Sverige och samers rättigheter

Jag har fått uppfattningen att det inom samebyn finns både dem som helt vill stoppa jakten och fisket för andra och de som vill försöka få så stor ekonomiskt utbyte som möjligt. Såg också inslaget där en person från kammarkollegiet uttalade sig om att det skulle kunna vara mot EU-rätten att inte ge alla EU-medborgare samma rättigheter. Jag tror inte man skall dra för stora växlar på det uttalandet, samebyn har om de vill. rätt att ställa krav på att för att få jaga eller fiska skall man känna området vilket i praktiken innebär att endast personer som bor i närheten blir aktuella.
Jag har bara läst mediauppgifter där de sade så, har inte koll på ev. intern förankring.

Ang. EU-reglerna så räcker väl påpekanden om möjlig tillämpning för att man vill skaffa sig ordentlig koll och lägga upp en välmotiverad strategi innan man agerar. (Tänker i vart fall att jag skulle ansett mig behöva det i liknande situation...)
 
De slaktade renarna som hittades nu var enligt DN på en skogsbilväg mellan Nilivaara och Skaulo. Skaulo ligger precis vid väg E10 och Nilivaara 3 mil öster om Skaulo.
Äijävaara ligger fågelvägen några mil sydost om Nilivaara.
Så det är inte samma by.
(Edit: Citerade två inlägg men de föll bort)
 
De slaktade renarna som hittades nu var enligt DN på en skogsbilväg mellan Nilivaara och Skaulo. Skaulo ligger precis vid väg E10 och Nilivaara 3 mil öster om Skaulo.
Äijävaara ligger fågelvägen några mil sydost om Nilivaara.
Så det är inte samma by.
(Edit: Citerade två inlägg men de föll bort)

Ja det hittades där för att de dumpats dit, men skjutplatsen är Äijävaara.
 
Så har den nya striden om fjället väckt samehatet till liv [DN]

Det hela utvecklar sig som jag befarade, domen kommer att leda till skarpa konflikter mellan samer och jagande ortsbefolkning, och jag tycker det är beklagligt och väldigt dåligt att staten inte tagit sitt ansvar. Hur det nu skall lösas på ett bra sätt blir en svår fråga.
Det är sakfel i artikeln angående vilka angående vilka konventioner Sverige har, eller inte har skrivit på.

Djurplågeri är naturligtvis alltid förkastligt. Att gå runt och skjuta eller på annat sätt skada andras tamdjur, är naturligtvis förkastligt.

Vilka rättigheter den lilla minoriteten av samer som tillhör samebyar ska ha, kan diskuteras ur många aspekter.

Den där artikeln kan ses som en partsinlaga, och borde nog mer ses som en debattartikeln.

Kom ihåg, att samerna "var inte här först". När samerna flyttade till Nordkalotten, så flyttade de in i ett redan befolkat landområde.
 
Det är sakfel i artikeln angående vilka angående vilka konventioner Sverige har, eller inte har skrivit på.

Djurplågeri är naturligtvis alltid förkastligt. Att gå runt och skjuta eller på annat sätt skada andras tamdjur, är naturligtvis förkastligt.

Vilka rättigheter den lilla minoriteten av samer som tillhör samebyar ska ha, kan diskuteras ur många aspekter.

Den där artikeln kan ses som en partsinlaga, och borde nog mer ses som en debattartikeln.

Kom ihåg, att samerna "var inte här först". När samerna flyttade till Nordkalotten, så flyttade de in i ett redan befolkat landområde.
Ja du har rätt i att artikeln är lite underlig, inget nytt framkommer egentligen i den och den händelse som beskrivs i inledningen var precis efter att HD-domen kom.
 
Girjas håller än så länge vad de hela tiden lovat och vill sälja fiskekort till enbart norrbottningar så det verkar inte som om de försöker stoppa jakt och fiske helt eller maximera ekonomisk vinst som det spekulerats om hejvilt. Det är tråkigt när det polariseras ännu mer av spekulationer och det bidrar till att blåsa upp konflikten i onödan. Vänta och se vad som händer och ge samebyn en chans hellre än att måla fan på väggen tycker jag och att ge sig på renar och hota människor är ju aldrig rätt hur det än blir med jakten och fisket.

"Girjas sameby beslutade att de som bor i Norrbotten får fiska på deras område, och menar att detta inte strider mot bestämmelser, då det inte handlar om en tjänst. De får nu medhåll av Kommerskollegium."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/n...ar-salja-fiskekort-till-enbart-norrbottningar
 
Det här citatet från henne är också så mitt i prick, att det hände i Sverige men inte är en del av svensk historia i det allmänna medvetandet.

"
— Det är en levande historia i Sápmi och som fortfarande i stor grad påverkar många samiska familjer men den är helt icke-existerande utanför Sápmi. Det är ett stort tomrum i Sveriges historia som vi behöver fylla i. Det är svensk historia, det har hänt i Sverige. Det var Sverige som genomförde tvångsförflyttningarna men det är inte en del av svensk historia i det allmänna medvetandet. Jag tror även att det är viktigt för det samiska samhället att bryta tystnaden kring det som hände, som ett sätt att gå vidare. "

http://www.norstedts.se/nyheter/193...na-ar-svensk-historia-lika-mycket-som-samisk-
 
Det här citatet från henne är också så mitt i prick, att det hände i Sverige men inte är en del av svensk historia i det allmänna medvetandet.

"
— Det är en levande historia i Sápmi och som fortfarande i stor grad påverkar många samiska familjer men den är helt icke-existerande utanför Sápmi. Det är ett stort tomrum i Sveriges historia som vi behöver fylla i. Det är svensk historia, det har hänt i Sverige. Det var Sverige som genomförde tvångsförflyttningarna men det är inte en del av svensk historia i det allmänna medvetandet. Jag tror även att det är viktigt för det samiska samhället att bryta tystnaden kring det som hände, som ett sätt att gå vidare. "

http://www.norstedts.se/nyheter/193...na-ar-svensk-historia-lika-mycket-som-samisk-
En av mina älsklingstanter som jag är uppväxt med hade en far som var inblandad i de där förflyttningarna, tror jag skrivit om det tidigare i tråden men orkar inte söka efter det. Nu kanske inte så många känner till det men jag tror nog de flesta som bodde i Norr- och Västerbotten i renbetestrakter på iaf 70-talet gjorde det då det var så pass "färskt". Det jag känner till är sånt jag läst om och fått höra av släktingar och vänner.

Vad jag vet finns det fler än en anledning till tvångsförflyttningarna än vad Labba påstår.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp