- Svar: 103
- Visningar: 3 118
Att låta bli att göra något leder till ett samhälle där djur i allt högre grad blir en klassfråga, skriver Maria Arkeby, biträdande chef för den socialdemokratiska tankesmedjan Tiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Priserna för veterinärbesök och djursjukvård har stigit kraftigt – de har ökat med 50 procent på fem år, enligt Konkurrensverkets utredning om pristransparens inom djursjukvården.
Tror iofs fler skulle dra nytta av översyn av mat och elpriser, som stigit om inte lika mycket så i snitt nästan lika mycket. Det är ju trots allt något alla behöver.
Bara fem år!
När tar detta stopp?![]()
Eller så får lönerna faktiskt öka lika mycket som kostnaderna på marknaden, undra vad företagen skulle säga om detTror iofs fler skulle dra nytta av översyn av mat och elpriser, som stigit om inte lika mycket så i snitt nästan lika mycket. Det är ju trots allt något alla behöver.
Jag förstår tanken. Men risken är ju stor att kostnaden direkt eller indirekt läggs på djurägaren och vi behöver inte göra det dyrare att ha djur med fler kostnader, utan det behövs jobbas åt andra hållet, till exempel genom att förbjuda vinster och riskkapitalbolag inom branschen. Men det förstår ju vem som helst att det inte kommer att ske så länge vi har nuvarande regering eller liknande regeringsbildning.
Är Anicura inte ett riskkapitalbolag?Fast det är väl bara Evidensia som delvis ägs av riskkapitalbolag idag, så ett sånt förbud skulle inte påverka mycket.
De startades av ett riskkapitalbolag ja men ägs idag av en annan koncern. Dock med vinstsyfte såklart.Är Anicura inte ett riskkapitalbolag?
Evidensia har 80 kliniker och i alla fall här omkring är det de som är de enda som har djursjukhus. Så det hade nog påverkat en del.Fast det är väl bara Evidensia som delvis ägs av riskkapitalbolag idag, så ett sånt förbud skulle inte påverka mycket.
Är Anicura inte ett riskkapitalbolag?
De startades av ett riskkapitalbolag ja men ägs idag av en annan koncern. Dock med vinstsyfte såklart.
Evidensia har 80 kliniker och i alla fall här omkring är det de som är de enda som har djursjukhus. Så det hade nog påverkat en del.
Det verkar du veta bättre än mig, nej men det är ett steg i rätt riktning än att lägga på ytterligare obligatoriska avgifter som inte ens fungerar utan bara gör det dyrare och krångligare att ha djur.Men hur stor del ägs av riskkapitalbolag då? Och det är väl inte så att priserna hos Evidensia kommer sjunka för att den delen som ägs av riskkapitalbolag säljs till privat ägare?
Det verkar du veta bättre än mig, nej men det är ett steg i rätt riktning än att lägga på ytterligare obligatoriska avgifter som inte ens fungerar utan bara gör det dyrare och krångligare att ha djur.
Jag har dålig koll på olika sorters bolag tydligenDe startades av ett riskkapitalbolag ja men ägs idag av en annan koncern. Dock med vinstsyfte såklart.
Evidensia har 80 kliniker och i alla fall här omkring är det de som är de enda som har djursjukhus. Så det hade nog påverkat en del.
Alla lever på vinsterna, ingen veterinär jobbar gratis, sen finns det ju en hel del fula fiskar i branschen, som Evidensia som medvetet mörkar priserna och försvårar för djurägarna att veta vad det kommer kosta i slutändan så de inte vänder sig till de privatpraktiserande veterinärer, distriktare och mindre kedjor som är billigare med samma ingrepp.Jag har dålig koll på olika sorters bolag tydligen.... vad är skillnaden på ett riskkapitalbolag och det bolag/koncern som äger Anicura?
Bägge lever på vinster tänkte jag![]()
Förbjud vinster.
Enda lösningen.