- Svar: 103
- Visningar: 3 116
Att låta bli att göra något leder till ett samhälle där djur i allt högre grad blir en klassfråga, skriver Maria Arkeby, biträdande chef för den socialdemokratiska tankesmedjan Tiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att de som driver inte får göra det i vinstdrivande syfte.Tänkte du att staten skulle ta över all djursjukvård? Eller vem tänkte du skulle driva det om man inte fick tjäna pengar på det?
Nja ... leva på vinsterna?Alla lever på vinsterna, ingen veterinär jobbar gratis, sen finns det ju en hel del fula fiskar i branschen, som Evidensia som medvetet mörkar priserna och försvårar för djurägarna att veta vad det kommer kosta i slutändan så de inte vänder sig till de privatpraktiserande veterinärer, distriktare och mindre kedjor som är billigare med samma ingrepp.
Jag har ju fått rådet om att skicka remisser till andra djursjukhus för att få andra priser på en operation och det har inte varit något problem.Det som behövs är transparens. Du ska vet priset innan behandling och kunna jämföra priserna för samma ingrepp, sen kan ju naturligtvis komplikationer tillstöta, men grundpriset för t ex en kastrering av en hankatt är sällan några problem.
Det finns ju svindyra veterinärer som inte jobbar åt Evidencia, jag går t ex aldrig tillbaka till de där varulven fick sin första spruta Ensilor efter att vi flyttat utan vad det än gäller nu så kör jag hellre 8 mil till en annan klinik.![]()
Min önskedröm!Att de som driver inte får göra det i vinstdrivande syfte.
Alla inkomster ska återinvesteras i företaget, såsom ny utrustning, vidareutbilda personal osv.
Sen ska självklart alla anställda ha avtalsenliga löner, lokaler och utrustning vara ändamålsenliga osv.
Riskkapitalbolag förbjudas och förbjudet med aktieutdelning osv.
På exempelvis Distriktsveterinärernas hemsida står alla priser.Jag har ju fått rådet om att skicka remisser till andra djursjukhus för att få andra priser på en operation och det har inte varit något problem.
Kastrering borde ju vara ännu lättare att få reda på.
Eller hur tänker du med mera transparens?![]()
Alla lever på vinsterna, ingen veterinär jobbar gratis, sen finns det ju en hel del fula fiskar i branschen, som Evidensia som medvetet mörkar priserna och försvårar för djurägarna att veta vad det kommer kosta i slutändan så de inte vänder sig till de privatpraktiserande veterinärer, distriktare och mindre kedjor som är billigare med samma ingrepp.
Tänkte du att staten skulle ta över all djursjukvård? Eller vem tänkte du skulle driva det om man inte fick tjäna pengar på det?
Distriktsveterinärena är ju statliga och får därför stöd för att ha råd att driva sin verksamhet så. Dessutom är lönerna där inte så bra, och ofta är schemat tungt även om det nog börjar bli bättre. Så tyvärr vet jag inte om jag skulle säga att det fungerar så bra.. Men det borde ju finnas ett mellanting mellan riskkapitalistbolag och distriktsveterinärerna, där veterinärerna får bra lön och villkor utan att priserna blir extremt dyra.Nja ... leva på vinsterna?
Jag håller helt med dig om att veterinärer och övrig personal inte ska jobba gratis.
Självklart ska all personal ha avtalsenliga löner.
Det jag vill förbjuda är att man driver veterinärvärd med vinsten som syfte.
Måler menar jag ska vara att gå +-0.
All eventuell vinst ska återinvesteras i företaget såsom utrustning och vidareutbildning av personal.
Distriktsveterinärerna drivs så (om jag förstått saken rätt, rätta mig gärna) och det fungerar ju ... så det torde inte vara omöjligt att driva kliniker utan vinstintresse.
Ja, distriktsveterinärerna får sin lön av staten och där ska jordbrukets djur gå i första hand, dvs om en ko behöver hjälp får du vänta, hitta någon annan eller vara utan hjälp. En privatpraktiserande veterinär kan bara ta ut lön om verksamheten genererar ett överskott när allt är betalt = vinst.Nja ... leva på vinsterna?
Jag håller helt med dig om att veterinärer och övrig personal inte ska jobba gratis.
Självklart ska all personal ha avtalsenliga löner.
Det jag vill förbjuda är att man driver veterinärvärd med vinsten som syfte.
Måler menar jag ska vara att gå +-0.
All eventuell vinst ska återinvesteras i företaget såsom utrustning och vidareutbildning av personal.
Distriktsveterinärerna drivs så (om jag förstått saken rätt, rätta mig gärna) och det fungerar ju ... så det torde inte vara omöjligt att driva kliniker utan vinstintresse.
Det är ju oftast de privatpraktiserande som är alternativet, så länge de orkar, inte blir utkonkurrerade eller uppköpta.Distriktsveterinärena är ju statliga och får därför stöd för att ha råd att driva sin verksamhet så. Dessutom är lönerna där inte så bra, och ofta är schemat tungt även om det nog börjar bli bättre. Så tyvärr vet jag inte om jag skulle säga att det fungerar så bra.. Men det borde ju finnas ett mellanting mellan riskkapitalistbolag och distriktsveterinärerna, där veterinärerna får bra lön och villkor utan att priserna blir extremt dyra.
Precis!Vinsterna = det som blir över efter att omkostnader och löner är betalda. Om inte veterinären själv äger bolaget är det inte vinsterna hen lever på.
Det hade ju gått utmärkt att återinvestera eller satsa på prisvärd behandling och bra arbetsvillkor och lön istället för aktieutdelning liksom. Om man inte var ägd av ett bolag vars syfte är just att gå med ekonomiskt vinst åt sina ägare.
