Sveriges matkarta

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag ser att folk ofta startar trådar om tips på restauranger i en stad/ ett område. Och sen blir tråden äldre och glöms bort. Så jag tänkte att vi kan ha en tråd där allt är samlat. Tipstråden för allt man kan äta och dricka!
Så jag gör ett försök! :D
En lista med Sveriges landskap ( för om vi ska ta utifrån städer blir listan hur lång som helst.) så kan man lägga in namn på ställe- stad/område samt skriva lite kort vad det är för ställe eller vad man rekommenderar. ( tex "god thaimat till bra pris" eller "rekommenderar chokladglassen")
Så.. fyll på med ställen där man kan äta/ dricka! Allt från restauranger, fika, glassbarer, barer etc är välkommet.

Blekinge,

Bohuslän,

Dalarna,

Dalsland,

Gotland,

Gästrikland,

Halland,

Hälsingland,

Härjedalen,

Jämtland,

Lappland,

Medelpad,

Norrbotten,

Närke,

Skåne,

Småland,

Södermanland,

Uppland,

Värmland,

Västerbotten,

Västergötland,

Västmanland,

Ångermanland,

Öland,

Östergötland

 
Östergötland.
Linköping. Bosses glassbar självklart! Egengjord glass som är magiskt god 😋
Bierhaus, väldigt mysig miljö, god mat och hunden är välkommen 😍
 
Bohuslän

Simba i Göteborg, mitt emot operan. Fantastiskt god etiopisk mat i mysig miljö. Ät deras bajajneto och njut! Sex röror som man äter med injera.

Ramen Ya i Göteborg, Linnéplatsen. Bästa ramenstället i Göteborg, mycket god buljong även i de veganska rätterna.
 
Norrbotten, Luleå.

Finns många bra (och lite dyra) resturanger här, men en liten doldis: Iraj gör länets (kanske Norrlands) bästa pizza. Pizzeria Kyrkbyn har han sen några år tillbaks.

Tunna bottnar, färska pålägg, mysig uteservering i gamla kyrkbyn.

Min favorit är Danne, med färsk rödlök, färska champinjoner, och rökt renkött 🤤.

Dessutom helt vanliga pizzeria-priser, fast kvaliten är gourmet!
 
Norrbotten, Luleå.

Pizza: Palma, samma pizzatyp som @skiesabove skrev om 😁 jag är stammis!
Pizza/pasta: Taverna Gusto
Indiskt: Luleå garden
Sushi: Kazoku eller Saow Siam
Smårätter, asiatiskt/sydamerikanskt: Aiko
 
Uppsala

Pub: O'neills "traditional irish pub".
Sunkpizza: Palermo (kallar det sunkpizza med all kärlek!)
Italienskt: Basilico
Lunch: Légume. Vegetarisk buffé, helt fantastisk!

Visby

Pub: Black sheep arms
Sommarmånaderna: Kapitelhusgården (medeltidsinspirerad mat)
Lite finare: Gamla Masters. Rekommenderar köttbullarna med "ett glas Arla rött".
Tacos: Adelita

Stockholm

Upplevelse: Sjätte tunnan
Pub: Bull & bear
 
Norrbotten, Piteå:

Ett lyxmål på Sunes Gatukök är ett måste 😁 Lika gott idag som för 20 år sedan :d

Har sällan chans att äta där nu för tiden, men passade på när jag passerade i förra veckan.

Alltså förlåt men jag var tvungen lägga till en skrattsmiley. Sunes är på min lista av "bisarr mardrömsmat" 🙈. Man måste ju ha sugrör till hamburgarna... Smaken är olika!

Bastard Burgers däremot, mums! Men dom finns ju lite överallt numera.
 
Dalarna, Falun: Hela Banken-familjen, allt är bara outstanding :love: Två rum och kök är deras fine dining och det är i nivå med de bästa krogarna i Stockholm :heart https://bankenfalun.se/

Pizzerian vid Falu Gruva är också väldigt bra och givetvis stannar en vid gruvan om en är i Falun, något annat vore ju skandal ;) https://www.pza.se/

Thaivagnen i Enviken är värd en avstickare om en glider fram på 50:an, inget revolutionerande men stabil thaimat. Öppettiderna är ibland svajiga, vill en vara säker är det bäst att ringa: https://www.facebook.com/people/Peter-Pan-Thai-Take-Away/100054497797837/
 
Norrbotten, Piteå:

Ett lyxmål på Sunes Gatukök är ett måste 😁 Lika gott idag som för 20 år sedan :d

Har sällan chans att äta där nu för tiden, men passade på när jag passerade i förra veckan.
Inte lika gott nu sen de ändrat receptet på pikantsalladen, men ändå överlägset kedjorna.
 
Men alltså jämfört med Bastards... köttet...

Av "fulburgarna" är min favorit Frasses i Piteå eller Korvgubben vid Mio i Luleå (inte de andra Korvgubbarna).
Nä de är ju inte i klass med Bastard, är ju ändå "bara" en Sibyllaburgare. Bastard räknas inte in i klassen :D
 
Nä de är ju inte i klass med Bastard, är ju ändå "bara" en Sibyllaburgare. Bastard räknas inte in i klassen :D

Hehehe sant dom spelar nästan i den där ligan med Hemmagastronomi och dom andra.

Är det bara jag, eller är Luleå en lite extrem matstad i förhållande till sin storlek?

Förresten, ett av mina bästa "fintips" är att köpa Hemmagastros helgpåse. Man får ingredienserna, ett recept, lagar hemma. 400kr för två personer och det är rejäla portioner och fantastiskt kött.
 
Hehehe sant dom spelar nästan i den där ligan med Hemmagastronomi och dom andra.

Är det bara jag, eller är Luleå en lite extrem matstad i förhållande till sin storlek?

Förresten, ett av mina bästa "fintips" är att köpa Hemmagastros helgpåse. Man får ingredienserna, ett recept, lagar hemma. 400kr för två personer och det är rejäla portioner och fantastiskt kött.
Ja både Luleå och Piteå ligger bra till där. Tages på Kust har bra mat i fantastisk miljö. Sen tycker jag nog att både Ångbryggeriet och Centrumkrog har ännu bättre mat. Ångbryggeriet drivas av Marie som har Arkipelag också. Centrumkrog drivs av en kock som jobbat på Noma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp