former att välja på som i Sverige. Estrella sour cream & onion, OLWs ostbågar samt Cheez Cruncherz är det som går åt mest här. Framförallt ost-snacksen är speciella, jag har aldrig lyckats hitta ostsnacks i andra länder som har en lika stark och tydlig ostsmak.
 
Jag önskar tips på godis, kakor och choklad som endast säljs i Sverige, eller åtminstone som inte säljs i Nederländerna.

Jag ska skicka present till min bästa vän som fyller år. Tidigare har jag skickat Djungelvrål, S-märken, Ahlgrens bilar och eventuellt något mer.

Han tycker om choklad, men jag vill inte råka skicka av nån sort han lika gärna kan gå och köpa själv. Kakor gillar han också, men där har jag noll koll :)

Jag menar, snubben bor ju i stroopwafelns land, så det blir inte lätt att hitta något som överträffar den smaksensationen :D

Finns en del mindre och lokala chokladtillverkare som jag antar inte säljs utomlands. Du kan t.ex kolla in de här som har webbshoppar

Malmö chokladfabrik

https://www.chokladshopen.se/varumarken/malmo-chokladfabrik

Storm och bille

https://stormochbille.se

Göteborgs chokladfabrik

https://goteborgschoklad.se
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp