Sverige - när vi inte längre kan vara lagom

Kolla filmen, fick själv många aha om hur Sverige och svenskar framställs. Så där många rätt har inte filmen om hur Sverige var/ är men helt klart värd att se.

Men filmen är från 1968, och jag undrar nyfiket på vilket sätt du anser att denna film är en vägande aspekt hur Sverige filmatiseras/representeras år 2019 utifrån tråden - myter, mystik och skräck 😳

Anser du på riktigt, att denna film influerar västvärldens filmer utifrån artikeln och tråden ? Och att övriga världen har den bilden generellt ?
 
Men filmen är från 1968, och jag undrar nyfiket på vilket sätt du anser att denna film är en vägande aspekt hur Sverige filmatiseras/representeras år 2019 utifrån tråden - myter, mystik och skräck 😳

Anser du på riktigt, att denna film influerar västvärldens filmer utifrån artikeln och tråden ? Och att övriga världen har den bilden generellt ?
Ja jag vet när filmen spelades in, nej tänker inte gå in på djupet med dej, vi tycks aldrig förstå varandra oavsett ämnen vi har försökt att diskutera.
 
Kolla filmen, fick själv många aha om hur Sverige och svenskar framställs. Så där många rätt har inte filmen om hur Sverige var/ är men helt klart värd att se.

Personligen, da jag lever i ett annat land, har inte bott i Sverige pa over 30 ar, och ganska ofta stoter pa fragor om Sverige skulle jag saga jag aldrig nagonsin hort talas om den filmen ... eller Sverige och Svenskar framstallda som speciellt exotiska. (Inte mer exotiskt an Tyskland, Schweitz, eller Holland. Frankrike och Italien ar definitivt mer exotiskt. Och Norge. Norge ar mycket exotiskt, fjordar har alla sett och de ser ju exotiska ut. Sarskilt i Asien :cautious:)
 
Jag tycker inte att det är konstigt alls.

Sverige har länge setts som ett ofarligt och snällt land. Och en seriemördare i en idyll är läskigare än en seriemördare i en storstad där mord sker varje dag.

Lite som när skådisar som nästan alltid spelar snälla roller helt plötsligt spelar den onde. Som Harrison Ford i Dolt under ytan. Man är så van att se honom som snäll så när han får en roll där han är snäll på ytan men det visar sig att han är riktigt obehaglig så blir det en större effekt än om en skådis som vanligtvis spelar ond spelar samma roll.
 
Jag tycker inte att det är konstigt alls.

Sverige har länge setts som ett ofarligt och snällt land. Och en seriemördare i en idyll är läskigare än en seriemördare i en storstad där mord sker varje dag.

Lite som när skådisar som nästan alltid spelar snälla roller helt plötsligt spelar den onde. Som Harrison Ford i Dolt under ytan. Man är så van att se honom som snäll så när han får en roll där han är snäll på ytan men det visar sig att han är riktigt obehaglig så blir det en större effekt än om en skådis som vanligtvis spelar ond spelar samma roll.
Det har du verkligen rätt i!
Hur man förknippar vissa skådespelare med vissa typer av roller och så ser man dem i en helt ny typ av roll. Det blir lite annat att se en ”god roll” som ond.
Och hur mycket av det som visas i skräckfilmer på något sätt baseras på det normala, det goda, det snälla som förvrängs, görs om. Tillslut blir det någonting annat och det är mer läskigt än något eller någon som varit allt igenom ond från början.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 737
Senast: OlleAtlas
·
Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 890
Senast: Zebung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp