Magiana

Trådstartare
Jag har den senaste tiden besvärats av att jag börjar lukta svett snabbare än vanligt efter en dusch. Jag känner att jag egentligen skulle behöva duscha två gånger om dagen för att hålla mig fräsch, men det känns opraktiskt.

Det är lite besvärligt rent praktiskt också då lukten sätter sig i tröjan på nolltid. Jag har inte så många tröjor att jag kan byta en gång om dagen (men t-shirts har jag många av). Tröjan är ju dessutom egentligen inte smutsig. Det är bara lukten som motiverar tvätt.

Jag har inte bytt deo och den jag har, har ju funkat tidigare. Jag misstänker att det är mina nuvarande matvanor som skapar någon slags reaktion i kroppen så att svettlukten uppstår. Kanske jag behöver någon detox.

Finns det fler teorier/ förklaringar till detta?
 
Inga teorier varför.

Men generellt så är ju löufkt ett tecken på att bakterier frodas.

jag har simpelt nog blivit av med svettlukt genom att gnugga med alkogel.
 
Inga teorier varför.

Men generellt så är ju löufkt ett tecken på att bakterier frodas.

jag har simpelt nog blivit av med svettlukt genom att gnugga med alkogel.
Bakterier? Då kan man ju undra varför bakterierna frodas.
Medicinbiverkning? Hormonförändring?
Medicinbiverkning tänkte jag också på men jag noterade faktiskt problemet redan innan jag började med medicin. Hormonförändring kan det ju vara.
 
Det sitter inte redan i tröjorna sen innan då och luktar mer när tröjan blir varm? Gammal svett tenderar att lukta mer.. Jag måste tvätta mina träningskläder i minst 60 grader för att få bort lukten.
Jag tvättar nog i lite olika temperatur, helst så låg som möjligt, men 50-60 blir det oftast. Jag tycker att när tröjan väl gått ett varv i tvättmaskinen så borde den ju faktiskt vara helt ren, men det verkar inte spela någon roll vilken tröja jag använder, om den är i bomull eller är i syntetmaterial. Det sistnämnda känns värst.
 
Jag har den senaste tiden besvärats av att jag börjar lukta svett snabbare än vanligt efter en dusch. Jag känner att jag egentligen skulle behöva duscha två gånger om dagen för att hålla mig fräsch, men det känns opraktiskt.

Det är lite besvärligt rent praktiskt också då lukten sätter sig i tröjan på nolltid. Jag har inte så många tröjor att jag kan byta en gång om dagen (men t-shirts har jag många av). Tröjan är ju dessutom egentligen inte smutsig. Det är bara lukten som motiverar tvätt.

Jag har inte bytt deo och den jag har, har ju funkat tidigare. Jag misstänker att det är mina nuvarande matvanor som skapar någon slags reaktion i kroppen så att svettlukten uppstår. Kanske jag behöver någon detox.

Finns det fler teorier/ förklaringar till detta?
När jag mår psykiskt dåligt eller är stressad luktar jag mer, jag tror det är adrenalinet som stinker.
 
Skulle undersöka kläderna. När de kommer ur maskinen - lukta noga i armhålorna. När de är blöta. Luktar de svett då har du svaret där. Lukten försvinner när de torkar - men aktiveras av kroppsvärmen.

Lösningen är lite beroende på material att tvätta hett, köra en tvätt med ren ättika i maskinen (dosera generöst) eller kassera.

Jag har senaste veckan råkat ut för att efter några h på jobbet lukta svett och inse att den nytvättade tröjan var en sån där som lukt fastnat i. Jag kör rikligt med ättika i normala temperaturen och det brukar hjälpa men enstaka har jag fått kassera.
 
Prova att surgöra svettluktiga partier på kroppen med lite ättika i vattnet. Kan lindra, ättikslukten försvinner efter en stund.
 
När jag blev utmattad började jag svettas massor och luktade fruktansvärt mycket. Har tyvärr hängt kvar över 1 år senare. Deobyte har hjälpt något, men jag byter ofta tröja numer.
 
Ingen aning om din ålder men kanske klimakterium? Jag fick enormt vidrig fotsvett ett tag, sen började jag med östrogenplåster och då försvann det.
 
Jag tror inte att det är bakterierna som ökat, verkar osannolikt. Utan att det är en kombo mellan dina matvanor och ditt mående som i sin tur gör att svetten luktar mer och/eller annorlunda. Det kan vara hormonellt också.
 
Tror det är flera faktorer som spelar in.
Medicin, maten och din stress. Men prova att gnugga lite bikarbonat i armhålan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 066
Hemmet Min mans tröjor luktar aldrig riktigt rent, fast att de är tvättade. Jag har tvättat i 60 grader och testat olika tvättmedel, både...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 821
Senast: 95johsv
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 117
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 072
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp