”Sverige behöver en nationell djurförsäkring.”

Bukefalos 30 år!

Att låta bli att göra något leder till ett samhälle där djur i allt högre grad blir en klassfråga, skriver Maria Arkeby, biträdande chef för den socialdemokratiska tankesmedjan Tiden.

Priserna för veterinärbesök och djursjukvård har stigit kraftigt – de har ökat med 50 procent på fem år, enligt Konkurrensverkets utredning om pristransparens inom djursjukvården.
:eek:
Bara fem år!
När tar detta stopp? :confused::(

Jag förstår tanken. Men risken är ju stor att kostnaden direkt eller indirekt läggs på djurägaren och vi behöver inte göra det dyrare att ha djur med fler kostnader, utan det behövs jobbas åt andra hållet, till exempel genom att förbjuda vinster och riskkapitalbolag inom branschen. Men det förstår ju vem som helst att det inte kommer att ske så länge vi har nuvarande regering eller liknande regeringsbildning.

Jag kan tänka mig att man skulle kunna införa gränser på kapitalvinsterna och/eller kräva att en viss procent återinvesteras i verksamheten.

Och/eller så får staten införa en tabell på hur mycket olika behandlingar ska kosta, som inom tandvården, och företagen får anpassa sig efter dessa samt konsumenterna får koll på hur mycket en behandling ska egentligen kosta.
Bättre än inget tänker jag!

Jag förstår tanken. Men risken är ju stor att kostnaden direkt eller indirekt läggs på djurägaren och vi behöver inte göra det dyrare att ha djur med fler kostnader, utan det behövs jobbas åt andra hållet, till exempel genom att förbjuda vinster och riskkapitalbolag inom branschen. Men det förstår ju vem som helst att det inte kommer att ske så länge vi har nuvarande regering eller liknande regeringsbildning.

Fast det är väl bara Evidensia som delvis ägs av riskkapitalbolag idag, så ett sånt förbud skulle inte påverka mycket.

Även foder (åtminstone till katt) och kattsand har stigit väldigt i pris. Typ 40% på samma tid har jag för mig att många kattfoder har ökat.

Är Anicura inte ett riskkapitalbolag?
De startades av ett riskkapitalbolag ja men ägs idag av en annan koncern. Dock med vinstsyfte såklart.
Fast det är väl bara Evidensia som delvis ägs av riskkapitalbolag idag, så ett sånt förbud skulle inte påverka mycket.
Evidensia har 80 kliniker och i alla fall här omkring är det de som är de enda som har djursjukhus. Så det hade nog påverkat en del.

De startades av ett riskkapitalbolag ja men ägs idag av en annan koncern. Dock med vinstsyfte såklart.

Evidensia har 80 kliniker och i alla fall här omkring är det de som är de enda som har djursjukhus. Så det hade nog påverkat en del.

Men hur stor del ägs av riskkapitalbolag då? Och det är väl inte så att priserna hos Evidensia kommer sjunka för att den delen som ägs av riskkapitalbolag säljs till privat ägare?

Men hur stor del ägs av riskkapitalbolag då? Och det är väl inte så att priserna hos Evidensia kommer sjunka för att den delen som ägs av riskkapitalbolag säljs till privat ägare?
Det verkar du veta bättre än mig, nej men det är ett steg i rätt riktning än att lägga på ytterligare obligatoriska avgifter som inte ens fungerar utan bara gör det dyrare och krångligare att ha djur.

Det verkar du veta bättre än mig, nej men det är ett steg i rätt riktning än att lägga på ytterligare obligatoriska avgifter som inte ens fungerar utan bara gör det dyrare och krångligare att ha djur.

Jag vet inte alls? Men med tanke på all skit Anicura fortfarande får för sina priser 8 år efter att de såldes, så känns det ju inte som skillnaden blir så enorm som många tror? Och då ägdes väl Anicura i sin helhet av riskkapitalbolag. Om jag nu minns rätt.

Det som behövs är transparens. Du ska vet priset innan behandling och kunna jämföra priserna för samma ingrepp, sen kan ju naturligtvis komplikationer tillstöta, men grundpriset för t ex en kastrering av en hankatt är sällan några problem.

Det finns ju svindyra veterinärer som inte jobbar åt Evidencia, jag går t ex aldrig tillbaka till de där varulven fick sin första spruta Ensilor efter att vi flyttat utan vad det än gäller nu så kör jag hellre 8 mil till en annan klinik. :mad:

Senast ändrad:
Min poäng var nog att djurägare inte behöver mer obligatoriska kostnader, en försäkring kommer ju troligen oavsett hamna på djurägaren. Det är svindyrt att äga djur idag och ALLT är ju dyrt i samhället så det är ju dyrt att leva också. Men fler obligatoriska avgifter kommer ju inte lösa det.

Jag har dålig koll på olika sorters bolag tydligen :o .... vad är skillnaden på ett riskkapitalbolag och det bolag/koncern som äger Anicura?

Bägge lever på vinster tänkte jag 🤷‍♀️😅

Jag har dålig koll på olika sorters bolag tydligen :o .... vad är skillnaden på ett riskkapitalbolag och det bolag/koncern som äger Anicura?

Bägge lever på vinster tänkte jag 🤷‍♀️😅
Alla lever på vinsterna, ingen veterinär jobbar gratis, sen finns det ju en hel del fula fiskar i branschen, som Evidensia som medvetet mörkar priserna och försvårar för djurägarna att veta vad det kommer kosta i slutändan så de inte vänder sig till de privatpraktiserande veterinärer, distriktare och mindre kedjor som är billigare med samma ingrepp.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hållbarhet i kylskåpet...
Tillbaka