Sverige - när vi inte längre kan vara lagom

karamelldrottningen

Trådstartare
Läste en intressant artikel nyss. Om hur bilden av Sverige som land verkar fascinera andra som inte bor här.
Skräckfilmer som spelas in här, eller ska föreställa att de spelas in här snarare.

Naturen spelar in. Men också kulturen och det osagda. De tog upp små grodorna. Harmlöst och endast för barnen. Eller?

Vad är det exotiska? Varför inte Finland eller Norge? Eller ännu hellre Island?
Vad är det med Sverige och svenskar som lockar? Enligt artikeln är det så att många uppfattar Sverige, Finland och Norge som ett och samma land. Stämmer detta verkligen? Har människor så dålig koll?

Hur tänker ni angående detta?

https://www.svt.se/kultur/laskiga-sverige-trendar-pa-vita-duken
 
Läste en intressant artikel nyss. Om hur bilden av Sverige som land verkar fascinera andra som inte bor här.
Skräckfilmer som spelas in här, eller ska föreställa att de spelas in här snarare.

Naturen spelar in. Men också kulturen och det osagda. De tog upp små grodorna. Harmlöst och endast för barnen. Eller?

Vad är det exotiska? Varför inte Finland eller Norge? Eller ännu hellre Island?
Vad är det med Sverige och svenskar som lockar? Enligt artikeln är det så att många uppfattar Sverige, Finland och Norge som ett och samma land. Stämmer detta verkligen? Har människor så dålig koll?

Hur tänker ni angående detta?

https://www.svt.se/kultur/laskiga-sverige-trendar-pa-vita-duken
Allt som inte är mitt eget invanda vanliga är väl exotiskt?
 
Läste en intressant artikel nyss. Om hur bilden av Sverige som land verkar fascinera andra som inte bor här.
Skräckfilmer som spelas in här, eller ska föreställa att de spelas in här snarare.

Naturen spelar in. Men också kulturen och det osagda. De tog upp små grodorna. Harmlöst och endast för barnen. Eller?

Vad är det exotiska? Varför inte Finland eller Norge? Eller ännu hellre Island?
Vad är det med Sverige och svenskar som lockar? Enligt artikeln är det så att många uppfattar Sverige, Finland och Norge som ett och samma land. Stämmer detta verkligen? Har människor så dålig koll?

Hur tänker ni angående detta?

https://www.svt.se/kultur/laskiga-sverige-trendar-pa-vita-duken
Det handlar ju inte om hårda fakta utan om hur kulturella uppfattningar speglas i film. Inte mer exotiserande än hur vi själva exotiserar andra länder, tycker jag.

Och be en svensk redogöra för skillnaderna mellan Nordmakedonien, Serbien och Bosnien t ex ;)

Vad jag läst om i olika sammanhang verkar det handla mycket om att det goda socialdemokratiska folkhemmet visat sig inte vara någon bullerby. Vi har uppfattats som progressiva och självgoda men välfärdssamhället visar sig också ha sprickor.
 
Läste en intressant artikel nyss. Om hur bilden av Sverige som land verkar fascinera andra som inte bor här.
Skräckfilmer som spelas in här, eller ska föreställa att de spelas in här snarare.

Naturen spelar in. Men också kulturen och det osagda. De tog upp små grodorna. Harmlöst och endast för barnen. Eller?

Vad är det exotiska? Varför inte Finland eller Norge? Eller ännu hellre Island?
Vad är det med Sverige och svenskar som lockar? Enligt artikeln är det så att många uppfattar Sverige, Finland och Norge som ett och samma land. Stämmer detta verkligen? Har människor så dålig koll?

Hur tänker ni angående detta?

https://www.svt.se/kultur/laskiga-sverige-trendar-pa-vita-duken

Lite trökigt att The Ritual (som ges som exempel) inte är inspelad i Sverige utan i Rumänien...
 
Läste en intressant artikel nyss. Om hur bilden av Sverige som land verkar fascinera andra som inte bor här.
Skräckfilmer som spelas in här, eller ska föreställa att de spelas in här snarare.

Naturen spelar in. Men också kulturen och det osagda. De tog upp små grodorna. Harmlöst och endast för barnen. Eller?

Vad är det exotiska? Varför inte Finland eller Norge? Eller ännu hellre Island?
Vad är det med Sverige och svenskar som lockar? Enligt artikeln är det så att många uppfattar Sverige, Finland och Norge som ett och samma land. Stämmer detta verkligen? Har människor så dålig koll?

Hur tänker ni angående detta?

https://www.svt.se/kultur/laskiga-sverige-trendar-pa-vita-duken
Tycker inte det säger något alls. Filmerna följer väl en ganska typisk brittisk film- och tvgenre, som Midsomer Murders etc.?
 