Det om Distriktsveterinärerna visste jag faktiskt inte.Ja, distriktsveterinärerna får sin lön av staten och där ska jordbrukets djur gå i första hand, dvs om en ko behöver hjälp får du vänta, hitta någon annan eller vara utan hjälp. En privatpraktiserande veterinär kan bara ta ut lön om verksamheten genererar ett överskott när allt är betalt = vinst.
Visste inte detta om lönerna. Tråkigt att höra. Självklart ska alla ha rimlig lön och bra arbetsvillkor.Distriktsveterinärena är ju statliga och får därför stöd för att ha råd att driva sin verksamhet så. Dessutom är lönerna där inte så bra, och ofta är schemat tungt även om det nog börjar bli bättre. Så tyvärr vet jag inte om jag skulle säga att det fungerar så bra.. Men det borde ju finnas ett mellanting mellan riskkapitalistbolag och distriktsveterinärerna, där veterinärerna får bra lön och villkor utan att priserna blir extremt dyra.
Hade vinster förbjudits tror jag att privata kliniker inte hade blivit uppköpta och utkonkurrerade i samma omfattning.Det är ju oftast de privatpraktiserande som är alternativet, så länge de orkar, inte blir utkonkurrerade eller uppköpta.
Om vinsterna förbjuds kan ingen ta ut lön, så hur tänkte du att en privatpraktiserande veterinär ska kunna överleva? Intäckterna ska betala hyror, utrustning, förbrukningsmaterial, fortbildning mm och när allt är betalt ska lön och skatt på lönen betalas. Utan vinst ingen lön.Hade vinster förbjudits tror jag att privata kliniker inte hade blivit uppköpta och utkonkurrerade i samma omfattning.
Vinsten är när alla kostnader är betalda, lön räknas som en kostnad i ett företag.Om vinsterna förbjuds kan ingen ta ut lön, så hur tänkte du att en privatpraktiserande veterinär ska kunna överleva? Intäckterna ska betala hyror, utrustning, förbrukningsmaterial, fortbildning mm och när allt är betalt ska lön och skatt på lönen betalas. Utan vinst ingen lön.
Precis som andra redan skrivit räknas lön som kostnad av företaget. Även hyra, utrustning, förbrukningsmaterial och fortbildning är kostnader, inte vinst.Om vinsterna förbjuds kan ingen ta ut lön, så hur tänkte du att en privatpraktiserande veterinär ska kunna överleva? Intäckterna ska betala hyror, utrustning, förbrukningsmaterial, fortbildning mm och när allt är betalt ska lön och skatt på lönen betalas. Utan vinst ingen lön.
Jag håller med 100%. Detta är vad jag önskar av alla företag inom hälsovård och skol branschen, inklusive den för djur.Precis som andra redan skrivit räknas lön som kostnad av företaget. Även hyra, utrustning, förbrukningsmaterial och fortbildning är kostnader, inte vinst.
Se det @Sassy skriver ovan.
Vinst är när ALLA kostnader är betalda. Det är dessa vinster som jag menar enbart ska få återinvesteras i företaget. Aktieutdelning och riskkapitalbolag förbjudas.
Målet ska vara att gå +-0.
Det finns dessvärre risker med alla system.Jag håller med 100%. Detta är vad jag önskar av alla företag inom hälsovård och skol branschen, inklusive den för djur.
Risken dock med detta är att cheferna i storföretagen kan ge sig själva väldigt höga löner och på så vis få "vinst".
Samt att de kan anställa folk (som i sin tur betalar för att investera) med snofsiga titlar utan särskilda arbetsuppgifter men ge dem bra med lön.
Men jag tror att förbättringen skulle väga tyngre än den risken.
Kan jag rösta på dig i höst?Det finns dessvärre risker med alla system.
Det är därför jag genomgående har skrivit "avtalmässig lön".
ALLA som jobbar ska ha rimlig lön i förhållande till utbildning, arbete osv.
Lönerna ska vara jämförbara med andra med liknande utbildningen/arbete.
Inget system är dessvärre perfekt. Det finns alltid de som försöker fuska, eller snarare rucka så långt det går på de regler/föreskrifter som finns.
Det finns alltid en risk att chefer och annan "högre" personal tar ut orimlig hög lön.
Ett sätt att motverka detta är om alla löner är offentliga handlingar. Då hade man lätt kunnat granska om någon har för hög, eller för låg lön.
Inom djurvård (även människovård tyvärr), behöver arbete göra för att de med lägre befattning (djurskötare, undersköterskor osv.) får högre lön.
Arbetsvillkoren behöver också ses över.
Vi behöver veterinär och annan personal som arbetar på djursjukhus och kliniker orkar arbeta ett helt yrkesliv.
Här behöver scheman, lön och arbetsbelastning vara rimlig.
Första steget är att förbjuda vinster.
Nästa steg är att titta övergripande på löner (både de som tjänar för mycket och de som tjänar för lite) och arbetsmiljö.
Utan vinst faller hela meningen med att driva det som företag. Men jag är med på vad du vill uppnå fast det behövs en viss grad av planekonomi, kanske att större enheter, djursjukhus och liknande som har möjlighet till mera avancerade behandlingar sköts av staten och sen ha mindre veterinärpraktiker öppna för att vara helt privata?Att de som driver inte får göra det i vinstdrivande syfte.
Alla inkomster ska återinvesteras i företaget, såsom ny utrustning, vidareutbilda personal osv.
Sen ska självklart alla anställda ha avtalsenliga löner, lokaler och utrustning vara ändamålsenliga osv.
Riskkapitalbolag förbjudas och förbjudet med aktieutdelning osv.