Det handlar ju inte om hårda fakta utan om hur kulturella uppfattningar speglas i film. Inte mer exotiserande än hur vi själva exotiserar andra länder, tycker jag.

Och be en svensk redogöra för skillnaderna mellan Nordmakedonien, Serbien och Bosnien t ex ;)

Vad jag läst om i olika sammanhang verkar det handla mycket om att det goda socialdemokratiska folkhemmet visat sig inte vara någon bullerby. Vi har uppfattats som progressiva och självgoda men välfärdssamhället visar sig också ha sprickor.
Jo men varför just nu?
 
Jo men varför just nu?
Filmvetaren har ju en förklaring? :confused:

Att Sverige blivit det nya, populära skräcklandskapet är inte så konstigt, tycker Maaret Koskinen som är professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet.

– Det är en effekt av saker som har hängt med länge. Det är Stieg Larssons romaner, det är nordic noir, det är Ingmar Bergmans psykogeografiska ö-landskap, säger hon.
 
Filmvetaren har ju en förklaring? :confused:

Att Sverige blivit det nya, populära skräcklandskapet är inte så konstigt, tycker Maaret Koskinen som är professor i filmvetenskap vid Stockholms universitet.

– Det är en effekt av saker som har hängt med länge. Det är Stieg Larssons romaner, det är nordic noir, det är Ingmar Bergmans psykogeografiska ö-landskap, säger hon.
Ja men jag vill ju höra lite andra förklaringar, idéer, tankar eller så
 
Ja men jag vill ju höra lite andra förklaringar, idéer, tankar eller så
Ok, jag fattar nog inte frågeställningen. Jag tycker inte att det är konstigare att krim/spänning spelas in här än om det spelas in i USA, England, Tyskland, Spanien, Australien osv. Inte heller tycker jag att det är konstigt om vi uppfattar vår kultur som alltför exotiserad, det gör man sannolikt om sitt eget land var man än bor. Så jag har nog inget att tillföra.
 
Läste en intressant artikel nyss. Om hur bilden av Sverige som land verkar fascinera andra som inte bor här.
Skräckfilmer som spelas in här, eller ska föreställa att de spelas in här snarare.

Naturen spelar in. Men också kulturen och det osagda. De tog upp små grodorna. Harmlöst och endast för barnen. Eller?

Vad är det exotiska? Varför inte Finland eller Norge? Eller ännu hellre Island?
Vad är det med Sverige och svenskar som lockar? Enligt artikeln är det så att många uppfattar Sverige, Finland och Norge som ett och samma land. Stämmer detta verkligen? Har människor så dålig koll?

Hur tänker ni angående detta?

https://www.svt.se/kultur/laskiga-sverige-trendar-pa-vita-duken

Nja, jag drar inget likhetstecken mellan att folk skulle ekvivalera Sverige som land med något exotiskt/mystiskt/det som filmerna i fråga tar upp faktiskt.

Sverige som land, generellt utifrån andra kulturer, är associerat med ett modernt välfärdssamhälle.

Dock så fascinerar till stor del myter och sägner, Vikingatiden osv, om man tittar på just det ur filmperspektiv ang ”skräckfilmer” tex. Inget unikt 😄

Jag tycker artikeln är ypperlig ang hur den täcker ämnet 😄👍 inkl att det inte är en jätteny grej i filmens värld med svenska/skandinaviska platser som bas.
 
Senast ändrad:
Mycket av hur Sverige gestaltas i film kommer ifrån
Sweden: Heaven and Hell som gjordes av italien som en fakta film om Sverige, efter det har det nog bara rullat på och andra saker har hittats att göra film om.
 
Mycket av hur Sverige gestaltas i film kommer ifrån
Sweden: Heaven and Hell som gjordes av italien som en fakta film om Sverige, efter det har det nog bara rullat på och andra saker har hittats att göra film om.
Aha! Den ska jag kolla upp!

Edit: Aha (igen)! Nu känner jag igen filmen. Har inte sett den, men hört talas om.
Så denna kan ha varit lite av startskottet då och så Ingmar Bergmans verk? Innan dessa var Sverige ganska anonym i filmbranschen?
 
Aha! Den ska jag kolla upp!

Edit: Aha (igen)! Nu känner jag igen filmen. Har inte sett den, men hört talas om.
Så denna kan ha varit lite av startskottet då och så Ingmar Bergmans verk? Innan dessa var Sverige ganska anonym i filmbranschen?
Kolla filmen, fick själv många aha om hur Sverige och svenskar framställs. Så där många rätt har inte filmen om hur Sverige var/ är men helt klart värd att se.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 737
Senast: OlleAtlas
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp